توافقنامه سهجانبه ترانزیتی چابهار خردادماه سال 95 میان رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند به امضا رسید و دبیرخانه دائمی آن با موافقت طرفین در ایران قرار گرفت. هدف از امضای این توافقنامه ایجاد دالان ترانزیتی و اتصال هند به چابهار و افغانستان و اتصال هر سه کشور به قفقاز و شرق اروپا بود. امنیت، ثبات و توسعه منطقه نیز هدف مهم دیگر موافقت نامه بود.
به گزارش فرینا به نقل از روزنامه ایران، با امضای این توافق دو کشور هند و افغانستان آن را بسرعت در کشورشان به تصویب رساندند اما تصویب آن در ایران حدود یک سال و نیم زمان برد تا اینکه در مردادماه با تصویب مجلس، رئیس جمهوری آن را ابلاغ کرد.
بر اساس مفاد توافق، 3 ماه بعد از تصویب 3 کشور، نخستین نشست اجراییسازی آن باید برگزار شود و به همین خاطر این نشست روز گذشته با حضور مقامات دیگر کشورها در ایران برگزار شد. با عملیاتی شدن این موافقتنامه، در دو ماه آینده، تجار ایرانی، هندی و افغان با هزینه کمتری کالاهای خود را در این کریدور جابه جا میکنند.
چابهار دومین مسیر مهم بعد از تنگه هرمز
رئیس اداره توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با «ایران» در خصوص تصمیم گیریهای نخستین نشست سه جانبه توافقنامه چابهار گفت: ایران، هند و افغانستان با تشکیل کارگروه پیگیری مشکلات اجرایی مسیر ترانزیتی منطقه موافقت کردند به این ترتیب هر کشور با تشکیل این کارگروه مشکلات و راهکارها را بررسی میکنند و در نشست 2 ماه آینده که آن هم به میزبانی ایران خواهد بود، مشکلات را مطرح میکنند.
عبدلله جعفری افزود: کارگروه مثلاً بررسی میکند باری که قرار است از هند به چابهار و سپس به افغانستان برود چه مشکلاتی دارد و راه حل آن چیست؟ مسیر ترانزیتی چابهار البته در انتظار نشست اجرایی نمانده و سال گذشته 30 هزار تن گندم از هند در چابهار تخلیه و از آنجا به افغانستان حمل شد. با حمل این بار مشخص شد این مسیر غلتک روانی ندارد و نیاز به توسعه بیشتر دارد.
رئیس اداره توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته مسیر چابهار مسیری یک طرفه از هند به ایران و افغانستان نیست و در مسیر برعکس نیز بار منتقل میشود و در حال حاضر 6 هزار تن انار از افغانستان به هند در حال ترانزیت است.
جعفری در خصوص تحریمها و تأثیر آن به کند شدن روند توسعه مسیر گفت: این مسیر برای هند و افغانستان نیز اهمیت زیادی دارد و حضور چند مقام از هر دو کشور در نشست تهران این موضوع را تأیید میکند. بعد از تنگه هرمز بندر چابهار دومین مسیر مهم برای ایران بویژه در زمان تحریمها است چون چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است.
آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار از ۲ هفته آینده
محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، در حاشیه نشست شورای هماهنگی اجراییسازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار گفت: سه کشور هند، افغانستان و ایران نقش مؤثری در اجرای موافقتنامه چابهار دارند. تا دو هفته آینده شرکت هندی بهرهبرداری موقت از بندر چابهار را آغاز میکند. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با سرمایهگذاریهای بعدی شرکت هندی IPGL شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور خواهیم بود، افزود: یکی از برنامههای مهم ما استفاده از پتانسیل سه کشور برای توسعه صادرات است.