مدرسه عالی هنر منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48360
ساعت 13:28 دوشنبه 23 مهر 1397
نشان ملی مهتاب با آغاز روند اجرایی تفاهم‌نامه بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و منطقه آزاد چابهار، در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر رونمایی می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه بررسی روند اجرایی تفاهم نامه بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار با حضور سیدمجتبی حسینی- معاون امور هنری و عبدالرحیم کردی- مدیرعامل منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

در این جلسه، مقرر شد نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در موضوع طراحی پارچه و لباس (دوخت و دوز) برگزار شود. در این دوره 20 نفر از دست اندرکاران طراحی مد و لباس در یک روز کارگاهی برنامه‌هایی را اجرا می ‌کنند. این بخش که نخستین مسترکلاس مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق مکران است در دو دوره پنج روزه برگزار می شود.

مجوز مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق در این جلسه به عبدالرحیم کردی- مدیر عامل منطقه آزاد چابهار- اعطا شد و بر این اساس، مدرسه عالی طراحی مد و لباس در منطقه آزاد چابهار آغاز به کار کرد و شورای راهبردی مدرسه عالی طراحی مد و لباس تعیین شد.

همچنین در این جلسه در راستای اجرای تفاهم نامه قرار شد نشان ملی مهتاب (با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن دوز اهل سیستان و بلوچستان) در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که بخشی از آن در چابهار برگزار می شود، اهدا شود. نشان ملی مهتاب هر سال با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منطقه آزاد چابهار در حوزه دوخت و دوزهای بومی در سطح ملی و منطقه‌ای برگزار می شود.

تفاهم نامه همکاری معاونت امور هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات لباس تیرماه امسال امضا شد و در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده است.

این تفاهم نامه در چهار سرفصل است. سرفصل نخست ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است. همچنین با توجه به اینکه موزه‌ای در این منطقه در حال ساخت است گالری‌هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می‌کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی، طراحی‌ها و تزیینات مد و لباس را معرفی کند.

سرفصل دوم، تفاهم نامه ایجاد مدرسه عالی هنر است که رویکرد اصلی آن احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس است.

سرفصل سوم تفاهم نامه همکاری برای ایجاد آتلیه‌ها و کارگاه‌های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته است، تمهید و پیش بینی بازار مناسب عرضه به صورت بازارهای دائمی و مجازی و رویدادهای متناسب عرضه مانند نمایشگاه‌ها سرفصل چهارم این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه بخشی از هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر امسال در چابهار برگزار می‌شود.

این تفاهم نامه بر اساس مطالعات انجام شده و با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه چابهار در زمینه لباس و تزیینات آن و به منظور مستند کردن و معرفی سنت‌های هنری ایران در حوزه مد و لباس و تزیینات آن انجام شده است. در حال حاضر زنان بسیاری در استان سیستان و بلوچستان در خانه‌های خود در زمینه پارچه و سوزن دوزی و طراحی‌های هنری پارچه فعالیت می‌کنند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو