دوره مدیریت بحران در قشم برگزار شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48262
ساعت 16:15 چهارشنبه 18 مهر 1397
دوره تخصصی «مدیریت بحران» با شرکت مدیران اجرایی شهرستان قشم؛ با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و آتش نشانی بندرعباس در این جزیره برگزار شد.

به گزارش فرینا، رییس آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری بندرعباس در این برنامه گفت: مدیریت احساسی باعث می شود کارایی امدادگران کاهش پیدا کند و از این رو برای یک مدیریت عقلانی باید از پیش برای بحران آمادگی کسب کرد.
فرجام دانش افزود: برای ایجاد آمادگی نیز باید آموزش، افزایش نیروی انسانی، و تهیه تجهیزات و اقلام ضروری را سرلوحه خود قرار داد.

**مردم اصلی ترین امداد رسان ها
وی ادامه داد: امداد رسان های اصلی مردم هستند و در حوادث طبیعی به طور میانگین 80 درصد مجروحان توسط مردم نجات پیدا میکنند و نقش نیروهای امدادی حدود 20 درصد است.
رییس آتش نشانی بندرعباس تصریح کرد: از این رو بحث آموزش به مردم یکی از مهم ترین ارکان های آمادگی برای بحران است که باید مد نظر مسوولان قرار بگیرد.
وی افزود: مردم باید بدانند که هنگام بحران به جای انتظار برای رسیدن امدادگران، خود به عنوان نیروی امداد عمل کنند.
دانش ادامه داد: اگر مردم آموزش لازم را دیده باشند، می توان از انها به عنوان یک فرصت استفاده کرد و اگر اطلاعات کافی درباره امداد و نجات نداشته باشند، وجود آنها در محل بحران مخل روند امدادرسانی می شود و گاه حتی ازدحام آنها خود یک بحران می شود.

** تعدد شماره های سه رقمی موجب سردرگمی مردم
وی اظهار داشت: تجهیزات و امکانات آتش نشانی تا اندازه ای مهم است که آتش نشان بدون آن با دیگر مردم تفاوتی ندارد.
دانش افزود: هم چنین تعدد شماره های سه رقمی برای موارد اورژانسی باعث سر درگمی مردم می شود و بهترین حالت آن است که ستاد بحران فقط یک شماره داشته باشد.
وی ادامه داد: کارشناس ستاد بحران نیز باید فرد خبره ای باشد که بتواند تشخیص دهد چه نهادهایی به یک حادثه اعزام شوند و بقیه نهادها باید با ستاد بحران در تماس باشند.

** آمادگی محله برای بحران
رییس آتش نشانی بندرعباس گفت: باید برای آمادگی با بحران، مردم هر محله با ایجاد مانورهای مختلف نیازها را بررسی و بر اساس آن وظایف هر فرد در محله مشخص شود.
وی افزود: همچنین باید در هر محله نقاطی تعبیه شود که تجهیزات امداد و امکانات رفاهی اولیه برای همه افراد در آن دپو شود تا محله در زمان بحران غافلگیر نشود.

** رسانه ها در مدیریت بحران نقش اساسی دارند
دانش تاکید کرد: رسانه های در زمان وقوع بحران به عنوان حلقه واسط ستاد بحران و افکار عمومی نقش اساسی دارند.
وی افزود: رسانه ها در فضاسازی، اطلاع رسانی، آموزش و به طور کلی در ارتقا و رشد جامعه و حتی فرد مؤثر هستند. 
رییس آتش نشانی بندرعباس ادامه داد: مدیریت افکار عمومی از طریق رسانه ها زمانی موفق خواهد بود که فاصله خواسته های مردم با پشتیبانی های حاکمیتی و رسانه ای در مراحل مختلف بحران نزدیک باشد.
وی تصریح کرد: رسانه ها پیش از وقوع بحران می توانند در حوزه های آموزش پیشگیری از بحران، آموزش مواجهه و تهیه قوانین و برنامه های لازم برای مقابله با بحران نقش ایفا کنند.
به گفته دانش، اعلام خطر و تخلیه سازی محیط، اطلاع رسانی آنی در خصوص پراکندگی خسارات جانی و مالی اطلاع رسانی در خصوص امکانات و نحوه استفاده از آن، اعلام نیازهای واقعی آسیب دیدگان و ترغیب و تشویق مردم برای کمکهای فوری به آسیب دیدگان از مهم ترین وظایف رسانه ها در هنگام بروز بحران است.
وی ادامه داد: رسانه ها بعد از بحران می توانند جهت ترغیب و کمک در جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردم و نهادها، نظارت بر تحقق وعده های مالی داده شده، تعیین اولویت بازسازی و ساماندهی خسارت دیدگان، بررسی پیامدهای نامریی، غیرمستقیم و بلند مدت بحران، بررسی نقاط ضعف نظام مدیریت بحران و رفع آنها و بازنمایی مصیبت های ناگوار برای پیشگیری در وقایع بعدی نقش ایفا کنند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو