ورود گردشگران سبب رشد ۴۵ درصدی بازار خرمشهر شده است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48204
ساعت 14:28 دوشنبه 16 مهر 1397
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: طبق آماری که اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر اعلام کرده است ورود گردشگران سبب شد تا بازار این شهر به‌طور متوسط ۴۵ درصد رشد داشته باشد.

به گزارش فرینا، سید مرتضی نعمت زاده افزود: با توجه به اهمیت گردشگری در فرهنگ و اقتصاد و همچنین تأکیدی که سازمان منطقه آزاد اروند بر تقویت این عرصه در خرمشهر و آبادان دارد جلسه‌ای به همین منظور در اتاق بازرگانی خرمشهر با حضور متولیان و فعالان عرصه گردشگری و بخش‌هایی که به‌نوعی با این قضیه مرتبط هستند برگزار شد.

نعمت زاده گفت: طبق آماری که اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر اعلام کرده است رونق بازار این شهرستان بعد از لغو روادید و ورود گردشگران خارجی به‌طور متوسط ۴۵ درصد بوده است.

وی بابیان اینکه میزان این رونق در برخی بخش‌ها به ۱۵۰ درصد نیز می‌رسد، افزود: درواقع بخش‌های مختلف اصناف در منطقه آزاد اروند پس از لغو روادید و ورود گردشگران رشد کرده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: همچنین در نظر داریم اقداماتی جهت ساماندهی مسیرهای ترددی گردشگران، رسیدگی بیشتر به نیازها در این عرصه و تأمین شرایط لازم برای استمرار این حرکت مهم را انجام دهیم.

نعمت زاده افزود: اطلاع‌رسانی درباره ظرفیت‌های گردشگری و تأمین تجهیزات حمل‌ونقلی گردشگران نیز در این جلسه موردبررسی قرار گرفت. کمیته‌هایی نیز به همین منظور تشکیل شد و سازمان منطقه آزاد اروند به‌عنوان کانون اصلی این حوزه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به ورود بدون روادید ۱۰ هزار تبعه خارجی در روز از مرز شلمچه گفت: این تعداد در روزهای تعطیل به ۱۵ هزار نفر نیز می‌رسد هرچند در حال حاضر به دلیل تسهیل در تردد زوار حسینی ورود بدون روادید اتباع خارجی ممنوع شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند افزود: بر اساس اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر بخش لوازم‌خانگی ۱۵ درصد، تولید سردخانه ۲۵ درصد، آرایشگاه‌ها ۲۰ درصد و فروشندگان کیف و کفش تا ۲۰ درصد رشد فروش را بعد از ورود بدون روادید اتباع خارجه تجربه کردند.

نعمت زاده بابیان اینکه صنف‌های پوشاک ۳۰ درصد، خواروبارفروشی ۴۰ درصد و رستوران‌داران ۴۵ درصد  در خرمشهر رشد داشته‌اند، گفت: در بخش آژانس‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی شاهد رشد ۱۵۰ درصدی بوده‌ایم که دلیل آن نیز ورود گردشگران و اتباع خارجه به منطقه آزاد اروند است.

وی افزود: ورود گردشگران خارجی به منطقه آزاد اروند همچنین سبب ایجاد یک و هزار و ۱۰۰ شغل مستقیم برای ساکنین خرمشهر شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ورود گردشگران به آبادان نیز باعث رشد بخش‌های مختلف ازجمله بازارهای این شهر شده که میزان آن از رشد بازارهای خرمشهر نیز بالاتر است.

مسئول مدیریت توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: آموزش یکی از نیازهای عمده نیروی ‌انسانی فعال در حوزه گردشگری است.

سید محمد سیدی افزود: گردشگری می‌تواند تمام حوزه‌های مرتبط، نیمه مرتبط و غیر مرتبط را توسعه دهد و در زمینه‌هایی مانند پزشکی، حمل‌ونقل و صنایع غذایی نیز اشتغال‌زایی کلانی داشته باشد.

سیدی بابیان اینکه باید نقش آموزش را در گردشگری جدی بگیریم، گفت: تمامی نیروی انسانی فعال در گردشگری از رانندگان گرفته تا کارکنان اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و نیروی انسانی دفاتر مسافرتی باید مهارت‌های موردنیاز را در دوره‌های آموزشی بیاموزند، در غیر این صورت اشتغال‌زایی آن‌ها دائمی و پایدار نخواهد بود.

مسئول مدیریت توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند افزود: زمانی که گردشگر خارجی به کشور می‌آید تنها نیاز وی بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی نیست و حتی گردشگران تاریخی نیز نیاز به مراکز تفریحی مانند شهربازی‌ها، پیاده‌روهای مناسب گردشگران در خیابان‌ها و بازارچه‌های محلی دارند. در این صورت گردشگری هم ارزآوری بالایی خواهد داشت و هم ایجاد شغل می‌کند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري