شهرک تولید مشترک ایران و ترکیه در ماکو ایجاد می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48202
ساعت 13:15 دوشنبه 16 مهر 1397
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: هزار هکتار زمین با امکانات جانبی در داخل محدوده این منطقه برای ساخت شهرک تولید مشترک ایران و ترکیه اختصاص‌ یافت.

به گزارش فرینا؛ غلامرضا سلیمانی در دیدار با رییس شورای روابط بازرگانی ایران ـ ترکیه که در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور برگزار شد، افزود: تولید مشترک برای هر 2 طرف سودآور و توجیه پذیر است.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو پیشران اشترکات فرهنگی ایران و ترکیه است و 220 کیلومتر مرز مشترک با این کشور همسایه دارد، تاکید کرد: این منطقه در زمینه‌های نساجی و پوشاک، مبل و صنایع مرتبط، فرآوری چرم، مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع بسته‌بندی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، داروی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، فرآوری مواد معدنی و صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی و فولاد دارای اولویت سرمایه‌گذاری مشترک با اتباع ترکیه است. 
وی افزود: جذب سرمایه‌گذار در توسعه صنعت سولار و انرژی خورشیدی، کشت و صنعت‌، کشت گلخانه‌ای، دامپروری صنعتی و شیلات در رودخانه ارس ضروری است و توسعه صنعت لجستیک نیز جزو امتیازهای منطقه آزاد ماکو بوده و دهکده لجستیکی این منطقه با 700 هکتار مساحت در حال طراحی است. 
وی با اشاره به تفاهم روسای جمهوری 2 کشور به ‌منظور حصول مراودات 30 میلیارد دلاری، افزود: منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش مؤثری در تحقق این هدفگذاری داشته باشد. 
سلیمانی با تأکید بر موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو بیان کرد: این منطقه می‌تواند کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه (تنها مرز زمینی) باشد. 
وی ادامه داد: منطقه ماکو دارای بیش از 500 هزار هکتار وسعت و بیش از 500 هزار نفر جمعیت، آب همیشه روان رودخانه ارس، 140 هکتار اراضی کشاورزی، نیروگاه برق و 2 گمرک بازرگان و پلدشت است و خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه و اروپا نیز از این منطقه عبور می کند. 
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: اگر ظرفیت‌های این منطقه با مزیت‌ شرکت‌های ترکیه در کنار هم قرار بگیرد، به تولید اقتصادی منجر شده و محصولات تولیدی آن در بسیاری از بازارها با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب عرضه می شود. 
سلیمانی با بیان اینکه هدف منطقه آزاد ماکو توسعه روابط تجاری با مشارکت شرکت‌های ترکیه ای است، اظهار داشت: این منطقه از معافیت های مالیاتی مناطق آزاد، توافق 2 کشور برای استفاده از پول ملی در مراودات، دانش فنی و تکنولوژی برخوردار است. 
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص ترانزیت و خدمات آن در منطقه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسین ترکیه در حال نهایی شدن است تا از آن طریق همکاری‌های ترانزیتی در تأمین کالا و مایحتاج ایران و همسایگان انجام شود. 
وی افزود: بر اساس مصوبه دولت، منطقه آزاد ماکو به قطب دیجیتال ایران تبدیل خواهد شد و مرکز دیجیتال جاده ابریشم، مرکز صادرات محصولات ICT و کسب‌ و کارهای الکترونیکی مرتبط در این منطقه راه اندازی می شود. 
به گزارش فرینا منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است. 
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است. 
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است. 

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو