معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سازمان منطقه آزاد ارس، احداث خط آهن جلفا ـ نوردوز ـ قلیبیگلو را به بخشخصوصی واگذار میکند.
به گزارش فرینا به نقل از «دنیای اقتصاد»، ایرج حاتمی افزود: این خط ریلی دوباره مسیر راهآهن مسدود شده ایران را به کشورهای CIS از خاک ایران به جمهوری آذربایجان وصل خواهد کرد و به این ترتیب ارتباطات ریلی و بازرگانی ایران با کشورهای مختلف که از کریدور ایران استفاده میکردند، از سر گرفته میشودبا بیان اینکه خط آهن کریدور جنوب به شمال سالانه تا ۱۰ میلیون تن کالا جابهجا خواهد کرد، حاتمی گفت: از سال ۸۵ اجرای این پروژه بهعنوان یکی از پروژههای اصلی سرمایهگذاری منطقه آزاد ارس مطرح بوده که مراجعات متعددی نیز از سوی سرمایهگذاران داشتهایم.
وی افزود: در حال حاضر ۶ شرکت سرمایهگذاری از این پروژه استقبال کردهاند و با توجه به مراجعات انجام گرفته و قطعیتی که از حضور سرمایهگذاران داشتهایم، اجرای این طرح را با انتشار آگهی بینالمللی شناسایی سرمایهگذار آغاز کردهایم.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه این طرح بهصورت BOT اجرا میشود، گفت: بر اساس امکانسنجی انجام شده، این طرح با برآورد اولیه ۶۰۰ میلیون یورو به طول ۲۰۴ کیلومتر و بهصورت یک خطه اجرا میشود که قابلیت دو خطه شدن را نیز دارد.
حاتمی افزود: در روشBOT سرمایهگذار بعد از انجام پروژه در دوره تعیین شده برای بهرهبرداری و کسب بازدهی، خط آهن را در اختیار خواهد داشت، سپس با پایان دوره این خط به راهآهن ایران واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: مطالعات امکانسنجی طرح در سال ۹۵ انجام شده اما در شرایطکنونی و پس از مشخص شدن سرمایهگذار، مذاکرات را برای برآورد جدید از قیمتها و شرایط انجام پروژه ادامه خواهیم داد.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص اهمیت اجرای این طرح، گفت: این کریدور از سابقه طولانی برخوردار است و قبل از فروپاشی شوروی سابق تنها مسیر ریلی ایران به سایر کشورها از شمال غرب این مسیر بوده است. بهطوری که در دهه ۶۰ شمسی که حجم تجارت جهانی بسیار کمتر از حال حاضر بود، سالانه حدود ۶ میلیون تن بار از این مسیر جابهجا میشد.
حاتمی در ادامه گفت: این در حالی است که حجم تجارت جهانی در شرایط کنونی به ۱۸ هزار میلیارد دلار در سال رسیده است که بهطور حتم سهم این مسیر را از جابهجایی کالا افزایش خواهد داد.
وی با بیان اینکه با فروپاشی شوروی و اختلافات بین جمهوریهای ارمنستان و آذربایجان این خط ریلی در منطقه قرهباغ مسدود شده است، یادآور شد: در احداث مجدد، این خط ریلی از ارمنستان عبور نخواهد کرد و با گذر از خاک ایران به جمهوری آذربایجان متصل میشود.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اهمیت این خط راهآهن برای تجارت ایران با کشورهای CIS افزود: علاوه بر انتقال و حمل کالا از ایران به این کشورها، این خط نقش مهمی در ترانزیت بینالمللی کالا خواهد داشت. ضمن اینکه بار محلی از جمله ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی و گلخانهای در منطقه آزاد ارس که در حال حاضر از منطقه آستارا وارد روسیه میشود، میتواند دسترسی راحتتری به بازارهای بینالمللی داشته باشد.
حاتمی گفت: در همین حال ۵۰۰ هزار تن بار در منطقه آزاد ارس، تولیدات هزاران تن انواع محصولات در منطقه مغان و استانهای آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برای جابهجایی به این خط ریلی نیاز دارند. وی با اشاره به اینکه حداقل زمان اجرای پروژه ۴ سال خواهد بود، افزود: با انجام فراخوان، شرکتکنندگان و متقاضیان مدارک خود را ارسال خواهند کرد و تا پایان سال جاری کارهای مربوط به شناسایی مالکیت اراضی و نیز تایید مدارک از سوی سازمان انجام شده و برای تایید نهایی به وزارت راه و شهرسازی ارسال میشود.