چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/47838
ساعت 09:12 يکشنبه 25 شهريور 1397
جلسه مشترك هماهنگي اجرايي نمودن توافقنامه ايران، هندوستان و افغانستان (موافقت نامه چابهار) با حضور معاونين وزراي امورخارجه سه كشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار شد.


به گزارش فرینا، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر موقعیت و جایگاه منحصر به فرد بندر شهید بهشتی چابهار در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا؛ ضمن تشریح قابلیتها و مزیت های این بندر با اشاره به تکمیل زیرساخت ها و تامین تجهیزات، فرصتهای سرمایه گذاری بندر چابهار برای تجار افغانستان در زمینه واردات و صادرات کالای مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار را به تفصیل تشریح نمود.
بهروز آقایی افزود: هزینه های حمل و نقل بعنوان عامل تعیین کننده در قیمت نهایی کالا است که در تصمیم صاحبان کالا در انتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده ای دارد.
آقایی گفت: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار «ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر» در راستای اجرایی نمودن این موافقت نامه خواهد بود.
وی افزود: بندر چابهار بعنوان نزدیکترین مسیر ترانزیتی برای صادرات معادن افغانستان، مبادلات تجاری هند با کشورهای CIS و تامین نیازهای وارداتی افغانستان (گندم، روغن، شکر، ماشین آلات …) است و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با کشورهای هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا است که حذف هزینه های متقابل تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها، ایجاد مناطق لجستیکی کالا و کانتینر در مرزهای مشترک و تدوین دستورالعمل مشترک ورود و خروج محصولات کشاورزی و نباتی توسط کشورها عامل تسهیل و تسریع ترانزیت و تحرک توسعه محور شرق و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای امضاکننده خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امکان سرمایه گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ آهن و تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات مورد نیاز کشور افغانستان و احداث کارخانه های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی از فرصتهای سرمایه گذاری تجار افغان در چابهار خواهد بود.
آقایی در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را بعنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور و منطقه در راستای اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.
وی افزود: با افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت این بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن در سال و در صورت آماده بودن زیرساخت، قابلیت بهره برداری تا بیش از ۱۵ میلیون تن و همچنین ورود تجهیزات استراتژیک، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش انواع کشتی های حامل کانتینر، کالای فله و مواد نفتی تبدیل شده است بطوری که عملکرد ترانزیتی کالا نسبت به ۶ سال گذشته رشد داشته است.

شناسه خبری: 47838

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري