چابهار بهترین مسیر برای رسیدن به بازار های آسیا ی میانه است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46582
ساعت 14:03 يکشنبه 20 خرداد 1397
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار به‌درستی بهترین مسیر برای رسیدن به آسیای میانه و به بازارهای آسیای میانه است و همین‌طور بهترین و نزدیک‌ترین مسیر آسیای میانه برای رسیدن به آب‌های آزاد است.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی افزود: در بسیاری از مبادلاتی که در دنیا مبنای پرداخت رسیدن کالا به مقصد هست و زمان خیلی مهم است؛ بنابراین کوتاه‌شدن مسیر هم طبیعتا بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در قیمت تمام شده موثر است.

کردی با بیان اینکه آنچه که چابهار را در برابر خیلی از موضوعات واکسینه می‌کند، مسیری است که برای تردد کالاهای افغانستان به آسیای میانه از طریق بندر چابهار فراهم می‌کند، گفت: در هر شرایطی این کالا باید از اینجا عبور کند و طبیعتا عبور این کالا هم اثرات خودش را خواهد داشت. این در حالی است که دو ماهه‌ اول امسال نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی را در تعداد بار و کانتینرهای وارداتی نشان می دهد. ضمن اینکه بندر شهید بهشتی در چند ماه گذشته افتتاح شده و توسعه‌ این بندر در اقتصاد و اشتغال این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود .

وی در خصوص بحث الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار گفت: اساسا فقط بحث الحاق بندر نیست بلکه بحث طرح توسعه‌ محدوده‌ 14 هزار هکتاری منطقه آزاد است. هدف‌گذاری‌های صنعتی که در چابهار مخصوصا در حوزه‌ فولاد و پتروشیمی صورت گرفته اگر قرار بود در ابعاد اولیه تحقق پیدا کند اثرات زیست‌محیطی خیلی بدی برای منطقه داشت. ضمن اینکه تنها منطقه آزادی هستیم که هیچ مرز خشکی ، دریایی و هوایی نداریم ؛ یعنی منطقه آزادی که مرز نداشته باشد، اساسا بی‌معنی است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار به حدود 67000 هکتار می‌رسد که هم بحث مرز آبی ما را حل می‌کند و هم مرز هوایی‌مان را مرتفع می‌کند، افزود: طرح‌های توسعه، نگرانی‌های زیست‌محیطی، پراکندگی و جانمایی صنایع مخصوصا ایجاد صنایع پایین‌دستی و ایجاد حداکثر ارزش افزوده نیاز به طرح توسعه‌ منطقه است.

کردی ادامه داد: خوشبختانه ما توانستیم در این دوره با سازمان بنادر و دریانوردی تفاهم کنیم که قانون منطقه آزاد به این بندر با حفظ مدیریت و مالکیت خودشان تسری پیدا کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: با همین رویکرد هم درواقع توافقی داشتیم که طرح توسعه را در شورای عالی، بازدیدهایی که کارگروه تخصصی شورای عالی از منطقه انجام دادند به‌رغم عدم‌تمایلی که در دولت و در مجلس برای توسعه‌ محدوده‌های مناطق یا مناطق آزاد بزرگ وجود دارد، استثنائا در مورد چابهار این اتفاق‌نظر وجود دارد که برای رفع این معضلات و مشکلات حتما محدوده منطقه توسعه یابد.

شناسه خبری: 46582

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

برقراری پرواز شارجه از فرودگاه بین‌المللی قشم
همکاری با اکو انتخاب نیست؛ مسیر راهبردی آینده منطقه است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از اداره کل گمرک منطقه
ارس تنها منطقه آزاد عضو سازمان جهانی گردشگری است
ارس در فهرست بررسی پایتخت‌های گردشگری جدید قرار می‌گیرد

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی