برگزاری اولین کارگروه بررسی ترانزیت هند به افغانستان از طریق چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46319
ساعت 10:54 يکشنبه 30 ارديبهشت 1397
اولین کارگروه ترانزیت سال 97 با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط در امر ترانزیت‌ برگزار شد.

‌به گزارش فرینا، در این نشست بهروز آقایی، مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت از طریق بندر چابهار بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت می‌کند.‌
وی با اشاره به گزارش گسترده‌ از اقدامات انجام شده در حوزه‌های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته شده اظهار داشت: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا می‌کند،بنابراین باید از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.
مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از مهمترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه‌ حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد.
وی با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی 50 درصد، هزینه دریایی 34 درصد، هزینه‌های بندر چابهار 7 درصد و هزینه‌ای بنادر مبدأ 9 درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.
آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور‌های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان 400 میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برنامه‌ریزی شود.
در پایان این نشست پیشنهاداتی از قبیل رقابت‌پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می‌کند، ارائه شد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو