اخبار اقتصادی | اروپا ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری‌ در ایران ایجاد می کند

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این اتحادیه تلاش می‌کند با وجود خروج آمریکا از برجام، سطح کنونی تجارت بخش نفت و گاز ایران را حفظ و ابزارهای مالی لازم را برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کند.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: پس از تصمیم هجدهم اردیبهشت رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران در دوره های 90 و 180 روزه، دیگر اعضای گروه 5+1 یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه روسیه و چین بر حفظ این توافق که تیرماه 1394 با حضور نماینده اتحادیه اروپا امضا شده بود، تاکید کردند. 
سران اتحادیه اروپا بیست و ششم اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان اعلام کردند به حمایت از همکاری شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند.
کمیسیون اروپا نیز دیروز در بیانیه ای اعلام کرد روند تجدید «قانون انسداد»* را آغاز کرده است تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.
بر پایه این بیانیه، قرار است این تمهیدها تا پانزدهم مردادماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال دوباره تحریم های آمریکا اجرا شود.
در همین پیوند، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) به تهران آمد تا به نوشته خبرگزاری انگلیسی رویترز «به مقام های بلندپایه ایرانی اطمینان دهد اتحادیه اروپا با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، تداوم روابط تجاری خود با تهران را خواستار است».
«میگل آریاس کانته» پس از دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی ایران که معاون رییس جمهوری است، با «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرد.
به گزارش تارنمای وزارت نفت، آریاس کانته پس از دیدار با زنگنه اعلام کرد: سران اتحادیه اروپا در نشستی بسیار سازنده در صوفیه مجارستان پیامی ارسال کردند که ما به طور کامل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهدیم و این، مستلزم این است که منافع این توافق به مردم ایران نیز برسد؛ بدان معنا که جریان تجارت در بخش نفت و گاز با وجود خروج آمریکا از برجام حفظ شود.
وی افزود: البته ما درباره احتمال استثناها و معافیت‌ها با آمریکا مذاکره خواهیم کرد و دستکم در قراردادهای نهایی شده در زمانی که آمریکا بخشی از توافق بود، همکاری می‌کنیم و این موضوع برای شرکت‌های بزرگ مهم است.
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: ما مقرراتی وضع خواهیم کرد که از شرکت‌هایی که تحریم می‌شوند، با استفاده از شرایط انسداد محافظت کنیم؛ همچنین ابزارهای مالی لازم برای تامین شرایط مالی سرمایه‌گذاری‌ها و تبادلات مالی را ایجاد و ایران را برای تامین مالی از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا واجد شرایط (اعلام) می‌کنیم.

** تشکیل کارگروه نفتی ایران و اتحادیه اروپا 
کانته تاکید کرد «ما حل همه مشکلات پیش روی معاملات عادی نفت را خواهانیم» و ادامه داد: وزیر نفت ایران همه عناصری را که باید با آنها مقابله کنیم، اعم از مسائل مالی، حمل‌ونقل، بیمه و ذخیره‌سازی، با جزییات مشخص کرده است.
«برای حل آنها، تصمیم گرفته‌ایم از امروز کارگروه ایران و اتحادیه اروپا را برای تجارت نفت آغاز کنیم تا بررسی شود چگونه می‌توانیم از ایران حمایت کنیم که سطوح کنونی تجارت جهانی نفت خود را حفظ کند».
وی ادامه داد: نخستین نشست این کارگروه اکنون برای مشخص شدن دستور کار، مسائل و چارچوب زمانی برای حل مشکلات مختلف در حال برگزاری است.
کانته گفت: ما باید رویکردی جامع داشته باشیم و متعهدیم برای حفظ تجارت نفتی از ایران حمایت کنیم.
وی با تأکید بر این که توافق هسته‌ای به عنوان یکی از ستون‌های حفاظت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان و حفظ صلح و امنیت منطقه ضروری به شمار می‌آید، گفت: همچنین مهم است که اقتصاد ایران سطح رشد را که مردم شایستگی آن را دارند، داشته باشد.

** تشریح سازوکار شرایط انسداد
سازوکار شرایط انسداد یا قانون انسداد در سال 1996 برای مقابله با تحریم‌های کوبا، لیبی و ایران ایجاد ش.
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در تشریح سازوکار این قانون گفت: این شرایط به طور اصولی شامل همه شرکت‌ها می‌شود، البته این یک سازوکار پیچیده است که هرگز اعمال نشد اما اکنون ما قلمرو آن را توسعه می‌دهیم تا تحریم‌های جدید را شامل شود. 
کانته افزود: این فرآیند از مشمول شدن شرکت‌های اروپایی در تحریم‌ها پیشگیری می‌کند و به آنها امکان می‌دهد خسارت‌های خود را دریافت کنند؛ این فرآیند ابزاری جدید است و باید توسعه یابد.
«این تنها ابزار ما نیست و یکی از چند ابزار است که باید کنار هم بگذاریم. برخی از این ابزارها بیشتر برای شرکت‌‌های کوچک و متوسط کارایی دارد. برای شرکت‌های بزرگ باید راهکارهای دیگری همچون تامین مالی از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را درنظر گیریم».

** گفت و گو با فدراسیون‌های بانکی 
این مقام اروپایی گفت: همانطور که وزیر نفت ایران گفت ما باید مشکلات اساسی را حل کنیم. برخی از این ابزارها ممکن است مفید باشد، برخی ممکن است نیازمند اقدام‌های اضافی باشد که باید به طور مشترک انجام دهیم و این یک تلاش مشترک برای رسیدن به یک راه حل مشترک است.
کانته افزود: با توجه به تحریم‌های آمریکا، با فدراسیون‌های بانکی برای ارایه خدماتی همچون سوئیفت، گفت‌وگویی مثبت داریم.
وی یادآوری کرد: ما سه روز پیش نشست سران اتحادیه اروپا را در صوفیه شاهد بودیم و امروز من اینجایم. ما در حال گفت‌وگوی مستقیم با فدراسیون‌های بانکی، شرکت‌های بیمه، خدمات مالی و شرکت‌های بزرگ هستیم و بی‌گمان ابزارهای قانونی اجباری در اختیار داریم که روی میز خواهیم گذاشت.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو