تراز تجاری قشم در سال گذشته 19 برابر افزایش یافت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46173
ساعت 01:53 شنبه 22 ارديبهشت 1397
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تراز تجاری صنعتی این جزیره در سال گذشته مثبت 26 میلیون و 326 هزار و 828 دلار بود که این رقم در هم سنجی با سال 1395 حدود 19 برابر افزایش داشت.

به گزارش فرینا، جهانگیر مجیدی گفت: تراز تجاری سال 1395 برابر با مثبت یک میلیون و 310 هزار و 261 دلار بوده است.
تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است که مانده مثبت نشان ‌دهنده صادرات بیشتر و مانده منفی نشان‌ دهنده واردات بیشتر خواهد بود.
وی افزود: سال گذشته 67 میلیون و 820 هزار و 29 دلار کالای صنعتی از این جزیره به کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به صادرات 40 میلیون و 153 هزار و 222 دلاری در سال قبل از آن 69 درصد افزایش داشته است.
مجیدی ادامه داد: پارسال 41 میلیون و 493 هزار و 201 دلار کالای صنعتی به جزیره وارد شد که در هم سنجی با واردات 38 میلیون و 842 هزار و 961 دلار کالای صنعتی در سال 1395 حدود 7 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در سال 1396 همچنین 28 میلیون و 592 هزار و 184 دلار کالای صنعتی به داخل کشور صادر شد که در مقایسه با سال قبل از آن 9 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی شمش سرب و روی، مصنوعات یو.پی.وی.سی (UPVC)، لوله پلی اتیلن، دستگاه آنالایزر، اسکله شناور، شناور، کایاک، قایق تفریحی و جکت از جمله کالاهایی هستند که به سایر کشورها و نیز داخل کشور صادر شده اند.
مجیدی افزود: لوازم منزل و مصنوعات آن، ماهی، ماهی خشک، مصنوعات چوبی، ورق ام.دی.اف ( MDF)، خرما، لوازم تزیینی خودرو، مغز بادام، ذغال چوب، سکوی نفتی، پودر گرانول، کاغذ حرارتی کربن، لوازم آرایشی و سیگار از دیگر کالاهای صادراتی به سایر کشورها هستند.
وی ادامه داد: این کالاها به کشوهایی مانند ویتنام، هند، امارات، عمان، سومالی، موزامبیک، سریلانکا، شارجه، پاکستان و ژاپن صادر شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: کیش، خارک، منطقه آزاد انزلی و دیگر مناطق آزاد و ویژه در کشور نیز مقصد صادرات داخلی تولیدات این جزیره در سال گذشته بود.
وی گفت: هم اکنون پنج شهرک صنعتی فجر، تولا، کاوه، سوزا و صنایع پودر ماهی در مجموع با 9 هزار و 348 هکتار وسعت در زمینه های صنایع کارگاهی کوچک، متوسط، سنگین و بزرگ ،شیمیایی و خاص و شیلات موجود و آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران است.
مجیدی در ادامه اذعان کرد: برای تحقق توسعه صنعتی باید ظرفیت های موجود در قشم را شناسایی و بر اساس آن صنایع لازم را در این جزیره ایجاد کرد.
وی افزود: برای رونق یک صنعت در جزیره باید زنجیره های مورد نیاز قبل و بعد هر صنعت از قبیل مواد اولیه و بسته بندی محصولات تولیدی نیز در جزیره ایجاد شود و تنها در صورت ایجاد این زنجیره است که توسعه اقتصادی شکل می گیرد.
193 شرکت صنعتی با 14 هزار و 99 میلیارد و 66 میلیون ریال در جزیره قشم فعال است و چهار هزار و 595 نفر در این شرکت ها به فعالیت مشغول هستند.

شناسه خبری: 46173

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو