بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/45391
ساعت 11:10 شنبه 28 بهمن 1396
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشور‌های همجوار ایران است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، بهروز آقایی گفت: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است.
وی بیان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا دارد و بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است.
آقایی به مزیت‌های بندرچابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های کنونی و پسکرانه‌ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت‌های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازار‌های کشور‌های CIS (کشور‌های آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می‌کند.
وی افزود: هم اکنون کشتی های بزرگ 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند و این مهم می تواند نقش بسزایی در واردات و صادرات کالاهای اساسی و عمومی داشته باشد و در آینده با تکمیل فازهای بعدی در نهایت ظرفیت این بندر به بیش از 82 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
آقایی در ادامه با اشاره به اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار گفت: توسعه بنادر کشور‌های همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می‌تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی و توسعه تجارت و ترانزیت در این منطقه داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسانتر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله‌های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق‌های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشور‌های CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می‌تواند به آب‌های اقیانوسی متصل و انواع کالا‌های آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند و بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه در این منطقه خواهیم بود.
آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است و هزینه تخلیه کالا در بندر شهید بهشتی چابهار یک هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و 1،5 میلیون تومان ارزانتر از بندر شهید رجایی است.

آخرین اخبار

برقراری پرواز شارجه از فرودگاه بین‌المللی قشم
همکاری با اکو انتخاب نیست؛ مسیر راهبردی آینده منطقه است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از اداره کل گمرک منطقه
ارس تنها منطقه آزاد عضو سازمان جهانی گردشگری است
ارس در فهرست بررسی پایتخت‌های گردشگری جدید قرار می‌گیرد

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی