بندر چابهار و گوادر به عنوان مکمل همدیگر نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/45208
ساعت 11:01 چهارشنبه 11 بهمن 1396
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار گفت: بندرچابهار و گوادر به عنوان مکمل همدیگر نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی ایران و پاکستان دارند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمیدرضا طوسی اظهار داشت: توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همیشه مورد تاکید مقامات 2 کشور دوست و همسایه؛ ایران و پاکستان در دیدارهای مختلف است.
وی به اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه خواهرخواندگی2 بندر چابهار و گوادر تاکید کرد و افزود: در دیدارهای مقامات بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به افتتاح فاز نخست بندر گوادر پاکستان در 2 روز گذشته با حضور نخست وزیر پاکستان و مقامات کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: معاون ترانزیت و حمل و نقل منطقه آزاد چابهار و معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این مراسم حضور داشتند.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بندر گوادر با داشتن حدود ۶۰ کیلومتر نوار ساحلی از اهمیت ویژه ای برای توسعه و آبادانی کشور پاکستان برخوردار است.
طوسی گفت: گوادر با مرز ایران در محدوده «ریمدان» حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد و این فاصله با بندر چابهار می تواند توسعه 2 منطقه را در همجوار آب های آزاد رقم زند.
وی با بیان اینکه چابهار با دارا بودن بندر و منطقه آزاد نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دارد، خاطرنشان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تن می تواند در جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش ایرنا چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی با مساحت 240 هکتار و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو