بازدید مدیرعامل منطقه آزاد قشم از بزرگترین سکوی نفتی و گازی خاورمیانه در خلیج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/45154
ساعت 13:00 شنبه 7 بهمن 1396
حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راس هیاتی، از بزرگترین سکوی نفتی و گازی خاور میانه در مرکز خلیج فارس (لاوان)، بازدید کرد.

به گزارش فرینا، تیم منطقه آزاد قشم در نخستین روز از بازدید دو روزه خود (4 و 5 بهمن ماه)، از سکوی سلمان مستقر در میدان های نفتی و گازی مشترک با ابوظبی که با مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران در مرکز خلیج فارس اداره می شود، دیدن کردند.
پالایشگاه تولید فرآورده های نفتی و اسکله نفتی جزیره لاوان که توسط بخش خصوصی و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مدیریت می شود هم در روز دوم این سفر توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.
این بازدید ها با توجه به شرایط مشابه جزیره قشم و لاون در زمینه ذخایر هیدروکربونی (نفت و گاز) در خُشکی و دریا انجام شده و برای تحقق اهداف سرمایه گذاری داخلی و خارجی در قشم، شناخت بیشتر مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد از مسائل عملیاتی در حوزه های نفت و گاز و همچنین همکاری با مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران و هماهنگی با وزارت نفت بسیار حائز اهمیت می باشد.
در این سفر همچنین تاریخچه میدان های نفتی و خطوط انتقال نفت و گاز در دریا و خُشکی و مراحل تولید و انتقال نفت و گاز تولید شده در راستای مصارف داخلی و صادرات آن به خارج از کشور هم برای تیم نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم به ریاست حمید رضا مومنی، تشریح شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و هیات همراه همچنین در مسیر 140 کیلومتری جزیره لاوان تا مرکز خلیج فارس، سکوی نفتی و دکل های حفاری مستقر در حوزه های نفتی شامل  رشادت، رسالت و بلال را از طریق پرواز با بالگرد مشاهده کردند.
به گفته علیرضا قاضی زاهدی معاون مدیر منطقه لاوان، گاز مازاد تولیدی در این منطقه می تواند در آینده جهت صادرات و تولید محصولات پتروشیمی با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد.
حمید رضا مومنی هم از وی و مهندسان و کارکنان فنی و تخصصی شرکت های نفتی در منطقه نفتی لاوان که در شرایط سخت و طاقت فرسا در سکوهای دریایی و جزیره نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کنند، تشکر و قدردانی کرد.
بنا به این گزارش، تعداد چاه های نفتی و گازی تولیدی و چاه های تزریق آب و گاز به میدان های فعال منطقه لاون بیش از 74 حلقه است که از طریق خطوط لوله به سکوها و سپس به جزیره لاوان منتقل می شود و پس از فرآورش اولیه (تفکیک آب و نمک) به پالایشگاه نفتی لاوان منتقل و فرآورده های اولیه شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و LPG به خارج از کشور صادر می شود.
تیم اعزامی سازمان منطقه آزاد قشم پس از بازدید های دو روزه خود از بخش های نفت و گاز جزیره لاوان و سکوهای نفتی بعداز ظهر پنجشنبه پنجم بهمن ماه لاوان را ترک کردند.

شناسه خبری: 45154

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو