تولید و صادرات در مناطق آزاد اولویت اصلی این مناطق است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44995
ساعت 19:18 شنبه 23 دی 1396
مشاور رییس جمهور گفت: مسئله اصلی مناطق آزاد در دولت دوازدهم اهتمام به توسعه صادرات، حمایت از تولیدکنندگان، توسعه ظرفیت های شغلی، حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه های جدید به ویژه سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در نشست با فعالان اقتصادی در منطقه آزاد قشم گفت: برگزاری این نشست ها فرصت های مغتنمی است که دیدگاه های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران حاضر در مناطق آزاد را بشنویم و برای رفع موانع و چالش های آنان به منظور اصلاح عملکردها و حمایت از جریان سرمایه گذاری تلاش کنیم.
او ادامه داد: فعالان اقتصادی در مناطق آزاد سرمایه این مناطق محسوب می شوند و جایگاهی ارزشمند دارند چرا که چرخ تولید و اشتغال توسط همین فعالان در مناطق آزاد به حرکت در آمده است که باید با مشورت و یاری یکدیگر کارها را پیش برد.
مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه قانون مناطق آزاد کشور در حال حاضر یک قانون مترقی است و نیاز چندانی به تغییر در آن دیده نمی شود گفت: حجم دخالت ها و رفتارهای متناقض توسط دستگاه های دولتی مستقر در مناطق آزاد در طول سال های گذشته اثرگذاری های منفی بر عملکرد این مناطق داشته که در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش بر تعامل و هم افزایی با دستگاه ها برای اجرای دقیق قوانین و مقررات مناطق آزاد بوده که توفیقاتی نیز حاصل شده است.
او رکود اقتصادی، واردات بی رویه و قاچاق را از جمله معضلات اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: درباره قاچاق و واردات بی رویه از مناطق آزاد که مدت هاست بر سر زبان ها است معمولا آدرس ها غلط است و این مناطق در حجم قاچاق به کشور نقشي ندارند. باید پذیرفت که مناطق آزاد اولین ضررکنندگان جریان واردات بی رویه و قاچاق به کشور هستند پس نمی توان گفت که آنها جایگاه واردات و قاچاق محسوب می شوند ضمن اینکه با تعامل دوسویه میان گمرک و مناطق آزاد روند ورود و خروج کالاها از طریق پنجره واحد گمرک یا نظام واحد گمرکی ثبت و ضبط شده و امکان سوء استفاده از این مناطق بسيار کاهش یافته است.
مرتضی بانک تاکید کرد: امروز مناطق آزاد به توسعه صادرات، حمایت از تولیدکنندگان، ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از بخش خصوصی می اندیشند و بر فرض ورود خودروهای این مناطق به مراکز استان و یا از این قبیل مسائل جزو اولویت های این مناطق در سیاست گذاری های کلان نیست.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: راه اندازی بانک ها، بیمه ها و بازارهای سرمایه به ویژه در بخش خارجی آن تسهیل کننده جریان سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد است که این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.
او ادامه داد: ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد کشور باعث می شود برخی بندهای مشکل زا از مسیر راه بازار سرمایه کنار رود و مسیر سرمایه گذاری تسهیل شود.
بانک ادامه داد: همچنین ایجاد بانک های خارجی برای مناطق آزاد یکی از نیازهای حیاتی این مناطق است و هر چه سریع تر باید آیین نامه آن تصویب شود تا مشکل تسهیلات یا اعطاء وام به پروژه های سرمایه گذاری در این مناطق حل شود.

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو