نقش جزیره قشم در حل بحران ملی آب

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44397
ساعت 15:38 چهارشنبه 8 آذر 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خواستار برنامه ریزی مدون برای نقش آفرینی این جزیره در مقابله با بحران ملی آب در کشور شد.

به گزارش فرینا، حمید رضا مومنی در سومین جلسه کمیته همکاری های مشترک و کمیته اکوآیلند (طرح جامع توسعه پایدار مردم محور جزیره محیط زیستی، جایکا) در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، گفت: جزیره قشم از معدود نقاط کشور است که به دلیل افزایش بحران آب با مهاجرت وسیع مردم مواجه خواهد بود.
مومنی با اشاره به توانمندی جایکا در زمینه برنامه ریزی با هدف سازماندهی در حل بحران ها، گفت: از هم اکنون می بایست با برنامه های مدون خود را برای قشمی با جمعیت چند برابر آماده کنیم.
او ادامه داد: با استفاده از سیستم های پیشرفته شیرین سازی آب دریا می توانیم قشم را به عنوان یک منطقه عاری از تهدید بحران آب برای نقش آفرینی در فعالیت های کلان اقتصادی و صنعتی به سرمایه گذاران معرفی کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به ظرفیت های عظیم نفت، گاز و دریا در قشم از این پتانسیل های خدادادی به عنوان مهمترین فرصت ها در حوزه فعالیت های صنعتی و اقتصادی نام برد.
او افزود: زیرساخت های فعالیت های حوزه نفت، گاز و انرژی و همچنین صنایع دریایی در قشم از چند سال پیش تاکنون آغاز شده و این جزیره در آینده نزدیک به قطب مهم انرژی و همچنین صنایع شیلاتی کشور تبدیل خواهد شد.
مومنی، از ژئوپارک جهانی قشم و سواحل زیبای این جزیره به عنوان فرصت استثنایی برای توسعه صنعت گردشگری این جزیره یاد کرد و گفت: ژئوسایت های بی نظیر ژئوپارک جهانی قشم و توسعه فضای های ورزشی در دریا و آسمان و فرصت های مناسب برگزاری مسابقات آفرود و موتور سواری در قشم می تواند جمعیت علاقمند گردشگری از نقاط مختلف ایران و جهان را به این منطقه بکشاند.
او در ادامه از اهمیت رعایت قوانین و مقررات حفظ محیط زیست به عنوان خط قرمز سیاست های توسعه ای قشم نام برد و گفت: پیوست زیست محیطی در تمام برنامه های توسعه ای این سازمان در بخش های مختلف صنعتی لحاظ می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از صنعت بانکرینگ سوخت به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه خلیج فارس نام برد و افزود: متاسفانه هم اینک سهم ما و استان هرمزگان از گردش مالی این صنعت در محدوده آبهای خلیج فارس تنها ۳ درصد است.
وی با اعلام اینکه در آینده الزام برای تبدیل سوخت کشتی ها از سوخت فسیلی به LNG بحثی قطعی خواهد بود، گفت: با توجه به مزیت های ویژه منطقه آزاد قشم از حیث تولیدLNG می توانیم در آینده نزدیک با معرفی قشم به عنوان پایلوت اقتصاد دریا محور کشور، سهم خودمان در حوزه سوخت رسانی به 15 هزار کشتی عبوری در خلیج فارس را نیز افزایش دهیم.
به گفته مومنی، جانمایی زمین مورد نیاز شهر دریایی در قشم حرکتی نو برای استقرار تمام صنایع دریایی فعال در یک مکان و ارائه خدمات مختلف در این صنعت است.
او گفت: توسعه اقتصادی از طریق دریا با توجه به موقعیت قشم یکی از راهکارهای اصلی تحول در حوزه اقتصادی این منطقه محسوب می شود و سازمان منطقه آزاد قشم طی سه سال گذشته با سرمایه گذاری در توسعه بنادر و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی حرکت جدیدی را در صنایع دریایی از جمله در بخش مهم شیلات و شناورسازی آغاز کرده است.
وی همچنین به سیاست دمکراسی اقتصادی در قشم اشاره کرد و گفت: برای بهره مندی از تمام توان بخش خصوصی و ایجاد یک دموکراسی اقتصادی در این جزیره، برای نخستین بار در آبان ماه امسال  جامعه فعالین اقتصادی قشم تشکیل شد.
به گفته او، برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد به صورتی تدوین شده که بخش خصوصی هسته اصلی تمامی فعالیت ها در این منطقه است.
نمایندگان جایکا پس از شنیدن سخنان حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر ارائه پاسخ به درخواست های ذکر شده در جلسه بعدی تاکید کردند.
براساس سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم، نمایندگان جایکا طی دو سال گذشته، فعالیت های خود را در حوزه ترویج فرهنگ گردشگری در روستای لافت، اکوموزه دریایی در روستای گورزین، دوره تربیت مربی برای قایقداران در روستاهای سهیلی، گورزین و طبل، ایجاد باغ گیاهان دارویی در گورزین قشم، طرح ریشه کنی درختان کهور پاکستانی در روستای سلخ، احداث سایت دفع زباله بهداشتی در روستای تولا، ترویج سوغات و صنایع دستی در روستای مِسن، ایجاد فروشگاه صنایع دستی در مجتمع تجاری سیتی سنتر با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم انجام داده اند.
برگزاری دوره های آموزشی اکوتوریست، محیط زیست، شیلات، دوره آموزشی خارجی برای 30 نفر از کارشناسان سازمان منطقه آزاد قشم و کارشناسان برون سازمانی (جوامع محلی) در زمینه جذب سرمایه گذار و تنظیم طرح جامع جزیره زیست محیطی برای قشم هم بخش دیگری از فعالیت های جایکا در قشم است.
سومین جلسه کمیته همکاری های مشترک و کمیته اکوآیلند (طرح جامع توسعه پایدار مردم محور جزیره محیط زیستی، جایکا) با حضور حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، سید بنی عامریان مدیر اجرایی جایکا در این سازمان و نمایندگان جایکا در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، برگزار شد.

شناسه خبری: 44397

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو