اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار توسط جایکا در جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44350
ساعت 14:16 يکشنبه 5 آذر 1396
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم از اجرای 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار، در راستای اجرای ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ از سه سال پیش تا کنون خبر داد.

به گزارش فرینا، سعید بنی عامریان در جمع خبرنگاران داخلی و ژاپنی با اشاره به هزینه پنج میلیون دلاری جایکا در اجرای کامل طرح جامع توسعه پایدار مردم محور قشم برای تبدیل قشم به جزیره محیط زیستی افزود: برنامه ریزی برای تجربه ماهیگیری سنتی، قلابدوزی و غیر آن توسط گردشگران، برپایی باغ های گیاه شناسی، توسعه سوغات، آموزش پرورش جلبک و ایجاد موزه لنج سازی از جمله طرح هایی است که تاکنون توسط تیم جایکا در قشم اجرا شده است.
وی ادامه داد: طرح مربوط به مدیریت پسماند با هزینه 500 هزار دلاری سازمان منطقه آزاد قشم یکی از مهمترین طرح های این آژانس در جزیره به شمار می رود.
بنی عامریان گفت: جایکا با انتقال تجربیات از اجرای طرح های مشابه در نقاط مختلف جهان روند توسعه متوازن جزیره را تسریع می کند.
وی به جزئیات ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ اشاره و تصریح کرد: اقدامات اجرایی این طرح از سال 1394 آغاز شد و مهمترین اهداف آن بهبود معیشت ساکنین محلی، حفظ منابع طبیعی جزیره و توسعه جزیره با محوریت حفظ محیط زیست هستند.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم افزود: با اجرایی شدن این طرح، برنامه جامع سوئکو که 20 سال پیش برای قشم تدوین شده، مورد بازنگری قرار می گیرد و همچنین یک طرح جامع برای حفظ و بهبود معیشت مردم محلی و حفظ منابع طبیعی با چشم‌انداز سال 1414 تدوین خواهد شد.
به گفته وی اجرای 11 برنامه آزمایشی برای بهبود معیشت مردم و مدیریت منابع طبیعی، تهیه برنامه عملیاتی برای بخش‌های گردشگری، شیلات، فاضلاب و پسماند و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جزیره از دیگر نتایج اجرای این طرح به شمار می رود.
بنی عامریان اظهار کرد: پس از مطالعات فراوان چهار برنامه توسعه برای جزیره تدوین شد که براساس برنامه اول با عنوان «برنامه توسعه اقتصادی» اقتصاد جزیره بر فعالیت های صنعتی و واردات و استفاده از ترانزیت تمرکز خواهد کرد.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه منطقه آزاد قشم ادامه داد: بهبود تنوع اجتماعی با تاکید بر منابع طبیعی جزیره، حداکثر استفاده از محیط زیست و اقتصاد مقاومتی دیگر بخش های برنامه توسعه می باشد،  که در طرح جامع تعریف شده است.
وی گفت: گسترش فرصتهای شغلی، استفاده از منابع بومی در کنار مواد وارداتی محدود، ارتقاء سطح مشارکت مردم و ساخت سکونتگاه های با کیفیت، حفاظت از تنوع محیط زیست و توسعه منابع انسانی توانا و حفاظت از منابع طبیعی و سنت ها به صورت پایدار از اهداف نهایی این طرح است.
بنی عامریان یادآوری کرد: آژانس همکاری های بین المللی ژاپن "جایکا" فعالیت های خود را در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پیگیری می کند و از حدود 40 سال پیش تاکنون طرح های مشترک خود را در ایران آغاز کرده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

شناسه خبری: 44350

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو