مهمترین نیاز چابهار توسعه حمل ونقل ریلی، جاده ای، بندری وهوایی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44338
ساعت 12:44 شنبه 4 آذر 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: مهمترین نیاز چابهار به عنوان یک نقطه راهبردی و اتصال به آب های اقیانوسی توسعه حمل و نقل ریلی، جاده ای، بندری و هوایی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، عبدالرحیم کردی پس از بازدید رئیس و اعضای شورای راهبردی روابط خارجی از طرح های زیربنایی چابهار اظهار داشت: چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و به عنوان چهار راه ارتباطی برای اتصال کشورهای منطقه است.
وی افزود: ساخت فرودگاه بین المللی، تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس، افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی، احداث بزرگراه و آزادراه چابهار ـ میلک و اتصال مناسب این منطقه به شهرهای پرجمعیت کشور می تواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول کند.
وی تصریح کرد: هم اینک راه آهن چابهار ـ زاهدان با پیشرفت 27 درصدی در حال ساخت است و مجوز احداث فرودگاه بین المللی نیز سال گذشته از سوی کمیته فضایی کشور صادر شده است.
وی گفت: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با هزینه یک میلیارد دلار تکمیل و بزودی به بهره برداری می رسد و ظرفیت بندر به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
وی بیان کرد: چابهار به عنوان کانون توسعه جهانی مطرح است و کشورهای آسیای میانه و افغانستان را به آب های اقیانوسی و آزاد متصل می کند.
وی ادامه داد: برای نقش در اقتصاد ملی طرح های بزرگی نظیر پتروشیمی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن و فولاد با ظرفیت 10 میلیون تن در چابهار پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: توسعه زیرساخت ها از نیازهای مهم چابهار است و این شهرستان با داشتن 283 هزار نفر جمعیت 115 کیلومتر مرز آبی و 135 کیلومتر مرز زمینی در نزدیک ترین فاصله آب های آزاد جهان (اقیانوس هند) قرار گرفته است.
کردی تصریح کرد: چابهار در خارج از محدوده بحران، پر تنش و پرترافیک آب های خلیج فارس واقع شده است و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران نقش ملی و بین المللی در توسعه ایران اسلامی دارد.
وی افزود: از نقاط قوت مهم چابهار حمل و ترانزیت کالا به افغانستان است و این مسیر بهترین و کم هزینه ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای این کشور است.
وی بر راه اندازی خط منظم کشتیرانی در بندر چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: هم اینک گندم اهدایی دولت هند به افغانستان پس از انتقال به بندر چابهار بوسیله کامیون از مسیر چابهار- میلک به این کشور حمل می شود.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري