چابهار، به صرفه‌ترین راه برای مبادلات هند و افغانستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44078
ساعت 12:04 چهارشنبه 17 آبان 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به ورود اولین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان به چابهار گفت: با ورود این کشتی اولین قدم توافقنامه ایران، افغانستان و هند عملیاتی شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا عبدالرحیم کردی در جمع خبرنگاران افزود: از آنجایی که جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان حدود 95 درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین می‌کند بندر چابهار و مسیر ترانزیتی چابهار ـ میلک مطمئن ترین،کوتاه ترین و به صرفه‌ترین راه برای مبادلات هند وافغانستان است.
کردی اظهار داشت: زمین فاز دو بندر شهید بهشتی جانمایی شده است تا پس از افتتاح فاز اول برای ساخت به سرمایه گذارانی که از هم اکنون ابراز تمایل کرده اند، تحویل شود.
وی با اشاره به تکمیل فاز یک بندر شهید بهشتی اظهار داشت: هم اکنون فاز یک بندر شهید بهشتی با هشت میلیون تن ظرفیت به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است تا چابهار با پیش رفتن به سوی یک بندر نسل چهارمی تبدیل به یک بندر جامع برای حمل و نقل ترکیبی شود.
کردی با اشاره به ابراز تمایل سرمایه گذاران برای احداث فاز دو بندر چابهار افزود: زمین فاز دو بندر چابهار جانمایی شده است تا پس از افتتاح فاز یک جذب سرمایه گذاری صورت گیرد و عملیات احداث فاز دو آغاز شود چرا که در افق 1404 ترانزیت بیش از 32 میلیون تن کالا برای مجتمع بندری چابهار در نظر گرفته شده است.
به گفته کردی افغانستان در حال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بندر کراچی در پاکستان انجام می دھد و از آنجایی که به دلیل مشکلات متعدد سیاسی دو کشور، پاکستان تاکنون موانع مختلفی برای تجار افغانستان در استفاده از بندر کراچی به وجود آورده است، افغانستان تمایلی به استفاده از این بندر ندارد.
وی تصریح کرد: هرچند استفاده از چابهار برای افغان ها بهترین مسیر است و این امکان را برای تجار افغان به وجود می آورد که اموال خود را 20درصد زودتر از بنادر دیگر ترانزیت کنند اما هنوز چالش هایی بر سر راه تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت وجود دارد که عدم توسعه و تکمیل به موقع پسکرانه همه مهم ترین آن هاست.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري