ضرورت توسعه سواحل مکران و تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/44076
ساعت 11:39 چهارشنبه 17 آبان 1396
توسعه سواحل مکران و تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان موجب رونق کریدور شمال ـ جنوب می شود.

به گزارش فرینا به نقل از برنا، اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن و امتداد آن تا مشهد، اتصال خطوط ریلی ایران به افغانستان با توجه به سرمایه‌ گذاری قابل توجه هند در معادن افغانستان و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب رونق کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور می ‌شود.
کریدور شمال ـ جنوب مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیر ها از نظر زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه 30 درصد ارزان تر است.
کریدور شمال ـ جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشور ها به روسیه میرسد ، مسافت 6948 کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور 19 روز است.
در گذشته برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیرترانه، دریای شمال و دریای بالتیک می گذشت و حدودا 45 روز به طول می انجامید.
تقریبا 400 پروژه راه و راه آهن در کریدور شمال ـ جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان و پروژه راه آهن قزوین ـ  آستارا مهم ترین پروژه های حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب می شود.
بندر چابهار علاوه بر قرارگرفتن در ساحل اقیانوس هند، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب های آزاد است، کریدور شمال ـ جنوب که درحال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود اما با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار به 90 میلیون تن، قابلیت پهلو گیری کشتی های اقیانوس پیما در بنادر چابهار و تکمیل پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان شرایط فوق العاده ای برای تغییر مسیر این کریدور به سمت سیستان و بلوچستان را فراهم می کند.

آخرین اخبار

موانع و چالش‌های حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در مناطق آزاد بررسی شد
گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري