گام بلند ژئوپارك جهاني قشم در توسعه ژئوپاركهای كشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43857
ساعت 08:15 شنبه 6 آبان 1396
مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: گامی بلند و اقداماتی مهم برای توسعه ژئوپارک های ایران از سوی ژئوپارک جهانی قشم برداشته شده است.

به گزارش فرینا، حمید رضا محسن پور اعلام کرد: سیر تکامل حوادث زمین شناختی در طول دوران های مختلف زمین شناسی سبب شده تا مجموعه كم نظير و متنوعی از انواع جاذبه های مختلف زمین شناسی در ايران فراهم شود.
به گفته او، متاسفانه تاكنون آنگونه كه بايسته و شايسته است نه تنها این ظرفیت ها معرفی نشده بلكه در طول سال ها فاقد برنامه مديريت بهره برداري پايدار بوده و از منظر نقش أفرينی أن در توسعه پايدار و رشد اقتصاد جوامع محلي پيرامون كه طبق برنامه ژئوپارك ها از مجراي ترويج و تفسير علوم زمين و زمين گرشگري توصيه ميشود،چندان مورد توجه قرار نگرفته است .
وی افزود: ژئوپارك جهاني قشم به عنوان تنها عضو شبكه جهاني ژئوپارك هاي يونسكو در كشور و اولين ژئوپارك ثبت شده خاورميانه و آسياي ميانه در راستاي توسعه ژئوپارك ها در منطقه و ايجاد شبكه اي جديد تحت عنوان ژئوپاركهاي خاورميانه، آسياي ميانه و جنوب غربي، با توجه به وجود پتانسيل ها و پديده هاي متعدد داراي ارزش بالای زمين شناختي در كشور  و افزايش اگاهي و تقاضاي ثبت ژئوپارك هاي جديد در سطح ملي و بين المللي در استان هاي مختلف ایران، پس از مذاكره و جلب موافقت شبكه جهاني ژئوپاركهاي يونسكو زمينه حضور دوره اي روسا و كارشناسان ارشد بين المللي جهت بازديد و تهيه گزارش ويژه در كشورمان و مناطق مستعد و كانديداي ثبت به عنوان ژئوپارك را فراهم آورده است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: این بازديد ها با حمايت سازمان منطقه أزاد قشم و همكاری كمسيون ملی يونسكو، سازمان زمين شناسی و اكتشافات معدني كشور، استانداری ها و فرمانداري هاي مناطق با همراهی صاحبنظران و نمايندگان دستگاه هاي مرتبط و اعضا شورای عالی ژئوپارک های يونسكو انجام مي شود .
به گفته او، دوره اول این اقدامات اسفند ماه ١٣٩٥ برگزار شد و بخش جنوبي كشور مورد ارزيابي قرار گرفت و در دوره دوم از اوایل آبان ماه در بخش مركزي شرق كشور با محوريت طبس و همچنين شمال غرب كشور از منطقه مستعد ارس بازديد بعمل مي آيد.
محسن پور تصریح کرد: نتايج حاصل از بازديد اعضا شوراي جهاني يونسكو مي تواند ضمن ارزش گذاري و امكان سنجي استعدادهاي بالقوه زمين شناختي كشورمان، زمينه ثبت مناطق مستعد ایران در فهرست ژئوپارك هاي ملي يا بين المللي و برخورداري از امتياز ارزشمند "ژئوپارك يونسكو" را به همراه داشته باشد.
جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع با داشتن تنها ژئوپارک ثبت شده جهانی در جنوب ایران واقع شده است.

شناسه خبری: 43857

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو