آغاز مطالعات لرزه نگاری کلیسای سنت استپانوس

مطالعات لرزه نگاری سایت میراث جهانی کلیسای سنت استپانوس توسط تیم ژاپنی حاضر در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

به گزارش فرینا، مطالعات لرزه نگاری سایت میراث جهانی کلیسای سنت استپانوس بر اساس همکاری های علمی پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و گروه 6 نفره محققین دانشگاهی از دانشگاه های مختلف ژاپن، آغاز شده است.
در تیم ژاپنی، محققینی از دانشگاه های کانازاوا، کیوتو، کیوشو و فوکوئی حضور دارند و به مدت 3 روز مطالعات لرزه نگاری سایت میراث جهانی کلیسای سنت استپانوس را به انجام می رسانند.
این مطالعات شامل اندازه گیری میکروترمور روی زمین محوطه و بنای کلیسا و نیز آزمایش انکسار ارتجاعی روی زمین می شود.
نتایج مذاکرات انجام شده، علاوه بر چاپ به صورت مقالات علمی در مجلات معتبر جهانی، در قالب مقالات متعدد در سمینارها و کنفرانس های داخلی و خارجی نیز ارائه خواهد شد.
بر اساس اعلام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، به دلیل قدمت این بنای تاریخی، لزوم بررسی های موردی لرزه نگاری احساس می شود و شناسایی نقاط حساس این بنای ثبت جهانی شده جزو اقدامات و برنامه های پیشگیرانه ای است که توسط سازمان منطقه آزاد ارس، ترتیب داده می شود.
گفتنی است، این تیم ژاپنی برای دومین بار در این پروژه حاضر شده اند و پیش تر نیز تحقیقات موثری در این زمینه انجام شده است.
کلیسای سنت استپانوس یکی از کلیساهای ثبت جهانی شده ایران است و تنها اثر ثبت جهانی شده در محدوده مناطق آزاد ایران محسوب می شود. این کلیسا، یکی از پربازدیدترین مناطق تاریخی ایران محسوب می شود و هر ساله گردشگران خارجی و داخلی از این بنای تاریخی دیدن می کنند.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :