قشم پایلوت توسعه دانش فنی کلنی هوشمند زنبور عسل

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43410
ساعت 13:37 شنبه 1 مهر 1396
سامانه کلنی هوشمند زنبور عسل به عنوان یک طرح دانش بنیان با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در‌ مرکز بین المللی رشد این جزیره رونمایی شد.

به گزارش فرینا، عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان طراحان سبز گفت: جزیره قشم را برای تولید عسل در شرایط اقلیمی هوای گرم و رطوبت بالا به عنوان این طرح انتخاب کردیم.
علیرضا عرب اعلام کرد: با توجه به کیفیت بالای عسل ایران و بازار خوب این محصول در ایران و قیمت پایین تر عسل دنیا در مقایسه با این محصول در کشورمان، میزان صادرات این محصول از ایران اندک است لذا زنبوردار رغبتی به صادرات این محصول ندارند.
به گفته وی، در دو دهه اخیر به مدد آموزش زنبورداران، در زمینه افزایش تعداد کلنی و مبارزه با بیماری ها و اصلاح نژاد و پرورش ملکه پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما در خصوص میانگین تولید به ازای هر کلنی فاصله زیادی با دنیا داریم به طوری که میانگین تولید در دو دهه اخیر تغییر قابل توجهی نداشته است.
عرب ادامه داد: برای بهبود عملکرد کلنی ها گذشته از مباحث اصلاح نژاد و پرورش اصولی ملکه و مدیریت صحیح آفات و برنامه مناسب کوچ، یکی از موثرترین راهکارهای کنترل شرایط محیطی با توجه به شرایط موجود کشور می باشد.
عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان طراحان انرژی سبز اظهار داشت: سیستم کلنی هوشمند زنبور عسل این امکان را به زنبور داران می دهد تا در فواصل کوتاهی از فصل شهد که با تغییرات ناگهانی دما مواجه هستیم و یا در فصل تابستان در مناطقی که با افزایش بیش از حد دما مواجه هستیم بتوانیم شرایط مطلوب کلنی را برقرار سازیم لذا تاثیر مستقیمی بر جمعیت کلنی، تخم ریزی ملکه و کاهش مصرف عسل توسط زنبور در دوره های کوتاه برودت دما در فصل بهار ، توسط زنبور دارد.
او گفت: این طرح به صورت پایلوت در منطقه آزاد قشم پیاده شده و هم اکنون در مرحله تجاری سازی است.
عرب اظهار داشت، هم اکنون حدود 7 میلیون کلونی با تولید قریب به هشتاد هزار تن عسل و هفتاد و چهار هزار زنبوردار در کشور وجود دارد.
عرب همچنین اعلام کرد: یکی از کاربردهای کلیدی اجرای این طرح، جلوگیری از تلفات مرتبط با زمستان گذرانی در زنبورستان ها است.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده است.

شناسه خبری: 43410

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو