قشم نمونه ای موفق از اجرای کامل قانون مناطق آزاد است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43318
ساعت 17:02 شنبه 25 شهريور 1396
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با اجرای برنامه های توسعه ای و زیرساختی در قشم، این منطقه به نمونه ای کامل و موفق از اجرای قانون مناطق آزاد در کشور تبدیل شده است.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در پایان سفر به جزیره قشم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که چرا این منطقه را به عنوان اولین مقصد بازدید خود در دولت دوازدهم قرار داده گفت: جزیره قشم دارای مردمی پویا و فعال است که همواره شاهد حرکت های آنان در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور هستیم. این سفر برای من مغتنم بود تا در منطقه ای از خلیج همیشه فارس حضور داشته باشم و از نزدیک پروژه های این منطقه را بازدید کنم. این حضور برای برقراری ارتباط و آشنایی بیشتر با فعالیت های منطقه آزاد قشم است.
مشاور رییس جمهور با اشاره به حجم زیاد اقدامات انجام شده پروژه ها و فعالیت ها در منطقه آزاد قشم را جالب و افتخار آمیز دانست و ادامه داد: این حجم و گستردگی از کار و فعالیت حاصل تلاش مدیرعامل و همکاران ایشان در جزیره قشم است و از همه مهم تر همیاری و همکاری مردم جزیره قشم با مسئولان است.  
مرتضی بانک ادامه داد: فعالیت های ارزشمندی در حوزه های نفت، گاز و تولید مشتقات نفت در حوزه پایین دستی در جزیره قشم انجام شده که برخی از آنان را می توان با حضور ریاست محترم جمهور به بهره برداری رساند.
مشاور رییس جمهور افزود: طرح های مختلفی در حوزه توسعه زیرساخت های شهری در قشم انجام شده است که با اتمام آنها این منطقه می تواند به جمعیتی بیش از 400 هزار نفر برسد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین به ارزشمند بودن برنامه های گردشگری در جزیره قشم اشاره کرد و افزود: امروزه فرهنگ، سنت و فولکلور مردم جزیره قشم با صنعت گردشگری آمیخته شده و مردم و بومیان این جزیره با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم مدل های جدید اقتصادی و کسب درآمد را از طریق فروش محصولات صنایع دستی و کاشانه مهمان ها پیاده سازی کرده اند.
وی افزود: پیش بینی ها این است که قشم به مرز پذیرش یک میلیون گردشگر برسد که با توجه به تفاوت ها میان مسافر و گردشگر رسیدن به این عدد باعث افتخار کشور خواهد بود.  
مرتضی بانک اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در بهسازی معابر و روکش آسفالت 300 کیلومتر از مسیرهای دسترسی در این جزیره را گام موثر دیگری برای رسیدن به توسعه در قشم دانست و درباره سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه شیلات نیز گفت: پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو امروزه در قشم به یک سرمایه گذاری مهم تبدیل شده که حتی می توان آن را با سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه نفت و گاز برابر بدانیم.  حرکت های عظیم صنعتی و اقتصادی در قشم انجام شده و استمرار آن مورد انتظار مسئولان است.
 

** مسئله اشتغال جوانان در مناطق آزاد با جدیت دنبال می شود
مشاور رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره برنامه های کلان مناطق آزاد کشور برای ایجاد اشتغال برای جوانان گفت: همین اجرای برنامه ها و پروژه های سرمایه گذاری شده در مناطق آزاد موجب ایجاد اشتغال برای جوانان می شود. امروزه مسئله اشتغال جوانان یکی از موضوعات مهم کشور است و مناطق آزاد می کوشند به دنبال ایجاد اشتغال پایدار باشند و نرخ بیکاری را در همان منطقه کاهش دهند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: به طور مثال در منطقه آزاد قشم میانگین نرخ بیکاری پنج و نیم درصد است که پس از پایان پروژه های سرمایه گذاری شده این عدد به 3 درصد خواهد رسید.
مشاور رییس جمهور در پایان هم چنین بر ضرورت ارائه عملکرد شفاف مناطق آزاد نزد افکار عمومی به منظور فرهنگسازی هرچه بیشتر و معرفی ظرفیت های این مناطق در کشور تاکید کرد.

شناسه خبری: 43318

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو