تجلیل از گنجینه های میراث انسانی جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43219
ساعت 18:21 چهارشنبه 15 شهريور 1396
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، سیاست تجلیل از گنجینه های میراث انسانی در قشم را بیانگر توجه ویژه این سازمان به میراث های معنوی مردمان سراسر قشم دانست.

به گزارش فرینا، رسول اکبری با بیان این مطلب گفت: از چهره های فعال و شاخص در فنون و دانش های تجربی و بومی جزایر قشم، هرمز و هنگام در فواصل زمانی مشخص با عنوان سلسله آیین های «پاسداشت گنجینه های انسانی جزیره» تجلیل خواهد شد.

اکبری با اعلام اینکه نخستین آئین تجلیل از گنجینه های انسانی جزیره تا پایان شهریور ماه برگزار خواهد شد، افزود: حفظ و حراست از مولفه میراث های معنوی، فرهنگی و اجتماعی مردمان نیک سرشت جزایر قشم، هرمز و هنگام، از انگیزه اصلی سازمان منطقه آزاد می باشد.

وی، توانمندسازی و تقویت دانش و مهارت های جامعه بومی را از رویکردهای ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برشمرد و بازشناسی، گسترش، اشاعه و از همه مهمتر پاسداشت فنون و مهارت های تجربی و بومی مردمان جزیره را یکی از جلوه های مهم این سیاستگذاری دانست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بهره گیری از مهارت های بومی معماری در ساخت بادگیرها و آب انبارها در کنار ساخت لنج های بادبانی، شناسه هایی از دانش و مهارت های های بومی مردم جزایرقشم، هرمز و هنگام است.

اکبری افزود: مردمان جزایر قشم، هنگام و هرمز سال های متمادی با استفاده از مبانی علمی و تجربی ستاره شناسی در زمینه دریانوردی فعالیت کرده اند و لنج های دست ساز آنان با بادبان های سفید، سال ها پیام آور صلح طلبی و انسان دوستی در پهنه دریانوردی خلیج فارس، شبه جزیره هند و حتی سواحل شرقی آفریقا بوده است.

وی گفت: هنرهای بومی بانوان این جزیره نیز در نوع خود با آیین ها و باورهای این منطقه پیوند خورده است به طوری که این دانش و هنرهای بومی توسط اشخاص نخبه ای که در واقع گنجینه های میراث انسانی محسوب می شوند تا به امروز خلق و تداوم یافته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: برای پاسداشت گنجینه های میراث انسانی در نقاط مختلف قشم، برنامه ویژه ای توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری دهیاری ها، شوراهای اسلامی، دانشگاهیان و فعالان اجتماعی در فواصل زمانی مشخص و در طول سال برگزار می شود.

اکبری گفت: در این نشست ها تلاش می کنیم در کنار پاسداشت از پیران و فرزانگان به عنوان گنجینه های انسانی این منطقه، هنر ارزشمند آنان در بخش های مختلف را به نسل های جدید معرفی و منتقل کنیم.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع و حدود 140 هزار نفر جمعیت در جنوب ایران قرار دارد.

شناسه خبری: 43219

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو