تعاونی ها، بازوان توانمند منطقه آزاد ماکو در تحقق اقتصاد مقاومتی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43216
ساعت 17:20 چهارشنبه 15 شهريور 1396
تعاون به عنوان یکی از محورهای اقتصادی نقش مهمی در توسعه کشور دارد که تمرکز بر توسعه ظرفیت های آن کلید تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، تولید ملی و فراتر از آن سبب پیدایش فرهنگ اعتماد و همدلی در جامعه می شود.

به گزارش فرینا، صاحب نظران بر این باورند تعاون نقش مهمی در رشد و شکوفایی جامعه دارد بخصوص در مناطق آزاد که به نوعی موتور محرک توسعه اقتصادی کشور هستند نقش تعاونی ها در تولید و اشتغال بی بدیل است .

همزمان با هفته تعاون با حضور در دفتر مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد ماکو قصد تهیه گزارش در خصوص تعاونی ها داشتیم که با یک بانوی شهروند که قصد ایجاد شرکت تعاونی فرش بافی داشت آشنا شدیم.

بانوی کارآفرین نمونه ماکویی که قالی بافی را از سال 1370 آغاز نمود و بارها بعنوان کارآفرین نمونه مورد تقدیر قرار گرفت.

حبیبه حسن زاده گفت: بنده علاوه بر کارآفرینی برای بیش از 20 نفر بصورت مستقیم و بیش تز 50 نفر بطور غیرمستقیم، در خصوص کارآموزی برای 28 نفر نیز فعالیت داشتم.

حسن زاده با اشاره به اینکه مطالعاتی در خصوص مزیت های شرکت های تعاونی داشتم افزود: اخیرا تصمیم به ثبت شرکت تعاونی گرفتم که با راهنمایی ها و کمک های مسئولین منطقه آزاد ماکو مقدمات این شرکت تعاونی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اتحاد و همدلی محور رشد و توسعه است ادامه داد: با ایجاد شرکت تعاونی می توانیم فرش ها و قالی های تولیدی را خودمان صادر کرده و در یافتن بازار مصرف و فروش موفق باشیم.

بانوی کارآفرین نمونه ماکویی گفت: شرکت های تعاونی بهترین و آسان ترین راه برای درآمد زایی بانوان است که از این طریق به راحتی می توانند هم در جامعه باشند و اتحاد و همدلی هم به امورات منزل رسیدگی کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی آردسازی شوط نیز گفت: فعالیت این شرکت از سال 78 در زمینه تولید آرد گندم آغاز شده و در این مدت برای 22 نفر اشتغال مستقیم و 200 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است

وی افزود: بازارهای هدف این شرکت تعاونی منطقه آزاد ماکو و چالدران است.

* بخش تعاون در دولت تدبیر و امید جان دوباره گرفت

مدیرعامل شرکت تعاونی 38 صنایع چوبی نیز گفت: اگر شرکت های تعاونی در هر زمینه با مشاوره و مراحل مختلف کیفیت کاری پیش روند، موفق خواهند بود و می توانند علاوه بر بازار داخل در بازارهای خارجی نیز حرف برای گفتن بسیار داشته باشند.

عربعلی محمدنژادیان افزود: این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید چوب تخته سه لایه و چندلایه در سال 77 آغاز کرد که توانسته تا کنون برای حدود 15 نفر اشتغال مستقیم و 120 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند و محصولات تولیدی عمدتا به بروجرد، اصفهان و تهران ارسال می شود.

محمدنژادیان گفت: با ادغام تعاون با کار و رفاه اجتماعی نگاه ها به بخش تعاون کمرنگ شد اما این مهم در دولت تدبیر و امید جان تازه ای گرفته است و امید می رود با نگاه عمیق تر دولت دوازدهم به بخش تعاون، این بخش روز به روز شکوفاتر شود.

* *مسئولین سازمان منطقه آزاد ماکو توجه ویژه به تولید و اشتغال دارند

مدیرعامل شرکت تعاونی سنگاب ماکو نیز با اشاره به اشتغال 120 نفر در این مجتمع گفت: این مجتمع در 2 واحد بهره برداری معدن و 2واحد کارخانه سنگ بری در منطقه آزاد ماکو  و یک واحد سنگ بری در شهرک صنعتی صوفیان تبریز در سه شیفت کاری با تولید سنگ تراورتن قزلداغ فعالیت می کند.

محمد خلیل پور افزود: علارغم وجود مشکلات و رکود اقتصادی در بخش مسکن، خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و همراهی مسئولین منطقه آزاد ماکو با تشکیل کارگروه و جلسات متعدد بر خلاف دیگر کارخانجات سنگبری و معادن سنگ کشور ، مجتمع سنگاب به فعالیت خود ادامه داد و یک روز هم تعطیل نشد.

خلیل پور ادامه داد: با توجه به هم مرز بودن منطقه آزاد ماکو با کشورهای اروپایی در صورتی که سازمان منطقه آزاد ماکو با ورود لوازم و تجهیزات پیشرفته و خصوصا ماشین آلات سنگین بدون هزینه گمرکی و با پلاک منطقه آزاد همچون خودروهای سواری موافقت کند، بخش عمده ای از مشکلات صنعت معدن مرتفع می شود.

این تولید کننده و فعال بخش معدن ایجاد بسترهای لازم برای عرضه محصولات تولیدی این کارخانجات در داخل کشور را ضروری دانست و افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی باید مدنظر مسئولین محترم قرار گیرد و چتر حمایتی خود را از واحدهای تولیدی بومی بیشتر بگسترانند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سنگاب ماکو گفت: اشرکت های تعاونی اگر در مسیر درست قرار گرفته و حمایت های لازم از آن صورت گیرد بهترین راه برای اشتغالزایی پایدار است و سهم این بخش در اقتصاد باید به صورت آگاهانه و هدفمند توسعه یابد.

** تقویت تعاون راهکاری اصولی برای حل معضل بیکاری

مدیرکار و خدمات اشتغال منطقه آزاد ماکو نیز توجهو تقویت بخش تعاون را از راهکارهای اصولی برای حل معضل بیکاری در جامعه، تحقق اقتصاد مقاومتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی دانست و گفت: منطقه آزاد ماکو 224 تعاونی دارد که در زمینه های تولید، توزیع و کشاورزی فعالیت می کنند.

جعفر آقانژاد افزود: منطقه آزاد ماکو ظرفیت های بالایی در بخش تعاون به ویژه در صنایع تبدیلی دارد اما، این شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران به خوبی معرفی نشده است.

آقانژاد گفت: تعاونی از بهترین راه ها برای اشتغال همراه با آرامش است چرا که اراده جمعی و توان مضاعف در مار را با خود دارد و این مهم ضریب اطمینان کاری را ارتقا می دهد.

** تعاون از سفارشات دین مبین اسلام است

امام جمعه ماکو نیز با اشاره به اینکه  دین اسلام کمک به هم نوعان و همکاری در کارهای نیک را به مردم سفارش می کند گفت: در جهان امروز برای کسب توفیق در مسایل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری وجود داشته باشد تا بتوان به موفیقت های عالی دست پیدا کرد.

حجت الاسلام ایوب رنجبری افزود: در کنار مزیت ها و ارزش های اقتصادی که در فلسفه وجودی تعاونی ها نهفته است، جنبه های معنوی، اجتماعی و آثار سازنده ای که این نهادها در بهبود وضع اخلاقی و تغییر اندیشه های افراد دارند نیز اهمیت دارد.

حجت الاسلام رنجبری گفت: در واقع تعاونی ها مبشر آزادی و برابری هستند به گونه ای که در مکتب تعاون انتخاب راه نیکو برای زندگی بهتر بر عهده افراد است.

** سیاست سازمان منطقه آزاد ماکو حمایت از تعاونی هاست

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: تعاونی ها واحدهای  اقتصادی ویژه ای هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار با افراد جامعه مشارکت می کنند و مالکیت مستقلی دارند به همین سبب پیوستن مردم به تعاونی ها باعث می شود تا بتوانند قوای پراکنده خویش را متمرکز و استعدادها و امکانات را صرف بهبود زندگی خویش کنند و اینگونه سازندگان جوامعی می شوند که عدالت، تقوا، همکاری و کمک متقابل از جمله معیارهای آن است و بدین ترتیب باعث رشد جوامع محلی می شوند.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه سیاست سازمان منطقه آزاد ماکو حمایت از تعاونی ها و تقویت آنهاست افزود: با استفاده ار قوانین خاص مناطق آزاد و مزایای قانونی و‌نسبی آنها، از تمامی سرمایه گذاران و تولید کنندگان در بخش تعاونی حمایت و مساعدت می کنیم.

جلیلی، حمایت از تشکیل، گسترش، توسعه و فعال سازی شرکت های تعاونی، ارتقای رقابت پذیری فعالان اقتصادی کوچک و متوسط در قالب شرکت های تعاونی را از دیگر سیاست های سازمان منطقه آزاد ماکو برشمرد و گفت: برنامه ریزی برای توسعه بخش تعاونی با هدف توانمند سازی اقشار متوسط و کم درآمد و ایجاد اشتغال مولد، ازجمله برنامه های مدیریت این سازمان است.

** استفاده از تمهیدات تعاون توسط روستائیان بخش عمده مشکلات آنان را حل می کند

مدیرآب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ تعاون؛ وحدت و همدلی در جامعه حاکم می شود و ابتکارها و خلاقیت ها به وجود می آید گفت: فرهنگ تعاون باعث می شود تا عده ای از افراد در کنار یکدیگر و با مشورت هم از میان خود، افرادی را انتخاب کنند تا آنها را به عنوان نماینده بشناسند.

جبار طالبی افزود: بیکاری جامعه روستایی به خصوص جوانان یکی از دلایل عمده خالی شدن روستاها از سکنه است که اصلاح این روند با ایجاد اشتغال در قالب طرح های تعاونی روستایی قابل حل است.

طالبی گفت: راه اندازی واحد های تولید بزرگ در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرات آنان به شهرها ایفا کند.

وی ادامه داد: شناخت قابلیت های حوزه روستایی سرمایه ارزشمندی در دست مدیران اجرایی است که باید با بهره گیری از آن بستر تحول در این مناطق و ارتقای جایگاه روستاها را فراهم شود

** تعاونی های کوچک و دانش بنیان نقش مهمی در توسعه منطقه می توانند داشته باشند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: با عنایت به اصول 43 و 44 قانون اساسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است  به نظر می رسد چنانچه بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی به دقت به مرحله عمل برسد باید بطور جدی به اقتصاد تعاونی توجه شود.

حسین فروزان با اشاره به ماده 24 برنامه 5 ساله توسعه کشور افزود: در این ماده به 25 درصد سهم تعاون در اقتصاد با رویکرد کارآفرینی، اشتغالزایی و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و دانش بنیان اشاره شده که حاکی از اهمیت آن در رشد اقتصادی کشور است

فروزان گفت: در این راستا مزیت هایی همچون تخفیف مالیاتی و بیمه ای که در قانون پیش بینی شده و استفاده از تسهیلات اختصاصی، مهمترین مزیت های مشهود حوزه تعاون است.

وی با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های منطقه آزاد ماکو، تشکیل تعاونی ها را گامی مهم در توسعه و پیشرفت منطقه دانست و بر ضرورت مشارکت و همکاری آحاد مردم منطقه آزاد ماکو در این امر مهم تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و متعهد در منطقه آزاد ماکو در کنار پتانسیل های فراوان منطقه به خصوص در بخش گردشگری را از موهبت های الهی دانست و گفت: اقتصاد تعاونی از ظرفیت های مهم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که اگر به طور کامل پیاده شود، شکاف درآمدی در جامعه کاهش می یابد و مشارکت گسترده مردم در امور و رشد اقتصادی را فراهم می کند.

این منطقه به عنوان جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد دستاوردهای قابل توجهی در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن در دولت یازدهم است؛ توسعه ای که مرز بازرگان را به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.

این منطقه به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا است.


 

شناسه خبری: 43216

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو