معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: شورای آموزش و پرورش با ایجاد کمیته های تخصصی، راهکارهای موثر و مطابق با شرایط منطقه برای تحقق سند تحول بنیادین در منطقه آزاد ماکو ارائه می دهد.
به گزارش فرینا، ارسلان ازهاری در هجدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد ماکو افزود: براساس اینکه بدانیم کدام یک از اقدامات و برنامه های آموزشی در راستای اجرای سند تحول بنیادین در منطقه آزاد ماکو امکان پذیر است این کمیته ها ایجاد و راهکارهای موثر با رویکرد فرهنگی تربیتی، مشارکت پذیری و تحقق سیاست های ابلاغی را مطالعه و برنامه ریزی می کند.
ازهاری محرومیت زدایی و بهره مندی عادلانه دانش آموزان و ارتقاء سلامت آنها به ویژه در مناطق محروم، مرزی و عشایری را نیز با اهمیت دانست و گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص پروژه های متعددی در دست اجرا دارد.
وی گفت: در جامعه یک نوع مطالبه گری است که باید زیرساخت های لازم برای آن در منطقه فراهم آید.
در ادامه این نشست معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز افزود: سیاست آموزش و پرورش عدم تفکیک و جداسازی دانشآموزان است و قرار است دانش آموزان با ویژگی های مختلف در یک کلاس و در یک مدرسه درس بخوانند.
ابراهیم محمدی بر ضرورت توجه به روح حاکم بر سند تحول تاکید و افزود: معیار تحقق سند تحول بنیادین، میزان چرخش رویکردهای آموزشی به سمت تربیتی و تبدیل آموزش و پرورش از یک دستگاه آموزشی به یک نهاد تربیتی و فرهنگی است.
محمدی ادامه داد: تعلیم و تربیت اعتقادی ، عبادی و اخلاقی ، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی ، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه 6 ساحتی است که در سند تحول بنیادین بر آن تاکید و تعلیم و تربیت دانش آموزان بر اساس این ساحت ها خواهد بود.
معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به جایگاه معلم در سند تحول بنیادین و ترسیم جایگاه مدرسه در افق 1400 اشاره و گفت: این سند یک برنامه راهبردی است و تا سال 1404 باید تمام احکام سند که 131 راهکار دارد عملیاتی شود.
امام جمعه ماکو نیز در این نشست با تاکید بر اجرایی کردن بندهای مغفول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: شورای آموزش و پرورش باید به سمت اجرایی کردن سیاست های ابلاغی در راستای ارتقای تعلیم و تربیت در منطقه پیش برود.
حجت الاسلام ایوب رنجبری با اشاره به اینکه زمان کافی برای انجام برنامه های تربیتی در مدارس وجود ندارد افزود: باید از ظرفیت اولیاء دانش آموزان نیز در امر تعلیم و تربیت بهره جست .
حجت الاسلام رنجبری گفت: امروز باید تربیت و تعلیم بصورت اقناعی انجام شود و در خصوص ارتقای باورهای مذهبی و دینی خصوصا نماز از اساتید حوزه، دانشگاه و کارشناسان خارج از بدنه آموزش و پرورش نیز بهره جست.
وی از تربیت اسلامی به عنوان محور اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یاد کرد و افزود: تحقق تعلیم و تربیت اسلامی، مهم ترین و محور اصلی طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
امام جمعه ماکو تقویت ایمان، بصیرت دینی، باور داشتن به ارزشهای دینی را جزو پراهمیت ترین مسائل در تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: توانمندسازی مربیان و آگاهی بخشی به نهادهای خانواده می تواند در این امر موثر باشد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه در طول این سال ها، مسئولین آموزش وپرورش به دنبال ایجاد تغییر وتحول بودند، گفت: پس از تصویب سند تحول بنیادین، برای اجرای آن در کشور، عزم ملی ایجاد شد، زیرا اجرای آن فقط مطالبه درون آموزش و پرورش نیست، بلکه شخصیتهایی نظیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و دیگر نهادها نیز بر اجرای سند تأکید دارند.
قهرمان رحمانی از خیرین خواست تا در نوسازی مدارس و تجهیز این مدارس بیش از پیش مشارکت کنند.
در این شورا بر اتمام مدارس در دست احداث ماکو از جمله کوثر و بعثت با پیشرفت فیزیکی 90 درصد ، لعیا با پیشرفت فیزیکی 80 درصد، فجر ولی کندی با پیشرفت 80 درصد و توسعه مدرسه تیز هوشان شهید بهشتی تاکید شد و احداث مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان منطقه آزاد ماکو به تصویب رسید.