آینالو؛ سفر به سرزمین مارال ها

اینکه گفته می شود منطقه خداآفرین طیبعت بسیار بکر و بهشتی دارد، اغراق نیست. وقتی از جلفا همسفر ارس بشوی و راه سیه رود و نوردوز را پیش بگیری، پس از کردشت تاریخی و اوشتبین سبز به منطقه خدآفرین وارد می شوی.

اینکه گفته می شود منطقه خداآفرین (در منطقه آزاد ارس) طیبعت بسیار بکر و بهشتی دارد، اغراق نیست. وقتی از جلفا همسفر ارس بشوی و راه سیه رود و نوردوز را پیش بگیری، پس از کردشت تاریخی و اوشتبین سبز به منطقه خدآفرین وارد می شوی. طبیعت خداآفرین با تپه های سبز و گل های رنگارنگ چشم نواز است اما سرزمین مارال ها منتظر توست باید به مسیر ادامه داد. با رسیدن به عاشقلو با پیچیدن به سمت راست راهی جاده آینالو می شوی. مسیر پیچ در پیچ و سربالایی است اما تا چشم کار می کند جنگل است و درخت.

عمارت آینالو نظاره گر طبیعت
برای دیدن مارال ها از جاده اصلی باید وارد جاده خاکی 2 کیلومتری شد. اگر اهل قدم زدن در دل طبیعت هستید با یک پیاده روی نیم ساعته به قسمتی که مارال ها دیده می شوند، می رسید. در انتهای این مسیر عمارت آینالو بر سر تپه ای به چشم می خورد. گردشگران بسیاری بالای تپه می روند و کنار این عمارت عکس می گیرند. گویی این بنای تاریخی از بالای تپه، جنگل و هر آنچه در آن می گذرد را تماشا می کند.
عمارت آینالو، عمارتی زیبا است که با توجه به شیوه معماری و ساختمان سازی آن، قدمتش به دوره قاجار می رسد و توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار، طومانیاس ساخته شده است. ساختمان تاریخی طومانیانس در دو طبقه معظم و با بخش هایی مانند ایوان سراسری، شش برج، مانند قلعه های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای تپه ساخته شده است. در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده و قسمتی از سقف آن ریخته و بخشی نیز مرمت شده است.

جنگل، حیات وحش، مارال و آینالو
منطقه گردشگری آینالو از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است. این منطقه دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر است. این محدوده بخش بسیار کوچکی از منطقه 80 هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران است. دور تا دور ده‌ ها هکتار از جنگل های واقع در آینالو توسط سازمان حفاظت محیط زیست تور سیمی کشیده شده و محلی برای طرح احیای نسل مارال تبدیل گشته است. در واقع این منطقه جنگلی محل نگهداری مارال‌ها و آهوهای وحشی است.
در انتهای قسمت جاده خاکی، محلی برای دیدن مارال ها در نظر گرفته شده است. تقریبا همه مسافران و گردشگران دیدار این حیوان زیبا را از دست نمی دهند. مارال ها هم به حضور انسان ها عادت کرده اند از پشت فنس برای خوردن میوه هایی که به طرفشان گرفته شده، می آیند و با کوچکترین حرکت اضافی فاصله می گیرند.
در حال حاضر هفده گونه حیوانی در منطقه در خطر انقراض است که سیاه خروس، اردک سر سفید، میش مرغ قره قشلاق و پلنگ از مهمترین آنهاست. تلاش برای حفظ نسل این جانوران ارزشمند و کمیاب ادامه دارد. همچنین این منطقه دارای پوشش جنگلی و مرتعی فراوانی است که از جمله آنها می‌توان به بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار اشاره کرد.

کمپینگ و استراحت در دیار مارال ها
کمپ آینالو شامل چند آلاچیق است که شب را می توان داخل آن و یا چادر طی کرد. اما امکانات رفاهی آنچنانی در این کمپ وجود ندارد که یکی از دلایل آن شرایط جغرافیایی و کارکرد منطقه آینالو است. در این کمپ فقط آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی برای مسافران در نظر گرفته شده است. در واقع کمپ آینالو مختص علاقمندان طبیعت و عکاسی است تا در دیار مارال ها و در طبیعت بکر ارسباران اتراق کنند و ساعاتی برای عکاسی و تامل داشته باشند.

امتیاز به خبر :