بیانیه مشترک همکاریهای ریلی، دریایی و بندری ایران و آلمان با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساختهای دیجیتال آلمان به امضا رسید.
به گزارش فرینا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در جریان سفر به کشور آلمان در نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری که با حضور از نمایندگان شرکتهای بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد حضور یافتند.
در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساختهای دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراه و اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک بنادر و ریلی و دستورکار نشست به آمادگی دو کشور برای گسترش همکاریها در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: هدف ما از تشکیل کارگروهها ایجاد گفتگوی بین بخشی در ایران و آلمان بوده که ما نیز از نظر سیاسی، از طرف دولتها از این گفتگو و همکاریها حمایت میکنیم، قطعا این گروه کاری میتواند از کمکهای دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهرهمند شود.
دوبرینت افزود: همکاریهای ایران و آلمان دارای فرصتهای زیادی است که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکتهای المانی با فعالیت این کارگروهها فراهم کرده است.
وزیر راه و شهرسازی هم در این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همکاریهای بین دو کشور و همچنین افتتاح کارگروههای مشترک ریلی و دریایی و بندری در این حوزه به شرح روند اجرای پروژهها بویژه اختصاص Fast Trackt Credit (حدود سه میلیارد دلار) توسط آلمان پرداخت و همچنین توضیحاتی در مورد روند مذاکرات، انعقاد قرارداد و اجرای آنها برای برخی از پروژهها در حوزههای نوسازی ناوگان هوایی، زیرساخت ریل، نوسازی ناوگان ریلی، سیستمهای سیگنالینگ ریلی، سیستمهای مدیریت شبکه ریل و مذاکرات در این زمینه با برخی از شرکتهای آلمانی، امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راهآهن قم-اراک با ایتالیاییها، انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد به نشست ارائه کرد.
عباس آخوندی افزود: امیدواریم پیشنهادی از طرف آلمانها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت کنیم که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر میکند.
آخوندی در ادامه این نشست به مسائلی از قبیل: مذاکرات برای قطار سریعالسیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روسها، تطبیق کامل قطار حومهای تهران با نظرات زیستمحیطی و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این پروژه ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی (DB) برای بازبینی اپریشن راه اهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکتهای آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابجایی بار و رقابت با حمل نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مرکز میتواند به عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory هم به بازار ایران و هم به کشورهای آسیای میانه سرویس داده که اطمینان دارم میتوانیم حوزه حمل و نقل ایران را توسعه داده و شاهد تحولی عظیم در این عرصه باشیم.
در ادامه این نشست مشترک دریایی و بندری دو کشور محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیحاتی پیرامون موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر که فرصت منحصر به فردی را برای سرویس دادن به جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر را دارد ارائه کرده و افزود: قابلیتها و ظرفیتهای بندر شهید رجایی، فرصتهای پیش آمده پس از برجام جهت نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره سه بندر شهید رجایی که مناقصه بینالمللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولندبرگر برای بازبینی اسکوپ کلی این بندر از نکات مهم و مورد توجه در این عرصه به شمار میروند که باید به آنها توجه شود.
شرکت رولندبرگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات در خصوص بندر شهید رجایی گزارشی به نشست ارائه کرد که قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم ها، مقام اول بندر عباس از نظر حمل کانتینر در ایران، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق بندر عباس و شرایط آن برای دست پیدا کردن به موقعیتی نظیر بندر هامبورگ و وجود برنامه توسعه کلی برای بندر عباس برای محیا کردن زمینه سرمایهگذاری از جمله این نتایج به شمار میرود.
همچنین در ادامه نشست مذکور نمایندگان شرکتهای آلمانی نظیر زیمنس، تالس، دویچه بانک, CPO, برمن پورت, SEMA, بمباردیه، شرکت مدیریت کشتیرانی شُلته,BLG, Translogistic (وابسته به دویچه بانک) , ... از روند همکاریها، چالشها و پروژههای خود در ایران سئوالاتی پیرامون تامین مالی صادرات، موضوع کوتاهی بازه زمانی اعلام و برگزاری مناقصهها در بنادر ایران، برنامه بنادر ایران برای تربیت و تأمین نیروی انسانی بنادر ایران و برنامههای برای دیجیتالی کردن بنادر ایران پرسیدند که نمایندگان سازمان بنادر به آنها پاسخ گفتند.
اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل نیز در ادامه توضیحاتی پیرامون قراداد فست تراک توسط هرمس و مذاکرات در دست انجام برای پرداخت به شرکتهای آلمانی جهت انعقاد قرارداد تجاری در ایران ارائه کردند.
سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست درخصوص همکاریهای ریلی ایران و آلمان به مواردی از قبیل: خطوط راه آهن در دست ساخت، ناوگان ریلی، میزان حمل سالیانه بار و مسافر، میزان سرمایه گذاری دولت در سالهای گذشته و سالهای پیش رو، فاینانس ۷ میلیارد دلاری جذب شده در چند سال اخیر، اولویت توسعه راهاهن در ایران و تاکید بر آن توسط مسئولین عالی رتبه در ایران، برنامهریزیهای انجام شده برای رشد جابجایی مسافر و بار در سالهای آتی توسط بخش ریلی، مذاکرات انجام شده برای نوسازی ناوگان ریلی ایران با شرکتهای خارجی (که بخشی از آن برای واردات واگنهای مسافری و باری محقق شده است), نیاز به سرمایهگذاری در بخش ریلی، برنامههای توسعه شبکه ریلی در ایران، پروژههای برقی کردن شبکههای ریلی در ایران که در دست اقدام برای تامین لوکومتیو، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقا ایمنی و ظرفیت خطوط، مذاکرات پروژههای قطار سریع السیر، مذاکرات در دست انجام و نهایی شدن در زمین تامین ناوگان قطار سریع السیر اشاره کرد.
در پایان این نشست مشترک نیز بیانیه مشترک تشکیل کارگروههای مشترک ریلی و دریایی توسط وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساختهای دیجیتال آلمان به امضا رسید.
** تحریمهای اخیر آمریکا برخلاف مقررات بینالمللی است
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان گفت: تحریمهای اخیر آمریکا برخلاف مقررات بینالمللی است و دولت آلمان این تحریمها را برخلاف مقررات بینالمللی میداند و متن تحریمهای اخیر که کنگره آمریکا در مورد روسیه تصویب کرده شرکتهای آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در ملاقات با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به منظور برگزاری کارگروههای مشترک ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت الکساندر دوبرنیت وزیر حمل ونقل و زیرساختهای دیجیتال آلمان به این کشور انجام گرفت ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش بیش از پیش روابط تجاری ایران و آلمان اعلام کرد: دلیلی نمیبینیم که اروپا در مورد برجام به تعهداتش عمل نکند، به عنوان دولت و حکومتها، موظف به حفظ و عمل به تعهدات و توافقات انجام شده هستیم.
بریگیت زیپریس همچنین در مورد بیم شرکتها از وارد شدن به هرگونه توافقی با ایران نیز گفت: ما به عنوان دولت نمیتوانیم در تصمیم گیری این شرکتها تاثیر گذار باشیم چراکه آنها بخش خصوصی محسوب میشوند.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با بیان اینکه ما دائما در حال گفتگو با هرمس بانکها بوده و آنها را تشویق به پذیرش تعهداتشان میکنیم، افزود: بانکهای کوچک و صندوقهای سرمایهگذاری از طریق این بانکهای بزرگ کار میکنند، تاکنون از طریق هرمس حدود ۵۰۰ میلیون یورو تعهد بیمه پذیرفته شده، ولی در مورد بانکها هنوز این رقم کمتر است.
وی گفت: تحریمهای اخیر آمریکا را محکوم میکنیم، دولت آلمان این تحریمها را برخلاف مقررات بینالمللی میداند، متن تحریمهای اخیر که کنگره آمریکا در مورد روسیه تصویب کرده شرکتهای آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است و وقتی ما این تحریمها را بر خلاف قوانین بینالمللی میدانیم نمیتوانیم تحت بیمه ریسک سیاسی قرار دهیم.
زیپریس در ادامه ضمن ابراز علاقمندی نسبت به انعقاد قرارداد بین ایران و شرکت زیمنس افزود: شرکتهای آلمانی از نظر قیمت توان رقابت با شرکتهای چینی را ندارند، ولی کیفیت فناوری و تجهیزات آلمانی قابل قیاس با موارد مشابه چینی نیست.
وی در مورد قطار اکسپرس تهران نیز بیان کرد: زمینه خوبی وجود دارد تا در سفر ماه نوامبر نمایندگان شرکتهای متوسط ریلی به تهران، مذاکرات تامین مالی انجام پذیرد، با توجه به علاقمندی شرکتهای آلمانی به فعالیت در ایران امیدوارم اتاق تجارت ایران-آلمان فعال شود، زیرا زمانیکه خود شرکتها درگیر کار میشوند اغلب زودتر به توافق میرسند.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان همچنین در پایان تأکید کرد: مطمئنا وزارتخانه من از فعالیت شرکتهای آلمانی در پروژههای ایران به طور کامل حمایت میکند.
در ادامه این ملاقات؛ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درامور بینالملل هم گفت: همه پروژههایی که در موافقتنامه با آنها منعقد شده از منابع فاینانس کشور و یا چینیها و یا منابع فاینانس شما تامین شده است.
اصغر فخریه کاشان درباره تامین فاینانس آلمان از سوی هرمس اعلام کرد: با این وجود بانکها نتوانستهاند پولی فراهم کنند که تصور میشود یا خود هرمس همکاری کاملی انجام نداده و یا علیرغم اینکه حق بیمهای که ما در فاینانس میپردازیم ریسکهای سیاسی را هم پوشش میدهد بانکها تصور میکنند تحریمها جزو ریسکهای سیاسی نیستند، بنابراین هرمس باید روشن کند که تحریمها یک نوع ریسک سیاسی محسوب میشوند که حق بیمه آن را از مشتری دریافت میکند.
همچنین معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست به موضوع پروژه کریدور ریلی ایران-آلمان-چین به عنوان یک پروژه مقیاس بزرگ اشاره کرد گفت: این پروژه چندین کشور را در بر گرفته و میتواند محور فعالیتهای حمل و نقلی ایران و آلمان قرار گیرد و درحجم آن جهشی قابل توجه ایجاد کند.
مهرداد تقی زاده افزود: ایده ما ایجاد سیستم مدیریت کریدوری ایران و آلمان با ترجیح مشارکت فعال بخش خصوصی دو کشور از طریق بازاریابی کریدور جهت شیفت حمل و نقل تجاری آلمان و چین به این کریدور بوده و تصور میکنیم وظیفه دیگر این کریدور استفاده از توان لجستیک آلمان و کاهش هزینه از طریق ارتقای سخت افزاری سیستم حمل و نقل است.
** اروپا باید رفتار مستقل و متعهدانهای داشته باشد
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد و انرژی آلمان گفت: اروپا باید رفتار مستقل و متعهدانهای در قبال برجام داشته باشد.
عباس آخوندی در دیدار وزیر اقتصاد و انرژی آلمان افزود: ما توجه جدی در زمینه همکاریهای ریلی با آلمان داریم چرا که توسعه خطوط ریلی در سطوح مختلف در دولت و مجلس ایران مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.
آخوندی که به منظور برگزاری کارگروههای مشترک ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت الکساندر دوبرنیت وزیر حمل ونقل و زیرساختهای دیجیتال آلمان، به برلین سفر کرده بود، با خانم سیپریس وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ملاقات و پیرامون گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه همکاریهای حوزه حمل و نقل مذاکره و تبادلنظر کردند.
وی در این ملاقات با تشکر از وزیر آلمانی به تفاهمات قبلی فیمابین اشاره کرده و خواستار اهتمام بیشتر دو طرف در حل و فصل برخی مسائل باقیمانده شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه در این مدت از پیشرفتهای خوبی در توسعه همکاریهای دوجانبه بین دو کشور برخوردار بودهایم، گفت: در این زمان تلاش کردیم تا علاوه بر رفع مشکلات بیمه هرمس تعدادی از قراردادهای موجود در این حوزه را نیز به نتیجه برسانیم.
به گفته آخوندی اولین قرارداد با شرکت لیپر به ارزش ۱۵۴ میلیون یورو بوده که هزینههای آن تا کنون پرداخت و تجهیزات آن وارد شده است، همچنین قرارداد با شرکت تالس جهت واردات رادار انجام شده و قرارداد با ایرباس و ATR نیز امضا و اجرایی شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: مذاکرات بسیار خوبی را در دست انجام داریم که مذاکرات بسیار گسترده با زیمنس از جمله آن به شمار میرود، خوشبختانه در بسیاری از موارد به توافق رسیده و در مراحل نهایی کارها هستیم.
آخوندی با اشاره به اینکه درحال نهایی کردن امور مربوطه با شرکت کایرو و شرکتهای دیگر بنادر و دریانوردی نیز هستیم گفت: موضوعات بسیار گستردهای در حوزههای هوانوردی، بنادر و دریانوردی، ریل و ماشین آلات برای سرمایهگذاری در ایران مطرح شده است که متأسفانه حس عدم اعتماد در طرفهای اروپایی برای همکاری از سوی ما وجود دارد و من در صحبتها با طرف فرانسوی به آن اشاره کردهام.
وی در ادامه با اشاره به این نکته که دولت جدید آمریکا رفتار غیرقابل پیشبینی و ناپسندی را در پیش گرفته است که روابط تجاری اروپا با ایران را تحت تاثیر قرار میدهد، گفت: از اروپاییها در ماههای گذشته مواضع بسیار مثبتی را دریافت کردهایم که امور مربوط به حوزه خانم مرکل، آقای گابریل و خانم موگرینی از جمله آنها به شمار میرود، ما انتظار داریم در چارچوب برجام طرفین بر تعهدات خود عمل کنند و اروپا رفتار مستقل و متعهدانهای در قبال برجام داشته باشد.
آخوندی با تأکید بر اینکه اروپا باید در چارچوب برجام مشکلات را حل و فصل کرده و قراردادها را پیش ببرد گفت: ما و شما میدانیم برجام بیش از یک توافق تجاری است که میتواند زمینهساز توسعه امنیتی در منطقه و جهان باشد.
وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه ما قطعا میتوانیم پیرامون یک برنامه بسیار گسترده برای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه در حوزه ایران، منطقه آسیای میانه و منطقه خاورمیانه توافق کنیم گفت: در حوزه ریل پروژههای بزرگی از جمله توسعه زیرساخت، خط آهن سریع السیر، نوسازی ناوگان ریلی داریم که دارای مفهوم سرمایهگذاری میلیاردها دلار است.
وزیر راه و شهرسازی در این باره اضافه کرد: در حوزه قطار سریع السیر اولین خط تهران- قم- اصفهان را با چینیها و بخش دوم آن برای مسیر قم- اراک را با ایتالیاییها امضا کرده و از سویی دیگر برای مسائل فنی از جمله سیگنالینگ و واگنها مذاکراتی با زیمنس و تالس نیز داشتهایم.
آخوندی در خصوص حوزه برنامه نوسازی ناوگان ریلی نیز گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل در ایران از طریق جاده انجام میشود در نظر داریم بخشی از آن را روی ریل منتقل کنیم که در این راه نیاز به سرمایهگذاری جدید و عظیمی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از سویی دیگر از شرکت زیمنس نیز درخواست کردهایم مطالعهای را در زمینه حمل و نقل ریلی ایران و تهران انجام دهد چرا که پیشنهاد زیمنس نشان میدهد حجم سرمایهگذاری در بخش ریلی نیاز بوده و دو خط اکسپرس در دو مسیر بطول ۲۰۰ کیلومتر برای تهران پیشنهاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه برقی کردن قطار تهران- تبریز و تهران- مشهد را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه دانست و افزود: مذاکرات خیلی خوبی با زیمنس داریم و توافق خوبی با این شرکت برای خرید لکوموتیو برقی و دیزل داشتهایم که مقرر شده این شرکت در مناقصه خرید واگنهای سریع السیر شرکت کند.
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: ما توجه جدی در زمینه همکاریهای ریلی با آلمان داریم چراکه توسعه خطوط ریلی در سطوح مختلف ایران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.
آخوندی با اشاره به اینکه برنامه قطار اکسپرس تهران کاملا همجهت با استانداردهای محیط زیست و موافقتنامه پاریس است گفت: پیشنهاد میکنیم برای این پروژه اروپا و آلمان یک خط اعتباری ویژه منظور شود.
وی با بیان اینکه در حوزه فرودگاهها و هواپیمایی نیز مذاکرات خوبی با شرکت تالس شده است گفت: برنامه توسعه فرودگاههای کشور از جمله توسعه ترمینال جدید فرودگاه امام با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در سال و نیز توسعه ۷ فرودگاه در مراکز استانی را در دست داریم، اقداماتی که فرانسویها در پیشبرد آن فعالانه شرکت کردهاند و هماکنون در مراحل نهایی برای توافق هستیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، مسئولین فرودگاههای مونیخ و فرانکفورت برای توسعه فرودگاهها در ایران ابراز علاقمندی کرده و وزارت راه و شهرسازی ایران منتظر پیشنهاد آنها است، از سویی دیگر در زمینه نوسازی ناوگان قراردادهایی با ایرباس، بوئینگ وای تی آر داشته که همگی اجرایی شده اند.
آخوندی با اشاره به این نکته که در زمینه MRO (مدیریت، تعمیر و عملیات) در ایران شرایط خوبی برای همکاری شرکتهای اروپایی وجود دارد گفت: در حوزه بندری و دریایی برای توسعه بندر شهید رجایی یک مناقصه بین المللی برگزار کردهایم که یک شرکت آلمانی نیز در آن شرکت کرده است، با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بار از آلمان به چین حمل میشود پیشنهاد میکنیم کریدور ریلی آلمان- ایران- چین را ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر وجود زیرساختهای چنین کریدوری در منطقه گفت: حمل بار از این کریدور میتواند صرفهجویی در زمان و هزینه حمل بار را در پی داشته باشد. برای این کار نیاز داریم تا به صورت مشترک مطالعهای را انجام داده و یک قطار برنامهای را راهاندازی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری مذاکرات لازم در این زمینه افزود: پیشنهاد میکنیم طرفین یک مدیر کریدور را در این پروژه معرفی کنند تا مطالعات اقتصادی آن انجام شود.
آخوندی در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد یک مرکز لجستیک برای شرکتهای اروپایی و آلمانی در ایران گفت: این مرکز میتواند به عنوان یک مرکز تامین کالاهای حوزه صنعت هوانوردی، ریلی، پتروشیمی، صنعتی، و ... برای خدمات دادن به بازار ایران و کشورهای آسیای میانه باشد و در نهایت منجر به ایجاد یک همکاری بلند مدت نیز در این عرصه شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین مذاکراتی با ایرباس برای خرید ۴۵ فروند بالگرد برای برای عملیات امداد و نجات بویژه عملیات امداد و نجات دریایی را داریم که امیدواریم در این زمینه حمایتهای شما را هم از این مذاکرات داشته باشیم.