مناطق‌آزاد می‌تواند تولید را‌ متحول و سرمایه‌گذاری را تضمین‌کند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/41319
ساعت 13:43 چهارشنبه 14 تير 1396
یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های تولید دندان مصنوعی در کشور، در منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ البته قدمت شرکت بتادنت ماکو ‌به پیش از زمانی برمی‌گردد که ماکو به منطقه آزاد تبدیل شود.

اما از زمانی که این منطقه تبدیل به هفتمین و بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور شد، تغییرات بسیار محسوس و دستاوردهای عظیمی را در آن شاهد بودیم. با مهندس صفرزاده (پسر آقای صفرزاده، موسس این شرکت) در دفتر سازمان منطقه آزاد ماکو در تهران به گفت‌و‌گو نشستیم تا از تجربه فعالیت اقتصادی در دل دومین منطقه آزاد جهان آگاه شویم.

 لطفا در ابتدای گفت‌وگو در خصوص شرکت و سابقه کاری مجموعه و محصولات تولیدی شرکت توضیح بفرمایید.
شرکت بتادنت ماکو از سال1380برای تولید دندان مصنوعی و مواد دندانپزشکی راه‌اندازی گردیده است. موسس این مجموعه پدرم، جناب آقای علی صفرزاده هستند که ایشان جزء اولین بنیانگذاران تولید دندان مصنوعی و مواد دندانی در ایران هستند .
آقای علی صفرزاده فعالیت خود را در زمینه تولید مواد دندانپزشکی از سال1362 آغاز کرده‌اند. مهم‌ترین هدف‌ ایشان از راه‌اندازی این مجموعه توسعه محصول، صادرات و تامین صددرصدی نیاز داخل کشور بوده است .
محصولاتی که شرکت در حال حاضر تولید و به بازار عرضه می‌کند شامل انواع دندان مصنوعی از جنس پلیمر متیل متاکریلات، دندان مصنوعی از جنس کامپوزیت و همچنین تولید پلیمرهای متیل متاکریلات برای اولین بار در ایران است که کاربرد آن در مصارف دندانپزشکی، پزشکی و همچنین بهداشتی می‌باشد. شایان ذکر است دانش فنی تولید پودرهای متاکریلات با همکاری اساتید برتر حوزه پلیمر ایران به دست آمده است.

 محصولات تولیدی شما به چه کشورهایی صادر می‌شود؟
محصولات تولیدی ما به کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادر می‌شود. با یاری خداوند موفق شدیم در سال1393 و 1395 از طرف موسسه استاندارد ملی ایران به عنوان تولید کننده برتر ایران انتخاب شویم و در سال1394 به عنوان واحد صادر کننده نمونه منطقه آزاد تجاری ماکو انتخاب گشتیم.

 میزان اشتغال‌زایی واحد تولیدی شما در منطقه آزاد ماکو چه تعداد است؟
شرکت بتادنت ماکو به صورت مستقیم در کارخانه برای 60نفر ایجاد اشتغال کرده است و با توجه به طرح‌های مربوط به گسترش مجموعه، در آینده این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

 تکنولوژی تولیدی شما برای چه کشوری است؟
به جرات می‌توان گفت با بومی‌سازی تکنولوژی و استفاده از تجربه و دانش داخلی و به پشوانه 35سال تجربه، دندان مصنوعی 100درصد تولید داخل است ولی پلیمر متیل متاکریلات و تکنولوژی تولید آن برای کشور آلمان است که در حال حاضر متخصصین ما در کارخانه سعی در تولید آن دارند .

 در بازار مصرف چه تعداد رقیب در خصوص تولید محصولات خود دارید؟
با توجه به کیفیت و مرغوبیتی که محصولات تولیدی ما دارد، توانسته‌ایم محصولات خود را در بازار ایران به عنوان باکیفیت‌ترین محصولات عرضه نماییم، در خارج از کشور رقبای زیادی داریم که برندهای مطرح در دنیا هستند، ولی متاسفانه چند سالی هست که شاهد واردات محصولات بی‌کیفیت از کشور ترکیه و چین با قیمت‌های پایین‌تر هم هستیم .

 حدودا چه میزان از سهم بازار داخل کشور را شما تامین می‌کنید؟
در حال حاضر در حدود 45درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار داریم .

 میزان ارزآوری این شرکت برای کشور چه مقدار است؟
با توجه به آمار اعلام شده توسط وزارت بازرگانی در خصوص پروتزهای دندانپزشکی، سالانه نزدیک به 50میلیون دلار واردات داشته‌ایم که خوشبختانه در طول دو سال اخیر این حجم به حدود 33میلیون دلار رسیده و علت آن نیز اقدام شرکت ما برای تولید پلیمرهای متاکریلات است که از لحاظ کیفیت کاملا مشابه نمونه‌های خارجی و مطرح دنیا است‌. خدا را شاکریم که توانسته‌ایم واردات را در این حوزه به شدت کاهش دهیم و بر حجم صادرات و ارزآوری بیافزاییم.

با توجه به فعالیت واحد تولیدی شما در منطقه آزاد ماکو از بدو تاسیس، این امتیاز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرکت سال‌ها قبل از تبدیل منطقه به منطقه آزاد ماکو فعالیت خود را شروع کرده بود. پیش از این مشکلات بسیار زیادی با ادارات دولتی داشتیم و به دلیل فاصله با مرکز استان و تهران، برای اخذ مجوزها و انجام امور مجبور به طی کردن مسافت‌ زیادی بودیم، مشکلات زیادی در حوزه صادارت و واردات مواد اولیه داشتیم و همچنین عدم وجود نیروی متخصص در منطقه مثل پلیمریست، شیمیست، حسابدار و حسابرس و تکنسین‌های متخصص از دیگر مشکلات ما به شمار می‌رفت؛ اما به برکت منطقه آزاد ماکو در حال حاضر قسمت زیادی از این مشکلات رفع شده است‌، به علت حمایت مسئولین منطقه آزاد ماکو برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران قوت قلب زیادی گرفته‌ایم‌. به لطف خدا و مسئولین محترم مشکلات ما در حوزه واردات مواد اولیه و همچنین مشکلات مربوط به مالیات نیز بسیار مرتفع شده که برای ما امتیاز زیادی به همراه داشته است‌.

تعاملات و همکاری‌های سازمان را در رفع مشکلات به چه شکل ارزیابی می‌کنید‌؟
واقعا جا دارد از طرف همه مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت، از آقایان مهندس فروزان، مهندس جلیلی، آقای شکیب و سایر دوستان که در منطقه آزاد ماکو حضور دارند، تشکر نماییم. دیدارهای مکرر مسئولین عالی‌رتبه نظام از این واحد تولیدی که برای بازدید پروژه‌ها به منطقه آزاد ماکو تشریف می‌آورند، باعث بررسی مشکلات تولید شده ودر رفع موانع بسیار موثر بوده است .

 چه مشکلاتی در حوزه کاری خود دارید؟
خوشبختانه در منطقه مشکل خاصی نداریم، عمده مشکل ما در خصوص واردات محصولات مشابه به کشور است؛ اگر بتوانیم به کمک دوستان در منطقه و همچنین مسئولین جلوی واردات بی‌رویه این محصولات را بگیریم، تولید محصولات بی‌کیفیت را متوقف کنیم و نظارتی جدی در حوزه واردات این دست محصولات داشته باشیم، قطعا می‌توانیم نیاز 100درصد بازار داخل را تامین کنیم و بخش صادرات را نیز بیش از پیش فعال کنیم.
ما تولیدکنندگان از مسئولین کشور تقاضا داریم در جهت حمایت از تولیدکننده داخلی تعرفه گمرکی محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود را افزایش دهند تا با هجوم واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت به کشور مقابله گردد، محصول داخلی باکیفیت و قیمت مناسب باید توسط دولت حمایت شود.

به عنوان یک سرمایه‎گذار موفق در منطقه آزاد، چه صحبتی با سرمایه‌گذاران دیگر دارید؟
هر جا که فرصتی پیش می‌آید سعی می‌کنیم منطقه آزاد ماکو را برای افرادی که صاحب دانش‌، تکنولوژی و سرمایه هستند، تبلیغ کنیم. به عنوان یک ایرانی احساس می‌کنیم که مناطق آزاد یک زمینه و بستری را ایجاد کرده است که می‌تواند تولید را متحول و سرمایه‌گذاری را تضمین کند، به شرط اینکه سرمایه‌گذار طرح‌های مطالعاتی را به صورت دقیق انجام دهد، وضعیت بازار را بسنجند و قطعا با توجه به همه این موضوعات می‌توانند در مناطق آزاد بسیار موفق عمل کند.

در پایان اگر نکته‌ای مدنظرتان است، بفرمایید؟
ضمن عرض تشکر از مسئولین محترم منطقه آزاد ماکو، از مسئولین منطقه تقاضا دارم که هر سال گزارش دستاوردها و کارهای انجام گرفته خود را منتشر کنند تا مردم متوجه فعالیت‌های صورت گرفته در مناطق محروم کشور باشند و همچنین با ارائه منابع درآمدی سالانه و هزینه‌های انجام شده، شفاف‌سازی کنند تا سطح توقع افراد را نسبت به ظرفیت‌های منطقه خود متعادل نگهدارند. در آخر از نشریه وزین مناطق آزاد نیز به دلیل فرصتی که برای ما ایجاد کردند تا بتوانیم مشکلات و معضلات خود را به گوش مسئولین محترم کشور و منطقه برسانیم، کمال تشکر را داریم.

** منبع: هفته نامه مناطق آزاد

شناسه خبری: 41319

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو