گسترش اكوتوريسم جامعه محور در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40525
ساعت 19:02 چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396
معاون فرهنگي سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طرح اكوتور تفسيري روستاي گوران كه با هدف توسعه اکوتوریسم جامعه محور در قشم توسط نماينده سازمان در دوره مديريت و برنامه ريزي اكوتوريسم در ژاپن ارائه شد، جزو سه طرح برتر اين دوره قرار گرفت.

به گزارش فرینا، فرزين حقدل گفت: "حفاظت از فرهنگ،موجب حفاظت از دريا است" پيام و مضمون اصلي اين اكوتور است.

وي اظهار كرد:هنگامي كه گردشگري كنترل نشده مسير توسعه را شكل مي دهد، بسياري از جوامع فرهنگ و ارزش هاي اصلي خود را از دست مي دهند.
حقدل ادامه داد: استفاده از روش تفسيري در اكوتوريسم جامعه محور، مي تواند تفاوت چشمگيري در حفظ ارزش هاي اصلي جامعه ايجاد كند وتجربيات موفق تفسيري مي تواند موجب تغيير نگرش، باورها و رفتار گردشگران شده و حمايت آنان از جامعه و يا تغييري مثبت در شيوه زندگي شان را به دنبال داشته باشد.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم با بيان اجراي اين طرح در روستاي گوران، افزود: در اجراي طرح گردشگران ابتدا از كارگاههاي لنج سازي بازديد نموده و از نحوه ساخت و مزاياي شناورهاي چوبي نسبت به ساير شناورها اطلاعات كسب مي كنند.
وي ادامه داد: در مرحله بعد گردشگران با سوار شدن بر شناورهاي چوبي استاندارد روش هاي سنتي دريانوردي را مي آموزند و صيد سنتي مشتا را تجربه مي كنند.
معاون فرهنگي،اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اين اكوتور ضمن نمايش فعاليت هاي سنتي به عنوان نماد هماهنگي در حفاظت از اكوسيستم دريا، حفاظت از محيط ، پايداري آداب و سنن گذشته را در چشم انداز دارد.
به گفته حقدل اين طرح در مرحله آزمايشي توسط شركت تعاوني بندر تاريخي گوران براي گروهي از اعضاي پروژه جايكا(آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن) در قشم برگزار شد و در پايان رضايت خاطر آنان را به همراه داشت و آنان پيام اصلي اكوتور را با تجربه دريانوردي و صيد سنتي درك كردند.

شناسه خبری: 40525

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو