مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای توسعه محور شرق به مدل های اقتصادی نیاز است و منطقه آزاد چابهار در اولویت توسعه محور شرق قرار دارد.
به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری و محدودیت های حوزه صنعت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: مطالعه در خصوص ظرفیت ها و فرصت هایی که این کانون ها را به هم متصل میکند و بازخوانی اسناد توسعه شرق کمک میکند که این اتفاق مهم محقق شود.
وی بیان کرد: موقعیت ایران در اتصال بازارهای تولید و محصول بسیار راهبردی است و باید از این موقعیت به درستی استفاده کرد.
وی عنوان کرد: فارغ از ظرفیتهایی که داخل ایران وجود دارد، این محور در یک موقعیت ترانزیتی واقع است و میتواند فرصتهای بسیار خوبی برای کشور خلق کند.
کردی اظهار کرد: در این راهبردترین کشور (ایران) دنیا، چابهار به دلیل اینکه خارج از آبهای بحرانی تنگه هرمز قرار دارد به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران تقریباً بعد از جنگ همیشه در اسناد و برنامهها مورد توجه بود و هست.
کردی یادآور شد: حاصل توجه به سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری و اهتمام دولت برای توسعه منطقهای، این بود که در برنامهها و موضوعاتی که امروز با آن روبه رو هستیم اتفاق بزرگی در تنها بندر اقیانوسی ایران افتاد که از آن به عنوان نقطه آغازین توسعه محور شرق یاد میشود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: از سال 1392 که موضوع برنامهای مورد توجه قرار گرفت و کار مطالعاتی در ارتباط با توسعه منطقهای آغاز شد، محور شرق یکی از موضوعات مهم بود و تقریباً از برنامه دوم به صورت مکرر احکام برنامهای در این زمینه داده شد.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم اتفاق جدی در توسعه محور شرق رخ نداده است و دلیل اصلی این بود که به نقاط پیوندی و ارتباطی مناسبی برای تحقق این مهم توجه نشد.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود: اگر همیشه از حمل و نقل و ترانزیت به عنوان مأموریت ویژه محور شرق و توسعه تجارت صحبت میشود به جرات میتوان گفت در پایان برنامه سوم هیچ اقدام اجرایی در ارتباط با ابزارهای حمل و نقل و ترانزیت در محور شرق نداشتهایم.
کردی، اصلیترین و مهمترین ابزار حمل و نقل در این محور را خط ریلی دانست و گفت: چند سالی است که کار از چابهار آغاز شد، انتظار هم هست از طریق بیرجند به خراسان رضوی و سرخس ارتباط پیدا کند و ارتباط فرعی در میلک، دوغارون و سرخس برقرار شود.
وی ادامه داد: از طرفی ریل نیاز به بندر دارد به تازگی آماده بهره برداری شد و عملیات اجرایی آن پایان یافت اما این فرصت زیرساخت، لازمه یک پیوند صنعتی و خدماتی مناسب بین حلقههایی است که میتواند، تحقق محور شرق را فعال کند، وجود دارد.
وی بیان کرد: حدود 800 میلیون نفر جمعیت اعم از پاکستان، افغانستان و شرق اروپا و بازاری با حدود 2 میلیارد نفر در پایین دست منطقه وجود دارد.
کردی اضافه کرد: سال گذشته توانستیم اولین اجلاس مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوسیه را برگزار کنیم که 21 عضو و هفت کشور ناظر دارد که این کشورها 2 میلیارد نفر جمعیت دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در این اجلاس تصویب شد چابهار به عنوان دبیرخانه مناطق آزاد کشورها مباحث را رصد کند، بخشی از این کشورها، تولید کننده و بخشی بازار مصرف هستند و همه نیاز به برقراری ارتباط با 800 میلیون نفر جمعیت پشت چابهار دارند.
وی یادآور شد: در دنیای امروز در پارامترهای مؤثر بر قیمت تمام شده محصول، هزینهٔ حمل و نقل نقش بسیار مهمی دارد و این نقش زمانی خود را نشان میدهد که شکاف بین رقبا کم شود.
کردی ادامه داد: امروز خیلی تفاوت جدی بین تکنولوژیها محسوس نیست، با فعال شدن کریدور شرق و اتصال چابهار به سرخس فاصلهها از طریق افغانستان کاهش و در مقابل هزینهها نیز کاهش مییابد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: آنچه باعث استمرار و تداوم فعالیت در یک محور میشود پیوندهای اقتصادی و کارشناسی قوی است که باید انجام شود، لذا نیازمند ارتباطات قویتر در تمام کانونهای فعالیت محور شرق هستیم.
کردی افزود: راه رسیدن به پیش بینیها این مهم، برقراری ارتباط و پیوندهای مبتنی بر مزیتهای نسبی و رقابت هر کدام از کانونهای فعالیتی با هم است، میتوان با برقراری این پیوندها پایداری را در مناسبتها تعریف کنیم.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در راستای اهداف اقتصادی ایران، در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.
این منطقه بهوسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال مییابد. دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و همینطور عدم آسیبپذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آوردهاست.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.
سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در آن صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما و ساخت راهآهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بینالمللی.
این بندر یکی از مهمترین چهار راههای کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب بازرگانی جهانی است.
ساخت فرودگاه بینالمللی، احداث راهآهن برای اتصال به راهآهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان، و افزایش اسکلهها برای بارگیری کشتیهای اقیانوس پیما از مهمترین برنامههای توسعهٔ چابهار است.
شایان ذکر است در مراسم اختتامیه همایش ملی فرصتها و محدودیتهای سرمایهگذاری خراسان جنوبی با توجه به سیاستهای اصولی در نگاه شرق که نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد به منظور تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی و در راستای توسعه شرق کشور و تحکیم وحدت بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تفاهم نامه همکاری منعقد شد.