توسعه بوم گردی در جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40203
ساعت 19:13 چهارشنبه 23 فروردين 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، راه اندازی کاشانه های مهمان در جزیره را تجلی اقتصاد مقاومتی برای ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه صنعت پاک گردشگری دانست.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در جریان بازدید از کاشانه های مهمان برپاشده در روستاهای جزیره گفت: این اماکن اقامتی با هدف شکوفایی توانمندی گردشگری روستاهای جزیره و توسعه گردشگری ارزان قیمت در دسترس همه اقشار جامعه راه اندازی شدند.

مومنی افزود: گردشگران در کاشانه های مهمان با فرهنگ غنی و کهن قشم آشنا شده و احترام و پاسداشت طبیعت را هم می آموزند.

در جریان این بازدیدها حسن شریفی مسئول کاشانه مهمان روستای هفت رنگو با ارائه آمار مهمانان نوروزی امسال که در این خانه بوم گردی پذیرایی شدند و بیشتر آنان از کشورهای خارجی بودند از حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان به عنوان عامل مهم موفقیت خانه های بوم گردی تقدیر کرد.
دو لنج دست ساز هم  به عنوان هنر صنایع دستی به حمیدرضا مومنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد و سید محمد امین جعفری حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان اهدا شد.
در ادامه مومنی از از باغ آئین های سلخ هم که توسط زینت دریایی یکی از بانوان کارآفرین جزیره برپا شده بازدید کرد.
این بانوی کارآفرین و پیشرو با ایجاد خانه بوم گردی و ساخت صنایع دستی با استفاده از امکانات بومی به مقابله با صنایع وارداتی رفته و هم اکنون ۱۵۹ نفر را در این حوزه به کار گرفته است.
زینت دریایی با اشاره به تاسیس منطقه آزاد در قشم، شرایط این جزیره را در زمان قبل و بعد از انقلاب مقایسه کرد و افزود: جزیره قشم پس از تاسیس منطقه آزاد پیشرفت های فراوانی داشته است؛ این شکوفایی در دوران دولت تدبیر و امید بیشتر محسوس است و این موضوع مرهون نگاه حمایتی سازمان منطقه آزاد از توسعه متوازن در نقاط مختلف جزیره است.

دریایی از هنر بومی جزیره به عنوان هنر فاخر یاد و اضافه کرد: گردشگران در سفر به این روستا علاوه بر حضور در کاشانه های مهمان و استفاده از غذاهای بومی از صنایع دستی هنرمندان این جزیره هم استقبال کرده و به نوای گوش نواز موسیقی محلی گوش سپردند.

او ادامه داد: موسیقی آئینی جزیره به چند دسته تقسیم می شود و در مناسبت های مختلف و از روی علوم ستاره شناسی در مقاطع خاص مثل طرح نوروز یا نوروز صیاد براساس گاه شماری محلی طنین انداز می شود.
دریایی گفت: موسیقی محلی این منطقه را در کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک اجرا کرده اند که با استقبال بسیار خوب همراه شده است.
وی روند موفقیت های هنرمندان جزیره قشم را به حمایت از حفظ و نگهداری آئین ها و مراسم و صنایع دستی که از مهمترین پشتوانه های تاریخی این منطقه است مرتبط دانست.
همچنین مومنی از خانه بومگردی مدالی در روستای گوران بازدید و با آرزوی موفقیت برای فعالان این حوزه بر ارائه خدمات بهتر به مهمانان با هدف تقویت حوزه اقتصادی روستاها تاکید کرد‌.

جزیره قشم با وسعت 1500 کیلومتر مربع و فعالیت 53 خانه بوم گردی روستایی در طول سال پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است.





گالری تصاویر

شناسه خبری: 40203

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو