تجربه متفاوت پنجاهمين روز سال 89 در قزوين

لینک کوتاه: freena.ir/detail/4004
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
گردشگران سراسر کشور مي توانند در مراسم سنتي " پنجاه به در" قزويني ها شرکت کنند.

به گزارش بنا ( bena) به نقل از روابط عمومي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، نادر محمدي معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با بيان اين خبر گفت: مراسم سنتي " پنجاه به در" يکي از اصيل ترين آيين هاي قزوين به شمار مي آيد که مردم اين استان اعتقادات راسخي براي شرکت در آن دارند.

وي با بيان اينکه هر ساله حدود هشت هزار نفر از مردم استان به منظور شرکت در مراسم " پنجاه به در" در شهر قزوين حضور مي يابند، ياد آور شد: اين آيين به نوعي سپاسگزاري و نيز درخواست مردم از خداوند براي نزول باران است که طي مراسمي خاص برگزار مي گردد.

محمدي تصريح کرد: چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمين روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آيين " پنجاه به در" نماز شکر به جا مي آورند و چنانچه با فقدان اين نعمت الهي روبه رو باشند در اين مراسم به خواندن دعاهاي مربوطه مشغول مي شوند.

وي خاطرنشان کرد: پخت و توزيع غذاهاي نذري نيز بخش ديگري از مراسم " پنجاه به در" قزويني ها را شامل مي شود که حين اجراي آيين هاي مذهبي گفته شده ميان شرکت کنندگان توزيع مي گردد.

معاون گردشگري قزوين با بيان اينکه اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان در تلاش است تا از مراسم " پنجاه به در" در راستاي معرفي مهد تمدن و تاريخ کشور بهره مند گردد، افزود: به همين منظور در تلاش هستيم تا علاوه بر انعکاس اين برنامه در رسانه هاي تصويري و مکتوب، با برپايي چادرهاي اطلاع رساني و توزيع اقلام تبليغاتي جاذبه هاي گردشگري قزوين را به اهالي اين استان و نيز ساير گردشگران حاضر در اين جمع معرفي کنيم.

گفتني است آيين مذهبي " پنجاه به در"، بعد از ظهر روز نوزدهم ارديبهشت ماه هرسال در محل مصلي شهر قزوين بر پا مي شود./200

شناسه خبری: 4004

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو