ارتقا كيفيت سفرهای نوروزی محور برنامه های ژئوپارك قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40030
ساعت 15:25 دوشنبه 7 فروردين 1396
جزيره قشم به عنوان يك مقصد شناخته شده و پرطرفدار همه ساله در تعطيلات نوروز ميزبان خيل عظيم گردشگران و مسافران از جاي جاي ميهن عزيزمان ايران است.

 به نحوي كه در مدت كمتر از ٢٠ روز ده ها برابر جمعيت ساكن، وارد اين جزيره مي شوند. جزيره اي با ويژگي هاي ارزشمند فرهنگي و تاريخي كه برخوردار از يك اعتبار جهاني در حوزه ژئوتوريسم و اكوتوريسم است و از سال پيش در راستاي توسعه و ترويج مفهوم ژئوپارك و علوم زمين نقش راهبري خود را در منطقه آغاز کرد.

هر چند افزايش بازديدها فراتر از ظرفيت سايت ها و جاذبه هاي طبيعي با رسالت ژئوپارك ها (كه به مثابه يك برنامه موفق بين المللي در حوزه شناسايي، حفاظت، آموزش، تفسير و بهره برداري پايدار از ميراث زمين شناختي با ایفاي نقش حداكثري جوامع محلي پيرامون، شناخته شده اند) سنخيت ندارد؛ اما  در صورت اتخاذ تدابير و برنامه ريزي هاي ويژه نوروز، می توان تهديد ها را به فرصتي ايده آل جهت آشنايي درصد بالاتري از مردم عزيز کشورمان بهره برد و زمينه ترويج و آشنايي آنها را با علوم زمين و گردشگري مسئولانه در طبيعت فراهم کرد.

در همين راستا ژئوپارك منطقه آزاد قشم ضمن اطلاع رساني به صورت مجازي، چاپي، محيطي و افزايش چند برابري نيروهاي مستقر در مبادی ورودي، كريدورهاي اصلي و ژئوسايت ها تحت عنوان راهنما محلي، رنجر و هميار در تلاش است عمق بيشتري به دانش گردشگران و مسافران در حوزه تنوع ميراث زمين شناسي قشم، اكوسيستم هاي ارزشمند و غناي فرهنگي دوستدار طبيعت مردمان قشم، ببخشد.

در ژئوسايت هاي پربازديد ژئوپارك قشم از جمله دره ستاره ها و تنگه چاهكوه علاوه بر نيروهاي گارد و خدمات، گروهي از نيروهاي جوان و نوجوان محلي آشنا به ژئوپارك تحت سرپرستي دو راهنماي اصلي كه غالبا از ميان دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي زمين شناسي ساكن در روستاهاي قشم گزينش شده اند، به راهنمايي گردشگران و تفسير ميراث زمين شناختي در سايت هاي ژئوپارك مشغول هستند.

گردشگران و مسافران منطقه آزاد قشم در ايام تعطيلات نوروزي مي توانند همه روزه به جز روزهاي باراني و طوفاني از ساعت 8 صبح الي 18 بعداز ظهر از جلوه هاي زيبايي سايت هاي ژئوپارك منطقه آزاد قشم بهره ببرند. موزه ژئوپارك واقع در شهر قشم هم همه روزه از ساعت ٩ صبح تا ساعت ٢١ پذيراي علاقمندان است.

** حمیدرضا محسن پور مدیر ژئوپارک منطقه آزاد قشم

شناسه خبری: 40030

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو