موزه ژئوپارک منطقه آزاد قشم مجموعه ای از تاریخ و طبیعت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40029
ساعت 15:20 دوشنبه 7 فروردين 1396
در هیاهوی آمد و شد مسافران به مجتمع های تجاری در مرکز شهر قشم، قدم های استواری نیز با گذر از شلوغی خیابان ها خود را به ساختمانی در زیر یکی از قدیمی ترین مجتمع های تجاری این شهر می رسانند

در هیاهوی آمد و شد مسافران به مجتمع های تجاری در مرکز شهر قشم، قدم های استواری نیز با گذر از شلوغی خیابان ها خود را به ساختمانی در زیر یکی از قدیمی ترین مجتمع های تجاری این شهر می رسانند تا ساعاتی از زمان سفر خود به این جزیره زیبا را به تماشای مجموعه ای از گونه های تاکسیدرمی شده انواع جانوران نادر زمین، هوا و دریا بنشینند.
کوچکترین و بزرگترین پستاندار جهان (حشره خوار کوتوله با حدود 3 میلیمتر و نهنگ کوژپشت به طول 15 متر) در کنار تندیسی از انسان های عصر پارینه سنگی و اندازه کوچک شده طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل شنی و ماسه ای آب های نیلوگون خلیج تا ابد فارس را می توان در این مجموعه کم نظیر در قلب شهر قشم مشاهده کرد.
در سومین روز نوروز 96 در محوطه موزه ژئوپارک با مسافرانی روبرو شدم که با عشقی وصف ناشدنی درباره ظرفیت های موزه ژئوپارک قشم با هم سخن می گفتند و وقتی را با آنان به گفت و شنود نشستم.

یکی از بازدیدکنندگان موزه ژئوپارک منطقه آزاد قشم خانم جوانی بود که به اتفاق خانواده مشغول تماشای ظرفیت های این مجموعه بود خودش را کرمی فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات IT معرفی می کند و می گوید برای نخستین بار به این جزیره سفر کرده است.

او از دیدن گونه های مختلف جانوری در این موزه به وجد آمده بود و با شور و حالی وصف نشدنی از وجود بیش از 3 هزار گونه انواع موجودات دریایی، هوایی و زمینی که به نحو استادانه تاکسیدمی شده و در یک مجموعه زیبا به نام موزه ژئوپارک نگهداری می شوند بسیار خرسند بود و اظهارامیدواری کرد که همه مسافران جزیره قشم از این مجموعه دیدن کنند.
وی از ماکت کوچک طراحی شده مربوط به طولانی ترین غار نمکی جهان که در قاب یک غرفه در بخشی از موزه ژئوپارک ایجاد شده به عنوان یک اثر بسیار زیبا که به صورت استادانه اجرا شده نام برد و گفت: این کار باعث می شود مردم در بازدید از موزه ژئوپارک به دیدن موقعیت حقیقی غارنمکدان در غربی ترین نقطه جزیره قشم بروند.
حمید هاشمی اهل شیراز هم با تحسین موزه ژئوپارک قشم گفت: هنگام مطالعه اطلاعات بروشور گردشگری  قشم که در بدو ورود به این جزیره زیبا دریافت کردم از وجود این مجموعه زیبا آگاه شدم و خوشحالم که به اتفاق همسر و فرزندم توانستیم بیش از سه هزار نمونه جانوری را به صورت یکجا و در قاب های زیبا نظاره کنیم.

وی گفت: خوشبختانه اطلاعات درج شده روی هر یک از موجودات تاکسیدرمی شده موزه ژئوپارک منطقه آزاد قشم به راحتی پاسخی به سئوالات ذهن پرسشگران است اما با اینحال چند راهنما نیز بازدیدکنندگان را با ارزش های این موزه آگاه می کنند.

بعد از تمام شدن سخنم با این همشهری شیرازی، گشتی در موزه زدم و با مجموعه ای از سنگ های فسیلی و سنگ های عتیقه که برای نخستین بار توسط یکی از هموطنانمان در بخش مرکزی این مکان برای دوره کوتاه تعطیلات پایان سال و نوروز 96 به نمایش گذاشته شده بود روبرو شدم که به زیبایی موزه افزوده بود.
در ادامه حضورم در موزه خانم وارستگی اهل و ساکن یاسوج که رشته تحصیلی اش پرستاری است میهمان گفت وشنود دوستانه ما شد و سخن خود را چنین آغاز کرد: شعار «قشم امسال یه چیز دیگست» که در نقشه های گردشگری و بعضی از تابلوهای تبلیغاتی دیده می شود با وجود چنین مجموعه ارزشمندی در شهر قشم، به یک حقیقت انکارناپذیر تبدیل شده است.
وی با تقدیر از نحوه دقیق و کارشناسانه پاسخگویی راهنمایان این موزه به سئوالات بازدیدکنندگان، گفت: قشم زیبایی های زیادی دارد اما موزه ژئوپارک به تنهایی یک دنیا زیبایی و حرف برای گفتن دارد و حیف است در سفر به قشم از مجموعه زیبای این موزه غافل شویم.
وارستگی گفت: به طور تصادفی متوجه این مجموعه شدم و از مسئولان موزه درخواست کردم که با کار تبلیغاتی در محیط بیرون موزه مردم را از وجود چنین مجموعه ای آگاه کنند.
این مهمان نوروزی جزیره قشم گفت: فضا سازی زیبای موزه و بخش بندی آن به حیات وحش، سنگ شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی به صورت بسیار ماهرانه انجام شده و من چنین مجموعه ای را در هیچ کجای ایران مشاهده نکرده ام و امیدوارم دانش آموزان و حتی دانشجویان به ویژه دانشجویانی که ظرفیت های این موزه با رشته تحصیلی آنان ارتباط دارد از این مجموعه دیدن کنند.
از نگاه بازدیدکنندگان به مجموعه زیبای موزه ژئوپارک قشم به وجد آمده و تصمیم گرفتم برای دریافت اطلاعات بهتر از این موزه با مدیر ژئوپارک قشم که این مجموعه هم زیر نظر حمید رضا محسن پور اداره می شود به گفت و شنود بنشینم و به دفتر کارش رفته و آنچه در زیر به آن اشاره شده ماحصل گفت و گوی انجام شده با مدیر ژئوپارک قشم است.
وی با اشاره به عمر حدود 20 ساله مجتمعی که موزه ژئوپارک در زیر زمین آن قرار دارد، گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در مدت دو سال حضور خود در قشم توجه ویژه ای به حوزه کلی ژئوپارک داشته و خوشبختانه اردیبهشت ماه امسال باردیگر نام ژئوپارک قشم در زمره ژئوپارک های جهانی قرار می گیرد.
محسن پور با اعلام اینکه در کنار این اتفاق ارزشمند، تغییرات مهمی هم در ساختار موزه ژئوپارک قشم شروع شده که بخش نخست آن نوروز امسال در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است، افزود: شبیه سازی طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، ساحل ماسه ای و بام قشم با انسان های نخستین در قالب چهار غرفه جداگانه در موزه ژئوپارک قشم ایجاد شده است.
او از وجود 95 درصد نمونه های تاکسیدرمی شده جانوری بومی این منطقه به عنوان ارزشمند ترین بخش این مجموعه در قلب شهر قشم نام برد.
مدیرژئوپارک قشم در ادامه سخنان خود با اشاره به شبیه سازی آثار طبیعی و تاریخی در قالب چهار غرفه جداگانه در این موزه، گفت: این موزه بر اساس استانداردهای جهانی به صورت منحصر به فرد طراحی شده، به طوری که از یک فضای نمایشی صرف به یک موزه با کارکرد آموزشی و پژوهشی تبدیل شده است.
وی افزود: فضای کنونی موزه ژئوپارک به دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در حال گسترش است و پیش بینی می شود تحولی اساسی در سال 96 در این مجموعه با ساخت غرفه های جدید ایجاد شود.
محسن پور از فضا سازی جنگل دریایی حرا، دره ستاره ها، دره تندیس ها، تنگه چاهکوه، بستر مرجانی دریا و نمایی از جزایر هرمز، هنگام و لارک به عنوان طرح های توسعه ای این موزه در سال 96 نام برد.
مدیرژئوپارک قشم گفت: مسافران و گردشگران قشم دربازدید از موزه ژئوپاک می توانند یک هزار و 500 قطعه آبزی، 300 قطعه پرنده، 900  قطعه بندپا و خزنده، 400 قطعه حشره و 900 قطعه حیوان خشکی زی را در یکجا مشاهده کرده که مهمترین آنها وجود حشره خوار کوتوله با حدود 2 گرم وزن به عنوان کوچکترین و نهنگ کوژ پشت با 45 تن وزن به عنوان بزرگترین نمونه های جانوری این مجموعه می باشند.
از محسن پور به خاطر توضیحاتی که در اختیارم قرار داد تشکر کرده و و با او خداحافظی نمودم و در مسیر بازگشت به سمت روابط عمومی منطقه آزاد قشم بار دیگر نگاهی به موزه ژئوپارک انداختم و از اینکه جمعیت بیشتری مشغول تماشای ظرفیت های این مجموعه بودند خرسند شدم.
زن و مرد، پیر و جوانی با علاقه ای خاص مشغول مطالعه شناسنامه هر یک از موجودات این مجموعه زیبا بودند و عده ای هم با دوربین و تلفن های همراه خود مدام از همراهان خود و موجودان این موزه عکس های یادگاری می گرفتند و به نظر می رسید همه از حضور در این مکان راضی هستند.

گزارش: روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم

شناسه خبری: 40029

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو