نقش مناطق آزاد در تولید ثروت ملی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39944
ساعت 11:21 جمعه 27 اسفند 1395
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آماده سازی زیرساخت ها در مناطق آزاد کشور موجب تولید ثروت ملی می شود.

به گزارش فرینا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در دیدار حمید رضا مومنی با وی در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای نقش آفرینی مناطق آزاد در تولید ثروت ملی همه دستگاه های دولتی باید به توسعه زیرساخت ها در این مناطق کمک کنند.

وی از تسهیل در تولید محصولات صادرات محور، انتقال فن آوری های نوین به کشور، اشتغالزایی و رونق اقتصادی به عنوان مهمترین وظایف مدیران مناطق آزاد کشور براساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نام برد و تاکید کرد با انجام صحیح این وظایف، نقش واقعی این مناطق در کشور پررنگ تر می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه عملکرد مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور از بدو تاسیس تاکنون، افزود: به رغم اقدامات قابل توجه چند سال اخیر مناطق آزاد، انتظارات کشور از این مناطق از ابتدای تاسیس برآورده نشده است.

او با بیان اینکه حمایت از تولید و ایجاد ارزش افزوده می تواند نقش قابل توجهی در جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی و حمایت از تولید ملی داشته باشد، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر مناطق آزاد در راستای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تاکید کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزنده ای در مناطق آزاد کشور از جمله قشم انجام گرفته است، گفت: تداوم اقدامات مثبت می تواند منشأ تحولات مهمی برای خود مناطق و نقاط دیگر کشور شود.

*** لزوم اجرای ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم در این دیدار بر لزوم اجرای دقیق ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه کشور برای تحقق صحیح اهداف محول شده به این مناطق تاکید کرد.

حمید رضا مومنی گفت: حمایت مجلس شورای اسلامی از مناطق آزاد و همچنین اجرای صحیح ماده 112 قانون پنجم توسعه کشور، می تواند مناطق آزاد در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یاری کند.

وی با اشاره به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کشور و ماده 112 برنامه پنجم توسعه گفت: متاسفانه مناطق آزاد در حقیقت نقش سازمان عمران را ایفا می‌کنند و به همین دلیل از وظایف اصلی خود دور مانده ‌اند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: اگر دولت‌ها از ابتدای ایجاد مناطق آزاد در کشور پایه های اصلی وظایف خود را مشخص می‌کردند، شرایط امروز مناطق آزاد به طور حتم متفاوت تر با آنچه امروز شاهد آن هستیم، بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج کشور به عنوان چهار وظیفه اصلی ترسیم شده در بند 11 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای مناطق آزاد کشور نام برد.

مومنی گفت: برای بررسی صحیح نحوه عملکرد مناطق آزاد کشور باید ابتدا به منابع، اختیارات و امکانات قانونی این مناطق توجه کرد تا بتوان قضاوتی صحیح از بازخورد فعالیت مناطق آزاد در کشور داشت.

او اظهار کرد: تغییر مداوم قوانین و مقررات در کنار تغییر مدیران و برنامه ها در مناطق آزاد کشور موجب فرار سرمایه ها می شود و برای پیشگیری از آن باید استراتژی ثبات در این مناطق حکمفرما شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از فعال شدن بانک های بین المللی در کشور به عنوان دروازه تجارت با بازارهای جهانی نام برد و گفت: نمی توان از مناطق آزاد پیش از بازگشایی دروازه های بانک های جهانی درخواست صادرات تاثیر گذار داشته باشیم.

*** اهمیت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در قشم

وی در این دیدار یکی از مهمترین نیازهای کشور را اجرای کامل فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: همان‌طور که بارها اعلام کرده ایم، به هر قیمتی باید اهداف اقتصاد مقاومتی در قشم محقق شود.

مومنی راه اندازی کارگاه های تولید البسه، تولید و پرورش لارو ماهی و میگو، پرورش ماهی در قفس، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، ساخت لنج های صیادی فایبرگلاس و چوبی و تولید نفت خام فوق سنگین گاز طبیعی در دو پالایشگاه قشم را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای حمایت از تولید ایرانی با محوریت جلوگیری از خروج ارز و حمایت از کالای ایرانی براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

او، توسعه شرکت های دانش بنیان در قشم، رونق گرفتن مرکز بین المللی رشد، راه اندازی ایستگاه فضایی قشم، تولید ریزجلبک های دریایی، انتقال فن آوری تعمیر چاه های نفتی، تولید – ساخت و بارگذاری سکوهای نفتی، تولید دستگاه اندازه گیری آنالایزرهای نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت و گاز برای نخستین بار در کشور را از جمله اقدامات اساسی قشم در راه ورود فن آوری های پیشرفته به کشور ذکر کرد.

نماینده عالی دولت در منطقه آزاد قشم از صادرت انواع سیمان، شمش روی، لنج های سفارشی و صادرات ماهی و میگو و سایر محصولات، ساخت سایت سوخت رسانی به کشتی و ده ها خدمت دیگر را از جمله گام های مصمم دولت تدبیر و امید در راستای صادرات محوری قشم نام برد. 

وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد قشم با صرف نظر کردن بخشی از منافع خود در حوزه صادرات سیمان به افزایش تولید این محصول و صادرات آن به خارج از کشور در سال گذشته کمک کرده است، گفت: برای تحقق اهداف مورد نظر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، بسیاری از منافع سازمانی را نادیده گرفته ایم.

مومنی با بیان اینکه تنها 300 کیلومتر مربع از مساحت یک هزار و 500 کیلومتری جزیره قشم، منطقه آزاد است، بیان داشت: سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان وظایف حاکمیتی به کل جزیره و در بخش‌های مختلف از جمله راه، آسفالت، آب، برق و دیگر نیازهای مردم خدمات ارائه می‌کند.

او ادامه داد: احداث صدها کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و روستایی، احداث اسکله های مختلف تجاری و گردشگری، احداث 12 کمپ پارک، لایروبی اسکله ها و نصب پانتون های مورد نیاز، احداث سایت انبار کالا در درگهان، سه سایت شهری 98، 76 و 65 هکتاری در شهر قشم و همچنین پروژه یکسان کردن ساختمان منطقه آزاد قشم در پروژه آلفابت از جمله اقدامات مهم عمرانی در این منطقه است.

به گفته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه مطالعات طرح جامع قشم در سال 1391 بر اساس توسعه صنعتی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و در حوزه فولاد، صنایع خودروسازی و عمدتا صنایع (های‌تک) برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: اگر خللی در رسیدن به اهداف طرح جامع مشاهده می‌شود به خاطر این است که دستگاه‌ها و نهادهای کشوری وظایف و اختیارات خود را بر اساس قانون به مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد قشم تفویض نکرده اند.

وی درگیر بودن مقدار قابل توجهی از دارایی های سازمان منطقه آزاد قشم در محاکم قضایی را یکی از مشکلات مالی این سیستم برشمرد و افزود: امیدواریم با بازگشت اموال سازمان منطقه آزادقشم که در دولت های قبل به افراد خاص واگذار شده بود، رونق تولید، صادرات و اشتغالزایی بیش از پیش رقم بخورد.

مومنی همچنین از احداث دو پتروشیمی، یک پالایشگاه و مذاکرات برای احداث دو نیروگاه برق و مجتمع فولاد به عنوان نقطه عطفی در اقتصاد جزیره قشم و تامین نیازهای سرزمین اصلی نام برد و گفت: تولید، صادرات، جلوگیری از خروج ارز، استفاده بهینه از منابع موجود و همچنین استفاده صحیح از موقعیت ژئواستراتژیک قشم برای صادرات محصولات تولیدی قشم و کشور به بازارهای مختلف جهانی از مزایای اجرای این پروه های کلان است.

وی، تسریع در تامین فاینانس خارجی برای تکمیل پل خلیج فارس را یکی از مهمترین اقدامات در راستای اتصال شاهراه جنوب به شمال و آسیای میانه برشمرد و افزود: در صورت تضمین بانک مرکزی، سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری چین، آمادگی تکمیل این پروژه عظیم را دارد.

بنا به این گزارش، حمید رضا مومنی پیش از ظهر پنجشنبه با حضور در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارش کاملی از برنامه های سازمان منطقه آزاد قشم را به علی لاریجانی ارائه کرد.

شناسه خبری: 39944

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو