آغاز عملیات تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39931
ساعت 14:47 چهارشنبه 25 اسفند 1395
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: تا پایان سال جاری عملیات تخلیه و بارگیری کالا با پهلو گیری کشتی تجاری در مجتمع بندری کاسپین آغاز می شود.

به گزارش فرینا، رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: بعد از بازدید رئیس جمهور از منطقه آزاد انزلی، فرآیند عملیات احداث مجتمع بندری کاسپین با سرعت فزاینده ای به صورت ۲۴ ساعته انجام شده و تا پایان سال 95 پهلو گیری کشتی در این مجتمع بندری انجام می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه طی یازده ماه سال جاری که مزین به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، این سازمان در شاخص های اقتصادی به رشد فزاینده ای دست یافته که می توان به مواردی همچون صدور 49 میلیون دلار کالای تولید شده در این منطقه طی ده ماهه سال ۹۵ اشاره کرد و این در حالی است که در دوازده ماه سال گذشته این میزان صادرات محصولات تولیدی در سطح منطقه ۴۲ میلیون دلار بوده است.

او افزود: در سال ۹۱، ارزش صادرات محصولات تولیدی در محدوده منطقه آزاد انزلی در حدود ۴۴۰ هزار دلار بوده است که مهمترین عامل دست یابی به این جهش بزرگ را می توان فعال سازی ۴۸ واحد تولیدی راکد در سطح منطقه بیان داشت که با تغییر سرمایه گذار و اجرای طرح های سرمایه گذاری جدید به دست آمد.

مسرور با بیان خبر صادرات مجدد 275 میلیون دلاری از طریق منطقه آزاد انزلی طی یازده ماهه سالجاری، به صادرات مجدد ۲۲۹ میلیون دلاری در دوازده ماهه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: این منطقه با دارا بودن ۳۷ درصد از سهم صادرات و صادرات مجدد در هدف گذاری سیاست های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد، نقش بسزایی در رشد این شاخص اقتصادی در میان مناطق آزاد کشور دارد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ۴۸ واحد تولیدی-صنعتی فعال شده در محدوده این منطقه با سرمایه ۳۵۲ میلیارد تومان موجب اشتغالزایی برای ۱۰۵۰ نفر از سوی این واحدها شده است، گفت: هم اکنون ۳۴ واحد صنعتی با میزان سرمایه گذاری ۸۰۱ میلیارد تومان در مرحله ساخت می باشد که برای ۱۹۰۱ نفر فرصت شغلی ایجاد می کنند و این در حالی است که در سه سال اخیر سازمان منطقه آزاد انزلی ۸۴۱۵ فرصت شغلی را در سطح منطقه فرآهم نموده است.
وی ضمن تأکید بر دست یابی به رشد۵۹۲ درصدی در زمینه جذب سرمایه گذاری طی سه سال اخیر با جذب بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان در قیاس با سه سال ۸۹ تا ۹۲ به عنوان شاخص مهمی در موفقیت منطقه آزاد انزلی گفت: در همین راستا و طی مدت مشابه، با صدور ۳۵۷۳ مجوز فعالیت اقتصادی در طول سه سال در قیاس با ۶۱۳ مجوز، به رشد ۴۸۲ درصدی نائل آمده ایم.
مسرور خاطر نشان کرد طی سه سال گذشته ۱۳۰۰ غرفه در مجتمع های سه گانه فعال در فاز تجارت و گردشگری فعال شده اند که زمینه اشتغالزایی برای بالغ بر ۲۰۰۰ نفر فرآهم شده و در قیاس عملکرد سه ساله دی ماه ۹۲ لغایت دی ماه ۹۵ با سه ساله گذشته خود در بخش ثبت شرکتها به عنوان نخستین بخش فرایند ورود سرمایه گذار به مناطق آزاد، ۱۱۰۵ شرکت به ثبت رسیده که در مقایسه با ۴۹۰ شرکت ثبت شده در سه سال منتهی به دی ماه ۹۲، بیانگر رشد ۱۲۵ درصدی است.
استفاده از توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث مجتمع بندری کاسپین وی با تصریح بر اینکه وجود زیرساخت های لازم برای رونق و موفقیت هر منطقه آزادی یک ضرورت است در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان متبوع خود برای خروج از رکود مجتمع بندری کاسپین و تکمیل آن تصریح کرد: عملیات احداث این مجتمع بندری در سالهای ۹۱ و ۹۲ دوران رکود خود را طی می کرد و به دلیل مشکلات تأمین مالی متوقف بود که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در مرحله نخست با اجرای مهندسی ارزش، در حالیکه از ظرفیت ۱۵ میلیون تنی آن کاسته نشد، هزینه احداث آن ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

مسرور با بیان اینکه تسریع در روند احداث پروژه مجتمع بندری کاسپین دومین مرحله از برنامه های این سازمان بود، افزود: براساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته از سوی حوزه عمرانی سازمان در صورتی که با سرعت اجرای پروژه مزبور در پیش از سال ۹۲ حرکت می کردیم، این مجموعه یازده سال دیگر آماده بهره برداری می شد، و این در حالی است که طی یک سال اخیر در سه شیفت کاری به صورت بیست و چهار ساعته در حال احداث است.

او با بیان بخشی از مزایای منحصر به فرد مجتمع بندری کاسپین، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت چهار پست از پنج پست آن را از مهمترین مزیت های پروژه اعلام کرد و گفت: در حالیکه در سایر پروژه های زیرساختی مشابه این مهم از سوی دولت اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بدلیل شرایط اقلیمی خاص دریای خزر، ساخت بندر در این دریا بسیار سخت و زمان بر است، اضافه کرد: عمق آبخور حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی به ۱۴ متر خواهد رسید که توانایی پهلوگیری تمامی کشتی های در حال تردد در دریای خزر را دارا می باشد و در عین حال وجود زیرساخت هایی همچون امکان اتصال به شبکه ریلی و دارا بودن پس کرانه چهار صد هکتاری از دیگر مزیت متمایز مجتمع بندری کاسپین باید اعلام کرد.

او با بیان اینکه مجهزترین مرکز تفریحات دریایی شمال کشور و ایران در این منطقه طی سه سال گذشته احداث و به بهره برداری رسیده است از برنامه های سازمان متبوع خود برای ساخت و توسعه بزرگترین مجموعه ورزش های ساحلی به نام مرحوم قایقران خبر داد و گفت که فاز نهایی این مجموعه تا نیمه سال آتی به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بخش عمده درآمدهای سازمان صرف تکمیل پروژه های عمرانی و اجرای پروژه های جدیدی همچون مرکز همایش ها و نمایشگاه ها شده که این مرکز طی ده ماه از شروع به کار خود ۱۲ نمایشگاه برگزار کرده، اضافه کرد: در سال ۹۲ میزان سرمایه گذاری این سازمان در ایجاد پروژه های زیرساختی در حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که این رقم در ده ماهه سالجاری به افزون بر ۱۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.
مهندس مسرور با اعلام اینکه در جهت دست یابی به اهداف دولت الکترونیک این سازمان ۷۷ سامانه هوشمند الکترونیک راه اندازی کرده که بخش زیادی از خدمات مورد نیاز فعالین اقتصادی مناطق را فرآهم می کند، در خصوص آمار ورود گردشگر به این منطقه اظهار داشت: در فاز تجارت و گردشگری که مرکز حضور گردشگران در منطقه می باشد  ۸.۵ میلیون نفر طی سه سال اخیر صرفاً وارد فاز تجارت و گردشگری منطقه شده اند که در مقایسه با مدت مشابه ۱۱۸ درصد رشد داشته است.

لزوم استفاده از موقعیت استراتژیک کشور برای درآمد زایی ارزی

وی در تحلیلی به بیان الزامات بهره برداری از موقعیت استراتژیک کشور پرداخت و اظهار داشت: کریدور شمال جنوب یکی از فرصت های درآمد زایی ایران است که اگر از حجم یک میلیارد تن ترانزیت کالا در مسیر کانال سوئز صرفاً دو درصد از طریق کریدور نوستراک(شمال-جنوب) صورت گیرد، شاهد حمل و نقل ۲۰ میلیون تن کالا در این مسیر خواهیم بود که درآمد ارزی قابل توجهی را عاید کشور می نماید و مجتمع بندری کاسپین یکی از زیرساخت های اصلی کریدور شمال جنوب است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی کریدور جاده ابریشم را دیگر کریدور تجاری بین المللی حائز اهمیت برای ایران عنوان کرد و گفت: این مسیر تجاری، چین را به اروپا وصل می کند و کشور ما می تواند از این مسیر تجاری به درآمد ارزی دست یابد و کشور چین سرمایه گذاری فراوانی برای فعال سازی این کریدور انجام داده است.
مسرور با اشاره به کمبود زمین حتی در این منطقه اظهار داشت: با طرح های اجرا شده در سالهای اخیر با محدودیت واگذاری زمین برای سرمایه گذاری صنعتی به درخواست های فراوانی که برای سرمایه گذاری مطرح شده است مواجه هستیم و به این منظور تأسیس شهرک صنعتی جدید را در دستور کار داریم.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی درباره عملکرد سازمان متبوع خود در خصوص جذب سرمایه گذار از جذب ۶۹ پروژه سرمایه گذاری داخلی و خارجی طی یک سال اخیر و در دوران پسابرجام خبر داد و گفت: علاوه بر سرمایه گذار ترکیه ای که در زمینه ساخت آکواریوم دریایی جذب شده، هم اکنون واحدهای تولیدی و صنایع های تک با سرمایه گذاران خارجی در شهرک های صنعتی منطقه  مشغول به کار می باشند و علاوه بر این چندین سرمایه گذار خارجی نسبت به مشارکت در ساخت مجتمع بندری کاسپین نیز به طور مکتوب اعلام آمادگی کرده اند که در حال بررسی درخواستهای سرمایه گذاری می باشیم.

پیگیر ایجاد بورس غلات در منطقه هستیم

وی در رابطه با ایجاد بورس غلات در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: ایجاد این بورس تخصصی از رویکردهای اصلی منطقه می باشد، چرا که وجود ظرفیتی همچون تولید بالغ بر ۲۰ میلیون تن غلات در کشور قزاقستان و بازار مصرف آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس، می تواند فرصت مناسبی برای دست یابی به اهداف مورد نظر منطقه آزاد انزلی در زمینه تبدیل شدن به مرکز داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای دریای خزر باشد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به بیان برنامه های این سازمان در خصوص زمینه سازی برای احداث بورس غلات پرداخت و گفت: در فاز نخست هم اکنون توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی سیلوهایی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در حال احداث است که در آینده این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
مسرور در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت برطرف شدن مشکلات گمرکی تولید کنندگان گفت: طی سه سال گذشته مشکلات اجرای مزایا و معافیت های قانونی در بخش گمرکی و مالیاتی با همکاری نهادهای ذی ربط برطرف شده و در صورت وجود مشکل در اجرای قوانین باز هم این مهم از طریق برگزاری نشست های تخصصی برطرف می شود و این امر به عنوان یک استراتژی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی برای ایجاد همگرایی در جهت اجرای مزایا و معافیت های قانونی در دستور کار قرار گرفته است.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو