رهاسازی یک راس آهوی جبیر در جزیره هنگام

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39916
ساعت 17:12 سه شنبه 24 اسفند 1395
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: آهوی جبیری که در خانه یکی از ساکنان شهر قشم نگهداری می شد در دامان طبیعت رها شد.

به گزارش فرینا، سالار رستمی روز چهارشنبه با اعلام این مطلب گفت: اوایل بهمن ماه براساس گزارش دریافتی مبنی بر نگهداری یک راس جبیر در منزل یکی از اهالی شهر قشم اقدامات قانونی برای تحویل آن انجام شد.

وی ادامه داد: پس از تحویل جبیر مراحل پزشکی بر روی این حیوان که از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نبود انجام و با حدود دو ماه نگهداری این آهو در شرایط تغذیه ای مناسب، روز گذشته این حیوان در زیستگاه خود رها سازی شد.
به گفته رئیس اداره محیط زیست شهرستان قشم، پرونده ای در مراجع قضایی شهرستان قشم در مورد فرد خاطی تشکیل شده تا نسبت به عمل غیرقانونی وی (زنده گیری) جبیر اقدام شود.
رستمی با اعلام اینکه در کل شهرستان قشم 500 راس آهوی جبیر وجود دارد که 300 راس آن در جزیره هنگام زندگی می کنند بیان داشت: جزایر هنگام، لارک، هرمز و روستاهای دولاب و سلخ در غرب جزیره قشم زیستگاه این حیوانات هستند و این نوع آهو که مورد حمایت سازمان محیط زیست است در ردیف رِد لیست RED LIST سازمان IUCN هم قرار دارد.

جریمه 100 میلیون ریالی زنده گیری و شکار جبیر
وی به ماده 3 قانون شکار صید و عواقب قانونی آن اشاره کرد و افزود: براساس این ماده  قانونی، برای شکار و زنده گیری هر راس آهو مبلغ 100 میلیون ریال جریمه درنظر گرفته شده که متخلفان از قانون ملزم به پرداخت آن هستند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قشم با اعلام اینکه جوامع محلی نقش ارزنده  ای در حفظ و نگهداری حیوانات دارند، گفت: براساس توجه ویژه ای که مردم این مناطق به سلامت جانوران دارند ما در جزیره هنگام حتی یک پست محیط بانی هم ایجاد نکرده ایم و امیدواریم از این پس دیگر شاهد چنین اتفاقاتی (زنده گیری و یا صید حیوانات) در این جزیره نباشیم.
بنا به این گزارش، آهوان جبیر جزایر هنگام، لارک، هرمز و روستاهای دولاب و سلخ در غرب جزیره قشم از برگ درختان کَرت، کهور، کُنار و سایر پوشش های گیاهی به عنوان تغیه استفاده می کنند.

شناسه خبری: 39916

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو