آمارهای رسمی، فصل الخطاب اختلاف نگاه ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39909
ساعت 15:26 سه شنبه 24 اسفند 1395
اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران نوشت: معتقدم کارنامه کاری دولت به صورت کامل قابل دفاع است.


به گزارش فرینا، در یادداشت اکبر ترکان آمده است: 
دولت یازدهم به آنچه که اصلی ترین شعارش قبل از انتخابات بود رسید. دولت روحانی سال 92  قول داد سانتریفیوژ بچرخد و چرخ اقتصاد هم بچرخد. 
طی سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم در حوزه اقتصادی اتفاق های بسیار خوبی افتاد به نحوی که دولت توانست تورمی که طبق هیچ قاعده ای مسیر افزایشی به خود گرفته بود را کنترل و آن را به سمت تک رقمی شدن هدایت کند.

در حوزه صلح آمیز انرژی هسته ای هم دولت کارنامه درخشانی بر جای گذاشت لذا می توان گفت دولت وعده های خود را با آنکه دستش خالی بود محقق کرد. نمی گویم تمام برنامه ها اجرایی شد ولی اگر سال 91 را ببینید متوجه خواهید شد که ادامه آن روند ایران را به سمت اقتصاد ونزوئلا می رساند. سیاست های دولت نهم و دهم منطبق بر سیاست های اقتصادی هوگو چاوز بود لذا با تحلیل شرایط فعلی ونزوئلا قابل پیش بینی است که اگر ایران آن سیاست ها را پی می گرفت فقط در نرخ تورم رکورد بالای 120 درصد را ثبت می کرد. 

فرق ما با اقتصاد ونزوئلا این است که آنها شرایط گذشته خود را ادامه دادند و هر روز بر فقر آنها افزون می شود اما در ایران آقای روحانی مانع این شد که کشورمان به تزلزل خود ادامه دهد. یکی از دلایلی که باعث شد ایران به سمت اعتدال و تدبیر حرکت کند برجام بود. ایران به  واسطه برجام توانست از تحریم های آزاردهنده و ویران کننده به شرایط عادی بازگردد. اگر دستگاه دیپلماسی هوشمندانه جلو نمی رفت به طور قطع اکنون چرخ های اقتصاد از حرکت ایستاده بود و ما با اقتصادی روبرو بودیم که هیچ درمانی برای آن وجود نداشت. 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توافق برجام مهم ترین اتفاق سیاست خارجی ایران بود که خوشبختانه دولت یازدهم در کارنامه کاری خود ثبت کرد. برجام آثار مهمی در معرفی صحیح چهره عقلانی ایران و تعامل با سایر کشورها داشت و توانستیم با حفظ منافع ملی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
نتایج اقتصادی برجام در اولین قدم تاثیرش را در صادرات نفت ایران گذاشت. قبل از تحریم ها 3/2 میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم که در زمان تحریم به روزانه کمتر از یک میلیون بشکه رسید. حال با احیاء شرایط مجددا به صادرات 2 میلیون بشکه در روز رسیدیم. آن زمان وقتی نفت خودمان را می فروختیم اختیار پولمان را نداشتیم چرا که به حساب هایی می رفت که در اراده ما نبود ولی اکنون به درآمدهای نفتی تسلط داریم و پول به حساب های خودمان می آید و می توانیم در چارچوب مصوبات بودجه برنامه ریزی و هزینه کنیم. 
نکته مهم دیگر که باید همگان به آن توجه کنند گرفتن سهم کشورمان از بازارهای نفت جهان بود. از آنجا که ایران در تحریم بود کشورهای همسایه سهم خود را در بازارهای نفت بیشتر کردند ولی با رایزنی های صورت گرفته سهمیه خود را در اوپک بیشتر کردیم و حق مان را از کشورهای همسایه گرفتیم. در حوزه پتروشیمی، بیمه ها، کشتیرانی و... نیز دیگر از محدودیت ها و تحریم های ظالمانه خبری نیست و اکثر بخش ها به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهند. 
حال سئوال این است برگشتن کشور به شرایط عادی کار کوچکی بود؟ افرادی که به دولت نقد می کنند آیا به مسائل عنوان شده توجه کردند؟
پس از جنگ تحمیلی یعنی زمان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی رشد متوسط اقتصاد ایران 5/6 درصد بود که 2/1 درصد آن رشد جمعیت و 3/5 درآمد سرانه بود. این در حالی است که در دولت گذشته نرخ رشد اقتصادی 3/5 درصد بود. حتی در این سال ها یعنی 91 و 92 رشد اقتصادی منفی و رکود عمیق تر شد. همچنین در دولت نهم و دهم 60 درصد درآمد سرانه را از دست دادیم. این آمار گویایی آن است که در دولت گذشته چه اتفاقی بر سر اقتصاد کشور آمده است.
در دولت یازدهم یک موقعیت ارزشمند داشتیم و آن ایجاد 700 هزار شغل بود. اما این عدد کافی نیست. از آنجا که در  دولت گذشته نرخ اشتغالزایی بسیار پایین بود دولت یازدهم با حجم زیاد نیروی کار مواجه شد. این در حالی است که هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر به بازار کار اضافه می شوند لذا 500 هزار نفر هنوز موفق به پیدا کردن شغل نشدند. طی سال های آینده هم بیش از یک میلیون نفر وارد بازار کار می شوند لذا اگر تمام کوشش دولت ها هم موفقیت آمیز باشد حداکثر 700 هزار شغل ایجاد می شود لذا با توجه به توان اقتصادی کشور، دولت، بانک ها و بخش خصوصی اشتغالزایی بیش از این امکانپذیر نیست.
لذا حل این معضل تنها با جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه های خارجی است. اگر بتوانیم از سال آینده در جذب سرمایه های خارجی موفق عمل کنیم اقتصاد کشور پیشرفت خوبی خواهد کرد.
مساله دیگری که دولت یازدهم با آن دست به گریبان بود تخریب دولت به واسطه آمار و ارقام بود. می گویند دولت آمارسازی می کند. اما تمام رقم های عنوان شده به استناد مرکز آمار است. ما با کسی دعوا نداریم فقط لازم است منتقدان به آمارهای رسمی نگاه کنند که در دولت های قبلی هم آنها ارائه می کردند. واقعیت اقتصادی آن چیزی است که منابع آماری می گویند پس دلیلی ندارد که به خاطر تخریب فعالیت دولت آمارها زیر سئوال برد. آمارهای که مرکز آمار می گوید سلیقه ای نیست و پایه علمی دارد لذا متوجه نمی شوم برخی چرا تحلیل درستی ندارند و می خواهند بگویند که کاری انجام نشده است.
دولت یازدهم یکی از پرکارترین دولت ها بوده وکارنامه کاری دولت طی سه سال و نیم هم نشان داد که موفقیت های خوبی کسب کرده است. در این دولت سعی شد تصمیم های غیرکارشناسی و یک شبه گرفته نشود تا اقتصاد ایران با آرامش سپری شود. تمام فعالان اقتصادی بر این امر تاکید دارند که در دولت یازدهم تنش اقتصادی به کمترین حد خود رسید. لذا معتقدم کارنامه کاری دولت به صورت کامل قابل دفاع است. 

اکبر ترکان ـ مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 

شناسه خبری: 39909

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو