توسعه جزیره قشم از مجرای جامعه محلی می گذرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39830
ساعت 15:33 چهارشنبه 18 اسفند 1395
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توسعه پایدار و همه جانبه در جزیره قشم تنها از مجرای جامعه محلی می گذرد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مؤمنی در دومین قسمت از برنامه «وطنم ایران» با بیان این مطلب افزود: برای توسعه متوازن در شرق و غرب جزیره قشم برنامه ریزی های متفاوتی را تدارک دیده ایم تا توسعه به معنای واقعی خود در کل جزیره ایجاد شود.
وی با اعلام اینکه مشارکت مردم جزیره قشم از دیر باز در توسعه اقتصادی جزیره بر محور سه بخش شیلات، کشاورزی و تجارت قرار گرفته بود، ادامه داد: با جبران کاستی های گذشته برنامه مدونی را برای شکوفایی و افزایش بهره وری این سه بخش در دست اجرا و انجام داریم.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اقتصاد روزانه مردم این جزیره به بخش شیلات گره خورده است و در برنامه ششم توسعه کشور سیاست تولید 200 هزار تن ماهی پرورش یافته در قفس برنامه ریزی شده که 85 هزار تن از این مقدار سهم منطقه آزاد قشم است.
او ادامه داد: تاکنون قرارداد تولید 21 هزار تن ماهی در قفس از طریق بخش خصوصی در این جزیره منعقد شده و تا دو سال آینده به ظرفیت تولید 85 هزار تن خواهیم رسید و همزمان با اجرای این سیاست هم اکنون با قرارگرفته 14 قفس 50 تنی در دریا، اقتصاد دریا محور تولید ماهی در قفس در این جزیره عملیاتی شده است.
مومنی بیان کرد: دو هزار هکتار زمین در غرب جزیره برای توسعه پرورش میگو اختصاص یافته که تاکنون 300 هکتار آن به بهره برداری رسیده است.
او در تشریح چشم اندازه حوزه کشاورزی جزیره قشم گفت: راه اندازی شهرک گلخانه ای در زمینی به مساحت 270 هکتار که پنج محصول صادراتی گوجه، خیار، بادمجان، فلفل و توت فرنگی در آن تولید می شود از مهمترین اقداماتی است که برای افزایش مشارکت جامعه محلی در آینده به ثمر خواهد نشست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه تجارت جزیره بزرگ شده اما بالغ نشده است، اضافه کرد: در حوزه تجارت نیز به دنبال برندسازی و تولید محصولات برندینگ در خود جزیره هستیم تا با این سیاست از واردات کالاهای خارجی پیشگیری کنیم.
وی از اقدامات این سازمان برای کاهش نرخ بیکاری در جزیره هم سخن گفت و افزود: براساس تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان فنی حرفه ای کشور 20 هزار نفر از جوانان قشمی مهارت های مختلفی را آموزش می بینند تا از آنان برای صنایع بزرگ نفت و انرژی که به زودی در جزیره راه اندازی می گردد استفاده شود.
به گفته مومنی نرخ بیکاری در منطقه آزاد قشم اکنون زیر هفت درصد است که این نشان از تفاوت عملکرد مناطق آزاد و سرزمین اصلی دارد.

*** توسعه عمرانی جزیره و آبرسانی به روستاها به سرعت به پیش می رود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از این گفت وگوی تلویزیونی اعلام کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید تنها سه روستا از 67 روستای جزیره از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند و امروز این عدد به 42 روستا رسیده و تا خردادماه نیز همه روستاهای جزیره از نعمت آب آشامیدنی برخوردار خواهند شد.
وی اظهار کرد: در همین مدت روکش آسفالت های جزیره از 20 کیلومتر به بیش از 200 کیلومتر افزایش یافته است.
مومنی با بیان اینکه بیش از 70 درصد جمیعت جزیره قشم را دوستان اهل تسنن تشکیل می دهند، افزود: در این جزیره شیعه و اهل سنت بدون هیچ چالش و در حداکثر تفاهم و همدلی زندگی می کنند و برنامه های ما در توسعه جزیره با هدف مشارکت مستمر همه مردم این منطقه در آبادانی آن است.

*** گردشگری قشم در مسیر پیشرفت

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تا سال 92 تنها چهار هزار تخت در هتل های قشم وجود داشت و هم اکنون چهار هزار و800 تخت دیگر به میزان قبلی اضافه شده و سال آینده هم چهار هزار تخت دیگر به مجموعه تخت های اماکن اقامتی قشم اضافه می شود.
به گفته مومنی بیشتر افرادی که به جزیره وارد می شوند مسافر هستند نه گردشگر؛ آنان در پارک ها و خیابان ها چادر می زنند و غذایشان را خودشان تهیه می کنند و به دستور رییس جمهور محترم گام های بلندی را با هدف تکریم و پذیرایی از همه مسافران و میهمانان جزیره قشم برداشته ایم.
وی ادامه داد: با اختصاص 120 هکتار زمین 12 کمپ پارک در مجاورت سواحل زیبای خلیج فارس با امکانات کامل احداث شده که 10 مورد آن برای نوروز 96 به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: ظرفیت این کمپ پارک ها برای برپایی هفت هزار و 500 چادر برنامه ریزی شده است و هر کمپ پارک از امکانات کامل بهداشتی و رفاهی و همچنین سینماشب برخوردار هستند تا مسافران دغدغه اسکان نداشته باشند.

***سفر هوایی به قشم ارزان می شود

مومنی با بیان اینکه شمار پرواز هواپیماها به جزیره نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته، اضافه کرد: شمار مسافران هوایی هم امسال نسبت به سال گذشته 334 درصد رشد داشته و معتقدیم بلیط هواپیما برای سفر به قشم گران است و باید قیمت سفرهای هوایی به این منطقه کاهش یابد.
وی ادامه داد: در همین راستا چهار هواپیمای چارتر به خدمت گرفته ایم تا هم قیمت سفرهای هوایی به قشم کاش یابد و هم بازار رقابتی ایجاد شود و با چارتر کردن چند واگن قطار نیز بسته سفرهای ترکیبی را در اختیار مسافران خواهیم گذاشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری اهداف بزرگی را برنامه ریزی و عملیاتی کرده ایم.
مومنی در پایان از مردم درخواست کرد با یک ارزیابی منصفانه عملکرد منطقه آزاد قشم را نسبت به سال های قبل در ترازوی سنجش قرار دهند و نقاط ضعف را به گوش مسئولین این سازمان برسانند و به آنان کمک کنند تا با ارتقای عملکرد خود به اهداف منطقه آزاد قشم زودتر دست پیدا کنند.
جزیره قشم با 1500 کیلومتر مربع وسعت و ظرفیت های فراوان گردشگری همه ساله میزبان چندین میلیون مسافر از نقاط مختلف ایران و جهان است که اوج این سفر های را می توان در ایام تعطیلات پایان سال و نوروز مشاهده کرد.

شناسه خبری: 39830

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو