پروژه ای که خواب ندارد/جهش بندر کاسپین در دولت «تدبیر و امید»

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39742
ساعت 11:37 شنبه 14 اسفند 1395
تکمیل احداث اسکله های بندر کاسپین ،جهش بزرگی در فعالیت های تجاری و گمرگی منطقه آزاد انزلی خواهد بود.

بندر کاسپین که با هدف گسترش و توسعه ظرفیت منطقه آزاد انزلی ایجاد گردید یکی از مهمترین نقاط در جهت مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و اتصال به کریدور شمال جنوب است.تکمیل مجتمع بندری کاسپین در دولت «تدبیر و امید» و پس از سفر دکتر روحانی به گیلان و در راستای سیاست های کلان کشور به منظور گسترش مناطق آزاد به طور جد پیگیری شد و امروز با گذشت چند سال از احداث آن، مراحل تکمیلی فازهای مختلف را سپری می کند .
این بندر که در مراحل نهایی خود ۲۲ پست اسکله را به عنوان زیر ساخت های حیاتی خواهد داشت توانایی تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا در یک شیفت کاری دارد و با توجه به پس کرانه عظیم خود ،قابلیت انبارداری ،خدمات بندری و ترانزیتی را نیز داراست.در بندر کاسپین همه کشتیهای در حال تردد در دریای خزر امکان تحویلگیری دارند و موقعیت این بندر با سایر نقاط قابل مقایسه نیست. علاوه بر این اتصال ریل به بندر کاسپین راحتتر از سایر بنادر است.
آنچه که در ابتدای احداث این بندر از سوی برخی ها عنوان می شود تاثیر گذاری منفی بندر کاسپین بر تجارت و شرایط اقتصادی بندر انزلی بود اما با گذشت زمان و بهبود شرایط منطقه آزاد و ورود سرمایه گذاران برای بهره گیری از شرایط ایده آل منطقه آزاد ،تفکرات منفی در مورد بندر کاسپین منتفی شد و اکنون شرایط به گونه ای رقم می خورد که با ایجاد زیر ساخت هایی نظیر راه و حمل و نقل ریلی و  مزایای بندری و گمرکی اشتغال زایی بهتری برای مردم منطقه و حتی استان رقم خواهد خورد.
اگر از حق نگذریم ،تلاشهای « رضا مسرور » در کسوت مدیر عاملی سازمان منطقه آزاد انزلی در پیشبرد احداث مجتمع بندری کاسپین که چیزی جدا از سیاست های کلان دولت در مورد مناطق آزاد نیست ،ستودنی می باشد. تکمیل این پروژه که به صورت شبانه روزی (به صورتی که حتی دقیقه ای خواب ندارد!)ادامه دارد موجب سرعت بخشی در روند احداث آن شده و همچنین بر اساس برآورد مهندسی ارزش در حدود یک هزار میلیارد ریال در ساخت آن صرفه جویی ریالی شده است.
تمامی این تلاشها ،بندر کاسپین را به یک قطب در منطقه تبدیل می کند و منطقه آزاد انزلی را در کناره ساحل بزرگترین دریاچه جهان به نگینی مبدل خواهد کرد که  جلب سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت .
بازدیدهای مستمر «اکبر ترکان» مشاور رییس جمهور از روند تکمیل پروژه بندر کاسپین گواه این مطلب است که اهمیت این بندر برای دولتمردان ورای آن چیزی ست که در سخن می گنجد.
با تکمیل پروژه بندر کاسپین ،مراودات بین المللی و تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ،رنگ دیگری بخود می گیرد و همانگونه که بندر انزلی در تاریخ نه چندان دور به عنوان دروازه اروپا شناخته می شد مجددا این بار این نقش با وجود بندر کاسپین با تاسیسات بندری ،ترانزیتی و گمرکی نقش ایفا می کند و منطقه آزاد  انزلی نیز با بهره گیری از زیبایی های تاریخی و طبیعی خواهد توانست خواستگاه جلب سرمایه گذاران باشد.
بندر کاسپین کلید توسعه منطقه آزاد انزلی است و احداث زیر ساخت های نو ؛نیاز اقتصادی منطقه و گیلان را مرتفع می کند .
شاید در نگاه اول ،انجام پروژه های عمرانی بندر کاسپین چندان مهم به نظر نیاید اما میزان و حجم فعالیت های عمرانی صورت گرفته برای تکمیل مجتمع در مقایسه با سالهای ۹۱ و ۹۲ که این پروژه با رکود مواجه بود ؛(به صورتی  که اگر قرار بود این پروژه با همان سرعت قبلی پیش برود، باید از سال ۱۳۹۲، ۱۱ سال زمان برای افتتاح آن سپری میشد) تمایزهای اساسی دارد و همه این تفاوت ها در نوع فعالیت به سبب  تاکیدات ریاست محترم جمهوری ،پیگیری های مستمر مشاور ایشان ،تلاش های مدیر عامل منطقه آزاد انزلی و همینطور مددِ مقام عالی دولت در استان به جهت اهمیت موضوع بوده است.
گفتنی ست دو تیپ اسکله از ۵ تیپ اسکله مربوط به این بندر به زودی  افتتاح میشود و علاوه بر موج شکن شرقی تا پایان سال ، موج شکن غربی تا خردادماه سال آینده افتتاح خواهد شد.

منبع: اعتدال شمال

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو