ترامپ؛ عامل فروپاشي آمريكا؟

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39533
ساعت 13:16 سه شنبه 26 بهمن 1395
ویرانی کاخ‌های ستمگر و فروریزی سلطه‌های تجاوزگر به حقوق فردی و اجتماعی مردمان یک سنت و وعده حتمی و تحقق‌پذیر خداوند است.

تدبیر الهی در برخورد با مروجان نابرابری، مفسدان اقتصاد انسانی، سالبان حق آزادی و امنیت عمومی همواره برخوردار از نوآوری‌ها و متکی به بهره‌گیری از فرصت‌ها و روزنه‌های کوچکی بوده که نزد ارباب «عقل و حل» و تحلیلگران وضع موجود، نادیده و ناچیز انگاشته می‌شده؛ اما وقتی قدرت باطل زمانه‌ای چون نمرود با نفوذ پشه‌ای، دماغ عقلانیتش منفعل می‌شود و اركان ستم‌خانه‌اش فرو می‌ریزد و هیمنه پادشاه حبشه و لشکریان فیل‌گون او با حمله پرستوهای کوچک آسمانی، متلاشی می‌شود و فروریزی دیکتاتوریِ نظام بزرگ فرعونی، با پرورش کودکی یتیم و ازآب‌گرفته‌شده در دل دربارِ او تحقق می‌پذیرد و در عصر معاصر ما، نظام آهنین ابرقدرتی مانند شوروی به بهانه سستی و سبک‌کاریِ مردی مانند گورباچف، ویران و رژیم تبعیض نژاد آفریقای جنوبی ساقط می‌شود، ده‌ها دیکتاتور با قدرت محلی، منطقه‌ای و قاره‌ای مانند صدام، قذافی و...، در بدترین شکل و شرایط به نیستی و تباهی کشانده می‌شوند؛ در رواج و تداوم‌داشتن سنت استخوان‌خُردکنیِ رژیم‌ها و ستمگران متجاوز به حقوق برابر انسان‌ها در بهره‌مندی از مواهب طبیعی و فرصت‌های طبیعت، نباید به خود لحظه‌ای درنگ و تردید راه داد.

به نظر می‌رسد اینک نوبت جریان‌یافتن سنت الهی فروریزی نظام ایالات متحده آمریکا به دست ناآشنای بر كرسی ریاست‌جمهوری نشسته است. ازاین‌رو، ترامپ را باید چیزی شبیه گورباچف قلمداد كرد. شرایط حکمرانی این چهره موهوم آسیب‌زای غیرسیاسی، امواج طوفانی را در سراسر آمریکا و خارج از آن به راه انداخته که سبب سستی، ضعف و اختلاف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده شده و اهل حل و عقدِ این دولت را همراه معترضان به مقابله خیابانی با سیاست‌های غیرخردمندانه او کشانده است. از سویی تصمیمات ناعاقلانه او عقلانیت جهانی و فرهیختگان جهان را برای نخستین‌بار به تظاهرات علیه این چهره آشوب‌طلب كشانده است و دیری نخواهد گذشت كه روابط دیپلماتیك آن با دیگر كشورها به سردی گراید.

ظاهرا سنت الهی در سرزمین موسوم به عقل و عقلانیت، تمدن و مدرنیته و مظهر پیشرفتگی مادی، چنین می‌نماید که عقلانیت استکبارزای این كشور سلطه‌گر باید مقهور بی‌خردی و نادانی چهره‌ای از دل همان سیستم شود كه خداوند عوامل فروریزی هر قومی را از درون رفتارهای آن برمی‌گزیند.

از این‌ رو، دیری نخواهد پایید که ترامپ یا باید از پیگیری و اجرای بسیاری از ایده‌های تنش‌زای خود دست برداشته و عقب‌نشینی و جاده‌های ناهمواركرده تاكنون خود را هموار كند، یا مافیای امنیتی حاكم بر منافع و مصالح آمریكا، به حذف فكری و فیزیكی او اقدام خواهند كرد یا تداوم حضورش، نظام یکپارچه ایالات متحده آمریكا را همچون اتحاد جماهیر شوروی به فروریزی خواهد كشاند. احتمالا در آن صورت در جغرافیای سیاسی جهان، جهانیان شاهد تولد و تبلور چند کشور کوچک به تعداد ایالت‌های موجود آن قاره خواهند بود.
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ؛ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَلْبَابِ

** محمدعلی زم

شناسه خبری: 39533

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟