بندر چابهار در دو پرده: بهار و زمستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39316
ساعت 17:20 شنبه 9 بهمن 1395
بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیك برای ایران است.

پرده اول: آفتاب آخرین روز اردیبهشت ماه 95 چابهار سوزان و طاقت فرسا بود. در شرجی طاقت فرسای ظهر صدها كارگر و مهندس در گوشه و كنار اسكله شهید بهشتی مشغول به كار بودند. معاون اول رییس جمهور كه برای حضور در اجلاس «روسای مناطق آزاد اتحادیه كشورهای حاشیه اقیانوس هند» در شهر چابهار حاضر شده بود، به این بندر سرزد تا از نزدیك در جریان روند پیشرفت طرحی باشد كه از نظر او دارای مزیت های بسیاری در دو سیاست اصلی كشور یعنی توسعه سواحل مكران و اقتصاد مقاومتی است.

دكتر جهانگیری همانطور كه در جمع میهمانان داخلی و خارجی اجلاس تاكید كرده بود؛ «بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیك برای ایران است» در میان كاركنان و پیمانكاران سازمان بنادر و كشتیرانی نیز ضمن تشكر از زحماتشان، گفت: «كار بزرگی در بندر شهید بهشتی چابهار در حال انجام است تا این بندر از یك سو به جایگاهی برای ترافیك كالا به كشورهای منطقه و از سوی دیگر به محلی برای صادرات و واردات كشور مبدل شود.»

طراحی بندر شهید بهشتی در سال 1350 انجام شد اما عملیات اجرایی آن در سالهای دفاع مقدس و نیاز كشور به بندری امن خارج از خلیج فارس كلید خورد. با این وجود تگناهای مالی و اولویت های دیگر باعث شد تا توسعه بندر به كندی پیش رود. در سال 1388 قرار شد تا در طرح توسعه جدید،‌ مساحت بندر به 240 هكتار، محوطه بارانداز آن به 16 هكتار و فضای انبارهای مسقف به 30 هزار متر مربع برسد، اما تحریم های بین المللی باعث شد تا خطوط كشتیرانی جهان بندر چابهار را از فهرست مقصدهای خود خط بزنند. این تصمیم همسو با تصمیم گیری غیر مدبرانه دیگری برای متوقف كردن طرح اسكله باعث شد تا رخوت و ركود به محیط كارگاهی بندر شهید بهشتی باز گردد.

با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و قبل از امضای برجام، روند پیشرفت طرح مطابق برنامه سرعت گرفت بطوریكه اسكله شهید بهشتی از دو سال قبل تا به امروز 72 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است. با در نظر گرفتن اعتبار 340 میلیون دلاری برای تامین تجهیزات بندر از سوی دولت و آغاز بكار خطوط كشتیرانی پس از برجام دوباره ورود كشتی ها به بندر شهید بهشتی رونق و حیات داده است.

                                                                                *****************
پرده دوم : آفتاب یكی از نخستین روزهای بهمن ماه 95 چابهار مطبوع و دلچسب است. صدها كارگر و پیمانكار در آب و هوایی لطیف، مشغول تخلیه و نصب تجهیزات بارانداز از یك كشتی خارجی هستند. جرثقیل های چند صد تنی پیاده و نصب می شوند تا از این پس ایران بابت تاخیر در بارگیری و تخلیه كانتینرها از كشتی های باربری هزینه اضافه نپردازد.

دكتر جهانگیری كه برای شركت در اجلاس بین المللی «معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مكران» به منطقه آزاد چابهار رفته بود دوباره به بندر شهید بهشتی سرزد تا از پیشرفت كارها مطلع شود. حالا استحصال اراضی حوضچه بندر و لایروبی و عملیات بهسازی خاك و اقدامات دیگر مثل تطویل موج شكن بندر و احداث ترمینال های مختلف به اندازه ای رسیده كه كشتی های اقیانوس پیما بتوانند در اسكله پهلو بگیرند. معاون اول رییس جمهور خوشحال به خبرنگاران می گوید:« دفعه قبل كه از اینجا بازدید كردم تعداد زیادی پیمانكار در حال فعالیت بودند خوشبختانه امروز بخش زیادی از كارها انجام شده و تجهیزات مورد نیاز هم وارد شده است تا چابهار را مبدل به فرصت بزرگی برای توسعه جنوب شرق كشور كنیم.»

رییس ستاد توسعه سواحل مكران و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی به نیكی می داند كه اگر ظرفیت این بندر از 8.5 میلیون تن فعلی به رقم 80 میلیون تن در فاز پنجم توسعه برسد و سریع ترین راه ارتباط زمینی با آبهای آزاد برای كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه ایجاد شود علاوه بر ایجاد ثروت و كار ،‌ مردمان خونگرم منطقه سیستان و بلوچستان بیش از همیشه طعم عدالت و زندگی مطلوب را خواهند چشید. به همین دلیل است كه دكتر جهانگیری تاكید دارد:«بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیك برای ایران است؛ لذا ما برای توسعه راه آهن ، صنایع و راه های آن برنامه های خاصی طراحی كرده ایم.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟