مدیر کل صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده سازمان منطقه آزاد قشم گفت: انتقال کالای کانتینری به جای روش های بار سنتی و فله ای از اقدامات جدید تجار و بازرگانان در این منطقه است.
به گزارش فرينا، هرمز امیری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تغییر رویه انتقال بار از مبدا به مقصد اسکله بهمن قشم موجب کاهش هزینه های تخلیه و سرعت تحویل کالا به تجار و بازرگانان شده است.
اميري گفت: تخلیه ۱۰ کانتینر بار در یک شناور چوبی به حدود ۱۴ ساعت کاری زمان نیاز دارد که این میزان زمان در شرایط بار کانتینری به ۵ ساعت کاهش می یابد.
وي افزود: ورود بار کانتینری در ۹ ماه گذشته از سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال 94 از نظر تعداد و تناژ ۵۰ درصد رشد داشته است.
مدیرکل صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده سازمان منطقه آزاد قشم، ادامه داد: تخلیه بار شناورهای چوبی (لنج) بسیار سخت تر و زمانبرتر از کالای کانتینری می باشد و این موضوع یکی از مهمترین دلایل علاقمندی تجار و بازرگانان به انتقال کالاهای خود به صورت ترانزیت و کانتینری شده است.
امیری افزود: هم اکنون زمان انتظار پهلوگیری شناورها در اسکله بهمن برای تخلیه و بارگیری کالا از ۴۸ ساعت به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش یافته است.
وی از افزایش نیروی انسانی، افزایش تجهیزات و همکاری مناسب شرکت تخلیه و بارگیری به عنوان مهمترین عوامل سرعت دهی در تخلیه بار تجار و بازرگانان در اسکله بهمن قشم نام برد.
مدیر کل صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده سازمان منطقه آزاد قشم، افزود: هم اکنون در هر مرحله تخلیه و بارگیری امکان پهلوگیری برای پنج شناور چوبی و یک شناور فلزی در اسکله بهمن قشم فراهم است و با اتمام فاز اول طرح توسعه در این اسکله، شرایط پهلوگیری همزمان ۱۰ شناور چوبی و فلزی فراهم می شود.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب کشور واقع شده است.