ارمنستان پل ارتباطی صادرات محصولات ایران به اوراسیا و روسیه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39112
ساعت 12:49 پنج‌شنبه 23 دی 1395
سفیر ایران در ارمنستان با حضور در منطقه آزاد انزلي با مدیرعامل اين منطقه دیدار و از زیرساخت های اقتصادی و گردشگری و مجتمع بندری کاسپین بازدید کرد.

به گزارش فرينا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار شناخت سفیر ایران از ظرفیتهای موجود درگیلان و منطقه را فرصت مغتنمی برای توسعه ارتباطات دوجانبه دانست و گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی با جدیت، توسعه و تکمیل زیر ساختهای مورد نیاز دربخش های مختلف تجاری، گردشگری و عمرانی را  برای گسترش روابط همه جانبه بین ایران و کشور های حاشیه دریای

رضا مسرور با اشاره به احداث بزرگترین مرکز بین المللی نمایشگاهی شمال کشور در این منطقه از آمادگی منطقه آزاد انزلی برای برگزاری نمایشگاه های مشترک دو کشور درحوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و گردشگری با محوریت فعالان اقتصادی و گردشگری دوکشور در این منطقه خبر داد و افزود: منطقه آزاد انزلی آمادگی برپایی و حضور گسترده نمایشگاه معرفی توانمندی ها و ظرفیت های  منطقه و گیلان در ارمنستان را دارد .

وي با اشاره به نقش موثر توسعه روابط بین تجار منطقه آزاد انزلی و ارمنستان بر بهبود و افزایش همکاریهای اقتصادی گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه ،سال آینده میزبان نخستین اجلاس شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای حاشیه خزر هستیم که تشکیل این شورا تاثیر بسزایی درگسترش روابط بین کشورها منطقه خزر خواهد داشت ، که در این راستا منطقه آزاد"مغری" ارمنستان هم برای حضور در این اجلاس دعوت می کنیم.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بیان اینکه برقراری پرواز مستقیم از ارمنستان به فرودگاه های رشت و کیش در توسعه مراودات گردشگری دو کشور مهم است افزود: منطقه آزاد انزلی با ایجاد ظرفیت های متنوع گردشگری از جمله مرکز تفریحات دریایی به عنوان یکی از مجهز ترین مراکز تفریحی کشور در کنار مراکز مختلف تجاری در منطقه با بهره مندی از طبیعت استان گیلان بستر های مناسبی برای توسعه گردشگری دو کشور فراهم کرده است و نیازمند فعالیت گسترده آژانس های گردشگری دو کشور به عنوان سفیران این حوزه برای معرفی این پتانسیل ها  است.

مسرور با اشاره به وجود زمینه های لازم برای تامین کشور ارمنستان در بخش صنایع با توجه به فعالیت ۱۲۰ واحد صنعتی فعال و بیش از ده شرکت دانش بنیان صادراتی در منطقه آزاد انزلي گفت: شرایط لازم برای تبادل کالاهای صنعتی تولیدی به ارمنستان وجود دارد و که نیاز مند ارتباط دوجانبه تشکل ها و انجمن های دو کشور دراین حوزه است چراکه دولت ها بستر را آماده می کنند تا فعالان بخش خصوصی شوند.

وي با بیان اینکه از هیات های اقتصادی ارمنستان برای بازدید از منطقه و برگزاری جلسات مشترک با انجمن های سرمایه گذاری و جامعه بازرگانان منطقه دعوت می کنیم افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی و اقتصادی دو منطقه همه زمینه ها برای همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت های فی مابین مهیا است که تاسیس بانک های مشترک ایرانی و ارمنی در توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور مهم است.

در اين ديدار سفیر ایران در ارمنستان نيز با اشاره به وجود ظرفیت های لازم برای توسعه تجارت بین گیلان و ارمنستان با بهره ه مندی از توانمندیهای منطقه آزاد انزلی گفت: از طریق این سفارت، تلاشهای خوبی برای معرفی ظرفیت های گیلان و منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه همکاری های همه جانبه در بخش های کشاورزی، ابریشم و گردشگری انجام شده است.

سید کاظم سجادی با بیان اینکه تحولات و اقدامات چشمگیری که در سالهای اخیر در منطقه آزاد انزلی شکل گرفته است نشان از مدیریت  برنامه محور و توسعه گرا در این منطقه است، افزود: ارمنستان می تواند پل ارتباطی محصولات تولیدی ایران  و منطقه آزاد انزلی به اوراسیا و روسیه  باشد و با توجه به ظرفیت های غنی گیلان و منطقه آزاد انزلی، این مسیر فرصت  مناسبی برای ورود محصولات صادراتی به بازار روسیه است .

سجادي لغو روادید بین ایران و ارمنستان برای گردشگران و تجار را زمینه مناسبی در جهت افزایش حضور گردشگر در هر دو کشور دانست و گفت: ارمنستان به گردشگری حلال برای ایرانیان توجه ویژه ای دارد و با ارائه خدمات مختلف برای مسلمانان در همه بخش های مربوط به گردشگری از جمله اقامت و خوراک، بستر لازم برای تسهیل حضور گردشگران ایرانی در ارمنستان را فراهم کرده است.

وي به لزوم فراهم سازی زمینه های جذب هر چه بیشتر گردشگران ارمنستان به ایران اشاره كرد و افزود: کاهش عوارض سفر با خودروهای شخصی از سوی دولت ایران برای گردشگران و تجار کشور ارمنستان، موجبات افزایش حضور گردشگران ارمنستان را به کشور از مسیر های هوایی و زمینی فراهم کرده است.

سفیر ایران درارمنستان با اشاره به اقامت هفت میلیون تبعه ارمنستان در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: از طریق بازار ارمنستان می توان علاوه بر معرفی و عرضه کالاهای تولیدی ایران در حوزه اوراسیا با کاهش تعرفه گمرکی ، موجبات افزایش ارز آوری برای کشور را نیز فراهم ساخت.

سجادي وجود منطقه آزاد مغری در ارمنستان را فرصت مناسبی برای توسعه همکاری های دو کشور با استفاده از پتانسیل های فعالان صنعتی و اقتصادی منطقه آزاد انزلی دانست و افزود: تبادل فرآورده ها و محصولات کشاورزی خصوصا زیتون به عنوان محصول ویژه استان گیلان و همچنین صنایع شیلات همانند میگو، ماهیان خاویاری، ابریشم و دامپروری از جمله زمینه های توسعه روابط دو کشور درحوزه اقتصادی و تجاری است .

وي با اشاره به وجود چند کشتارگاه درارمنستان با رعایت قوانین ذبح اسلامی گفت: علاوه بر توسعه دامپروری و مرغداری، ارمنستان در زمینه محصولات گلخانه ای و همچنین تجهیزات مخابراتی می تواند بستر مناسبی برای گسترش مراودات تجاری دو کشور باشد .

سفیر ایران در ارمنستان با تاکید بر لزوم کیفی سازی محصولات تولیدی در راستای صادرات آن از بازار ارمنستان به اوراسیا افزود: درصورت تکمیل خطوط ریلی و اتصال دو کشور از طریق راه آهن، ارمنستان به عنوان مسیر مناسبی برای تحقق اهداف کریدور شمال و جنوب نیز خواهد بود.

به گفته سجادي، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایران به گردشگران ارمنستانی درمناسبت های مختلف با استفاده از امکانات نمایشگاهی و ظرفیت های موجود در گیلان، تاثیر بسزایی در رشد حضور گردشگران خارجی در کشور و خصوصا گیلان خواهدداشت.


شناسه خبری: 39112

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو