جزیره کیش، پیشرو در روش های گردشگری مدرن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39085
ساعت 17:34 يکشنبه 19 دی 1395
کیش همواره جزیره تفاوت ها بوده است. در سال های نه چندان دور برجسته ترین جاذبه جزیره کیش، بازارهای متفاوت با سرزمین اصلی و خرید کالا به حساب می آمد. در آن سالها، کیش مترادف با خرید کردن بود و بسیاری از شغل ها و فعالیت های اقتصادی در این حوزه خلاصه می گشت.

ولی به مرور با توسعه بازارهای بزرگ در شهرهای مختلف ایران و ورود آزاد انواع کالا به داخل کشور و همچنین توسعه صنعت گردشگری جزیره کیش ، خدمات گردشگری با استفاده از شرایط جغرافیایی، نقش پر رنگ تری در جذب مسافر به کیش ایفا نمود. ر

ستوران های متنوع به همراه موزیک زنده ، انواع تفریحات دریایی با بیش از دهها کلوپ دریایی مدرن و سنتی ، کشتی ها و قایق های تفریحی متنوع ، جنگ ها و کنسرت های شبانه فقط بخشی از تفریحات این جزیره مرجانی به حساب می آمد و در حقیقت گردشگر کیش علاوه بر سنت همیشگی خرید ، با انبوهی از خدمات جدید گردشگری مواجه بود. از اواسط سال 1385 مراکز عمده معرفی و فروش خدمات گردشگری کیش در سطح جزیره گسترده شد و در سالهای 90 و 91 حضور کانترهای معرفی و فروش خدمات گردشگری کیش در تمام نقاط جزیره به وضوح قابل رویت بود.

برخی از کانترهای مذکور از نبود قانونی مشخص حداکثر استفاده را برده و علاوه بر بالا رفتن قیمت ها به دلیل حضور واسطه های فروش غیر علمی ، ارائه اطلاعات نادرست و همچنین رقابت ناسالم از دیگر عواقب حضور این پدیده جدید در سطح جزیره کیش بود. حضور کانتر های گردشگری تا جایی پیش رفت که در اواسط سال 1394 شاهد حضور بیش از 8 کانتر فقط در یکی از بازار کیش بودیم و عملا فعالیت این مراکز به جای آنکه به کمک مسافر کیش آمده و اطلاعات صحیح در اختیار ایشان قرار دهد، بیشتر باعث سردرگمی گردشگران و پرداخت مبالغی هنگفتی بود تا جایی که در برخی از خدمات گردشگری سود کانتر مذکور بیش از 50 درصد بود و در حقیقت ارائه دهنده خدمات با سرمایه گذاری چند صد میلیونی خود، با سهم کمتری روبرو بود.

از اواسط سال 1392 و با حضور مدیران جدید سازمان منطقه آزاد کیش ، این مهم در دست بررسی قرار گرفت. شواهد نشان می داد جاذبه های جدید گردشگری کیش ، آرام آرام به جای آنکه به جذابیت کیش بیافزاید باعت دلزدگی مسافران کیش گردیده بود. از اوایل سال 1393 طرح تحول خدمات گردشگری کیش به مرور آغاز گردید و امروز پس از گذشت سه سال شاهد تغییرات شگرفی در حوزه معرفی و ارائه خدمات گردشگری جزیره کیش هستیم.

در حال حاضر کلیه کانتر های گردشگری کیش که به صورت غیر اصولی و بدون هیچ چهارچوب قانونی خاصی فعالیت می کردند، از سطح جزیره جمع آوری گردیده و این مسئولیت مهم، بر عهده آژانس های مجوز دار سطح جزیره قرار گرفته است. شاید جالب باشد که در حال حاضر نرخ خدمات گردشگری کیش با 50% الی 20% کاهش قیمت نسبت به سال گذشته روبرو بوده و با استفاده از نرم افزارهای هوشمند و یک پارچه که در اختیار تمام آژانس های مجوز دار سطح جزیره کیش قرار گرفته است، نرخ ارائه تمام خدمات گردشگری درتمام سطح کیش یکسان بوده و کلیه خدمات فقط بر اساس کیفیت و درصد رضایت مسافران قبلی نرخ گذاری شده اند.

ارائه خدمات گردشگری با پایین ترین هزینه ممکن، ایجاد سامانه های هوشمند نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش (سناک)، طراحی و گسترش نرم افزار واحد فروش خدمات گردشگری و یکسانی نرخ این خدمات در تمام نقاط فروش، نرخ گذاری دقیق و نظارت شدید بر فعالیت های مرتبط، صدور کلیه بلیط ها و همچنین رزرو خدمات به صورت یک شبکه آنلاین یکپارچه، ایجاد سامانه های هوشمند قرعه کشی و ارائه هدایای ویژه به مسافران، فقط بخشی از موفقیت های سالهای اخیر معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بوده و امروز کیش مدرن ترین شبکه تبلیغات و فروش مکانیزه خدمات گردشگری کشور را در اختیار دارد.

کیش زیبا، همیشه جزیره تفاوت ها بوده و در زمانی که بسیاری از افراد از نبود سیستم های نظارتی و افزایش نرخ خدمات در کشور گلایه می کنند، کیش شاهد یک حرکت موفق در حوزه ساماندهی و مدرن سازی ارائه خدمات گردشگری خود بوده و به جرات می توان گفت این مهم، یک نمونه موفق برای بسیاری از شهرهای توریستی کشورمان خواهد بود. 

منبع: تابناک

شناسه خبری: 39085

آخرین اخبار

پروانه بهره‌برداری شش منطقه ویژه اقتصادی صادر شد + تصاویر
میزبانی از 36 هزار زائر افغانستانی توسط منطقه آزاد دوغارون
سرمایه‌گذاری 6000 میلیاردی انزلی در چهارماهه امسال/ رشد 350درصدی نسبت بمدت مشابه 1402
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه با سرمایه‌گذاری 67 همتی در «انزلی»
تبدیل وضعیت مشمولان قانون ایثارگری شاغل در سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو