بررسی ابعاد تصمیم نمایندگان مجلس در هفته نامه مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/38999
ساعت 08:13 سه شنبه 14 دی 1395
شماره 302 هفته نامه مناطق آزاد منتشر شد.

به گزارش فرینا، این شماره از هفته نامه مناطق آزاد به موضوع مصوبه مجلس درباره واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد و بررسی دیدگاه های مخالفان و موافقان اختصاص دارد.

در  سرمقاله این نشریه با عنوان " باشد كه فرصت كنيم و بيانديشيم" به قلم "درنا کسرایی" مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آمده است:

« دلايل موجه و غيرموجه متعدد، ايرادات صحيح و ناصحيح به چگونگي عملكرد مناطق آزاد هيچ كس را بر آن نمي دارد تا فارغ از رويكرد جناحي، سياسي و... به نقاط تاريك علل عدم موفقيت هاي نسبي و تلاش براي رفع آنها بپردازد.

وضعيت نابهنجار اجرايي نشدن مقررات خاص مناطق آزاد در محدوده معين شده شان كه اصلي ترين آن واگذاري مسئوليت هاي وزارتي و سازماني به مسئولان اين مناطق، تنها با هدف تسهيل و تسريع اجرايي شدن روال هاي ضروري اعم از سرمايه گذاري، راه اندازي صنايع و تقويت توليد، تسهيل صادرات و... شايد اصلي ترين دليل ضعف اين مناطق و عدم توانمندي براي تحقق برنامه هاي مورد نظر بوده كه امروز و با تصويب واگذاري مسئوليت به وزارت اقتصاد از آنجا كه هيچ وزارتخانه، سازمان و نهادي امكان واگذاري حوزه اختيارات و وظايف خود را به اين وزارتخانه نخواهد داشت عملا تمام مسير رفته را باز مي گرديم و اين بار نه در نقطه شروع مجدد كه خارج از خط شايد دويدن را آغاز كنيم. »


در صفحه 4 این نشریه یادداشتی از معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شده است.

در یادداشت "محمد علی زم" با عنوان "آزادی! در بند" آمده است: « باید دقت کنیم که مقام معظم رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی و نیز در بیانات مکرر خود در پی کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد کشور و حرکت دولت به سمت سیاست‌گذاری و نظارت در امر اقتصاد بوده و هستند و حتی ایشان در دیدار ماه مبارک رمضان با شعرا، واسپاری بخش فرهنگ به مردم و کاهش تصدی‌گری دولت حتی در این بخش مهم را مدنظر داشتند. در نهایت اینکه به نظر می‌رسد این مصوبه با روح فرمایشات و ابلاغیه‌های ایشان ناسازگاری دارد و سازمان‌هایی که با معافیت از قوانین و مقررات داخلی کشور و اعمال مدیریت جهادی و خصوصی باید پیش‌قراول کاهش تصدی‌گری دولت در کشور باشند، به ضد خود تبدیل خواهند شد، این مصوبه با سیاست‌های کلان کوچک‌سازی دولت مغایر و موجبات یأس و ناامیدی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد.»

هم چنین در این هفته نامه مطالبی با موضوعات: ناهمگامي مجلس با در تصويب برنامه ششم توسعه و محصور كردن مناطق آزاد در اقتصاد دولتي به بهانه نظارت و پاسخ گويي درج شده است.

 این هفته نامه هر یک از صفحات و ستون های خود را به انعکاس اخبار هفتگی مناطق آزاد کشور اختصاص داده است.

صفحه آخر این هفته نامه نیز اختصاص به اخبار انگلیسی دارد.

هفته نامه "مناطق آزاد"، دوشنبه هر هفته در 8 صفحه با مدیر مسئولی محمدرضا یزدان پناه و سردبیری حسین مرادی منتشر می شود.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟