مصوبه مجلس بریدن سر مناطق آزاد است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/38968
ساعت 15:02 يکشنبه 12 دی 1395
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد از نظر حقوقی با اشکال مواجه است، بیان کرد: این مصوبه بریدن سر مناطق آزاد است.

به گزارش خبرنگار فرینا، حسین فروزان امروز در نشست خبری در ساختمان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی در واگذاری مجموعه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد گفت: منطقه آزا ماکو در توسعه زیرساخت ها فعالیت بسیاری را در سه سال گذشته انجام داده است اما الان که وقت برداشت محصول است مجموعه مناطق آزاد باید به وزارت اقتصاد واگذار شود؟؟!!

وی تاکید کرد: منطقه آزاد ماکو تاکنون 13 بار توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مورد بازرسی قرار گرفته است. اگر این نظارت نیست پس نامش چیست؟ چرا برخی نمایندگان بدون اینکه به مناطق آزاد سر بزنند و مناطق را از نزدیک ببینند، رأی صادر کردند؟ چرا می‌خواهند مناطق آزاد را از ریل خارج کنند در حالی که طی چند سال اخیر هیچ نهادی به اندازه مناطق آزاد زیر ذره ‌بین نبوده است؟

فروزان افزود: با این تصمیم حوزه عمل مناطق آزاد در سیاست های اقتصاد مقاومتی زیر سئوال می رود. متاسفانه بسیاری از تصمیمات نمایندگان درباره مناطق آزاد سیاسی است. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهار سال قبل و در دوره احمدی‌نژاد دارای مسئولیت بودند اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا آن زمان مناطق آزاد را نمی‌دیدند؟ توسط برخی از افراد عنوان می‌شود که مدیران عامل پول می‌دهند تا مدیرعامل شوند؛ بنابراین با استناد به این صحبت‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هدف چنین صحبت‌هایی بیشتر سیاسی است تا اجرایی. ای کاش نمایندگان خود را به زحمت می‌انداختند و از مناطق آزاد مختلف بازدید می‌کردند نه اینکه همه مناطق آزاد را در کیش ببینند.

وی در مورد اتهامات وارد شده به عملکرد مناطق آزاد و اینکه گفته می‌شود در این مناطق قاچاق، فساد و رانت وجود دارد، بیان کرد: باید به جای افزایش صادرات، جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید، قرآن دست بگیریم و بگوییم که دزد و قاچاقچی نیستیم. من همچنان اعتقاد دارم که قاچاق از طریق مناطق آزاد انجام نمی شود؛ چرا که مرز در اختیار گمرک است. علاوه بر این قاچاق در کشور به یک یا دو نفر مربوط نمی‌شود بلکه به پدیده‌ای مافیایی و شبکه‌ای بروید و شهر بانه را در استان کردستان که نه منطقه آزاد و نه منطقه ویژه اقتصادی است، ببینید که چگونه قاچاق در انواع مختلف از طریق هزاران وانت‌بار انجام می‌شود و کسی هم به این موضوع کاری ندارد.

فروزان افزود: عنوان می‌شود که در مناطق آزاد قاچاق وجود دارد اما آیا توانسته‌اند حتی یک مورد را به صورت مستند ارائه کنند، بنابراین نظرم این است که موضوعات عنوان شده تنها برای گمراه کردن است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره فعالیت های این منطقه نیز گفت: 186 میلیارد تومان بودجه سال 95 منطقه آزاد ماکو است که 80 درصد آن صرف پروژه های عمرانی شده است. بودجه بخش میراث فرهنگی استان فقط 50 میلیون تومان است در حالیکه منطقه آزاد ماکو برای این بخش 5 میلیارد تومان برای بهسازی و مرمت بناهای تاریخی این منطقه اختصاص داده است.

فروزان با اشاره به اولویت های کاری این منطقه گفت: تسهیل تجارت در این منطقه در اولویت است و تکمیل پروژه های در دست اجرا در سال آینده نیز دنبال می شود. صف های طویل کامیون ها در مرز بازرگان شکسته شده است.13 هکتار برای احداث محل استراحت رانندگان کامیون ها و نوبت دهی الکترونیک در منطقه آزاد ماکو و در مرز بازرگان در نظر گرفته شده و تا اردیبهشت ماه مراحل اجرایی آن پایان می رسد.

وی ادامه داد: تعریض راه ها و مسیرهای دسترسی با جدیت در ماکو دنبال می شود چرا که علاوه بر سهولت در رفت و آمد خودروها و نیز کامیون های ترانزیتی، باعث کاهش تصادفات می شود.

وی درباره آخرین وضعیت فرودگاه منطقه آزاد ماکو گفت: از دهه فجر پروازهای عملیاتی فرودگاه منطقه آزاد ماکو آغاز می شود و کل سرمایه گذاری فرودگاه با تجهیزات تاکنون 120 میلیارد تومان بوده است. تمامی تجهیزات فرودگاه ماکو اعم از دستگاه های ناوبری از اروپا خریداری شده است. بعد از برجام شرایط ورود تجهیزات خارجی فرودگاه ماکو فراهم شد.

 وی از ساخت شهر جدید ماکو نیز خبر داد و درباره اجرای فرامین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد گفت: مرکز رشد ماکو به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است. این منطقه به دنبال اجرای دستورات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای افزایش صادرات مجدد و صادرات کالاهای تولیدی است.

وی درباره سرمایه گذاری خارجی در این منطقه نیز گفت: نیروگاه مگاواتی 500 مگاواتی منطقه آزاد ماکو با مشارکت چینی ها در حال احداث است و در فاز اول 100 مگاوات برق وارد مدار می شود. سرمایه گذاری هندی ها در احداث مجتمع فروآلیاژ در منطقه آزاد ماکو نیز با 100 درصد سرمایه گذاری مستقیم آنها دنبال می شود.

فروزان ادامه داد: دو واحد تولید البسه در منطقه آزاد ماکو آغاز به کار کرده است که یک واحد آن بیش از 350 نفر اشتغالزایی کرده است که 80  درصد آن از بانوان منطقه هستند.

شناسه خبری: 38968

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو