بسترهاي مناسب براي جذب سرمايه گذار در منطقه آزاد انزلي فراهم است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/38769
ساعت 16:21 دوشنبه 29 آذر 1395
رئیس شورای اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ديدار كرد.

به گزارش فرينا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به فعال سازی 48 واحد تولیدی راکد و نیمه فعال در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی در این منطقه گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی در سه سال گذشته با اعمال معافیت ها و مزایای قانونی مناطق آزاد در محدوده منطقه، بستر حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به منظور افزایش جذب سرمایه گذار و رشد اشتغالزایی را فراهم کرده است.

رضا مسرور با اشاره به افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین در بهمن ماه امسال افزود: با راه اندازی مجتمع بندری کاسپین، تولیدکنندگان در بخش های مختلف به راحتی می توانند محصولات خود را به کشورهای اطراف به خصوص روسیه صادر کنند و مجتمع بندری کاسپین بارویکرد صادراتی و هدف قرار دادن بازار روسیه، شرایط افزایش صادرات کالا را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم می کند.


منطقه آزاد انزلی، رشد فیزیکی محسوسی نسبت به سال های گذشته دارد

مسرور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی، رشد فیزیکی محسوسی نسبت به سال های گذشته دارد، گفت: میزان صادرات از منطقه آزاد به کشورهای حاشیه خزر در سال 91رقمی برابر با 440هزار دلار بوده که این رقم در سال 94 به 42میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر، یک هزار و 200فروشگاه و واحد تجاری نیز در این منطقه فعال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر لزوم رفع موانع تعرفه ای و مشکلات استانداردهای کالا در کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: با توجه به اینکه کشور روسیه به عنوان هدف اصلی صادرات کالا محسوب می شود، در راستای تسهیل درامر مبادلات تجاری و اقتصادی، موانعی از این دست باید برطرف شود.

 

** نقش مجتمع بندری کاسپین در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی

در ادامه اين نشست رئیس شورای اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، گفت: ایجاد مراکز دانش بنیان، صادرات مجدد و صادرات از محل ترانزیت، سه رویکرد اساسی تبیین شده ستاد اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد است.

مجتبی خالصی افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی به پنج رویکرد درون زایی با استفاده از امکانات داخلی برای تولید، برون گرایی واحدهای مستقر در مناطق آزاد با هدف صادرات کالا و خدمات به کشورهای دیگر با برند ایرانی، مردمی بودن فعالیت‌ها، عدالت محوری و دانش بنیان بودن آنها توجه دارد.

خالصی با اشاره به ابلاغ 121 پروژه به عنوان اولویت های ملی سیاست های اقتصادمقاومتی در سال 95به 23دستگاه اجرایی گفت: هر کدام از این پروژه ها توسط دستگاه های مختلف و درسطح ملی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در دست اجرا بوده و براساس گزارش‌های دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی، پیشرفت قابل قبولی داشته است.

 وی افزود: در راستای بررسی و ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها، چند پروژه مهم درسطح هر منطقه که عموما واحدهای راکد یا نیمه فعال هستند، انتخاب می شوند.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کارگروهی را به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده و مصوبات این کارگروه درجهت بررسی مشکلات و پیگیری آن به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

منطقه آزاد انزلی، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی، عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها، فعالیت بورس کالای منطقه، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور، از مهم ترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.



شناسه خبری: 38769

آخرین اخبار

پروانه بهره‌برداری شش منطقه ویژه اقتصادی صادر شد + تصاویر
میزبانی از 36 هزار زائر افغانستانی توسط منطقه آزاد دوغارون
سرمایه‌گذاری 6000 میلیاردی انزلی در چهارماهه امسال/ رشد 350درصدی نسبت بمدت مشابه 1402
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه با سرمایه‌گذاری 67 همتی در «انزلی»
تبدیل وضعیت مشمولان قانون ایثارگری شاغل در سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو